A mentorprogramnak csak nyertesei lehetnek

2019. július 09. kedd - 07:30 / piacesprofit.hu
  •  
  • Előfizetés

A vállalkozói mentorprogram közvetítésével egymásra találhatnak a kkv-k és az őket segíteni képes tanácsadók és szolgáltatók. A gyakorló vállalkozók átadják egymásnak a működtetéssel kapcsolatos tapasztalatukat és tudásukat.

LakatosnéLukácsZsuzsannaA SEED Kisvállalkozás-fejlesztési Alapítvány ügyvezetője, Lakatosné Lukács Zsuzsanna avatott be a téma részleteibe.

Mi különbözteti meg a vállalkozói mentorálást az általánosan ismert ilyen tevékenységtől?

Lényeges különbség, hogy a mentorok ebben a folyamatban nem külső tanácsadóként vesznek részt. A vállalkozói mentorálás üzletfejlesztési szempontú megközelítést jelent. A tapasztalt, jó kapcsolatrendszerrel rendelkező, sikeres és megbecsült vállalkozó osztja meg tudását, tapasztalatait és bölcsességét egy olyan vállalkozóval, aki szeretne szakmailag fejlődni, szeretné dinamizálni, növekedési pályára állítani a vállalkozását, és ehhez szeretne segítséget igénybe venni.

Ahhoz, hogy a mentor megfelelően tudja átadni azt, amit tud, a saját vállalkozásáról meglévő tudását is rendszereznie kell, amivel a saját cégét is fejleszti, tehát maga is nyer vele. Ahogyan egy korábbi mentor megfogalmazta: „Azt tanítjuk, amit tanulnunk kell”.

Milyen ismeretekre van leginkább szükségük a kisvállalkozásoknak, hol a legnagyobb a hiány, az elmaradás?

A legnagyobb hiány a kezdő vállalkozásoknál a klasszikusan megfogható területeken van. Ilyen például a pénzügyi, üzleti tervezés, az üzleti modell kialakítása, a vevőkör bővítése, a több lábon állás, a jogi kérdések, a megfelelő adminisztrációs folyamatok kialakítása. Egy vállalkozónak nagyon fontos, hogy széles kapcsolatrendszerrel rendelkezzen, s a mentorok remélhetőleg ebben is tudnak majd segíteni.

A mentor ezek szerint maga is vállalkozó?

Igen, hiszen így lehet igazán hiteles. Ő is viszi a saját üzleti tevékenységét, s közben megosztja a tapasztalatait, hogy akár az ő kárán tanulhasson, vagy éppen az ő sikereiből épülhessen egy másik vállalkozó.

Mit adhat a fejlődéshez a mentor?

Kapcsolatrendszert, üzleti, adott esetben akár iparági tudást. Bemutatja, megismerteti a saját folyamatait a másik féllel. Segít a csapatépítésben, szervezeti építkezésben, a célok elérésében.

Hogyan ért minden iparághoz? Vagy a termék szinte mindegy?

Igen, hiszen itt nem egyes szakmákról, hanem általános folyamatokról, üzletfejlesztésről, üzleti modellről van szó, amit adott mechanizmus alapján kell összeállítani. Ebből a mentor is tanul, mert belelát egy másik iparágba, új piaci közeget ismer meg, tulajdonképpen minden kockázat nélkül.

Idén februárban indította útjára az Innovációs és Technológiai Minisztérium, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, valamint a SEED Kisvállalkozás-fejlesztési Alapítvány konzorciuma az Országos Vállalkozói Mentorprogramot. Ennek az egyik alprogramja a kisebb vállalkozások fejlődését személyes mentorálással támogató Személyes Vállalkozói Mentorprogram, amelyet a SEED Alapítvány menedzsel. A program keretében sikeres, tapasztalt vállalkozók osztják meg tudásukat, szakmai-üzleti bölcsességüket női és fiatal vállalkozókkal, valamint generációváltás előtt álló családi vállalkozásokkal. Akit érdekel ez a lehetőség, az a vallalkozztudatosan.hu oldalon jelentkezhet a programra.

Milyen pluszt ad a program a vállalkozóknak?

Ami a legfontosabb, hitelességet. Itt nem egy vállalkozásfejlesztési alapítvány ad tanácsot olyan területen, ahol ő napi szinten nem működik, hanem valós, gyakorló vállalkozástól kapja meg a folyamatos segítséget, az információt a mentorált. Emellett a bekerül a mentor kapcsolatrendszerébe, így a sajátja is bővül. Ehhez járul hozzá a nemzetközi tapasztalatszerzés, kapcsolatépítés lehetősége is, hiszen a programnak a részét képezi, hogy nemzetközi tanulmányutakon vehetnek részt mentor-mentorált párok. A program ingyenes, sem a mentorálásért, sem az ehhez kapcsolódó szakértői tanácsadásért nem kell fizetni. Viszont lehetősége van arra, hogy egy éven keresztül kérdezzen egy vállalkozótól.

Honnan tudnak a kkv-k a lehetőségről, ki kit keres meg?

Fel kell kelteni a vállalkozásokban a csatlakozás igényét. A programot eddig országosan nyolc városban népszerűsítettük, saját kommunikációs csatornáinkon rendszeresen tudósítunk róla, és a sajtóban is megjelentünk. Természetesen szájhagyomány útján is terjed a híre: korábbi mentorprogramok résztvevői, akik annak idején hasznosnak ítélték meg a részvételt, most viszik a hírét.

A célcsoportok között kiemelt helyet kapnak a nők. Mitől más a vállalkozó nő?

A felsőoktatásban a hallgatók több mint fele nő, ugyanakkor, ha kikerülnek a munkaerőpiacra, valahol elvész a tudásuk, a gazdasági jelenlétük. A női vállalkozókra, szemben a férfiakkal, jellemző a csekélyebb önbizalom, a kiterjedt üzleti kapcsolatrendszer és a társadalmi elismertség hiánya. Azért kiemelt célcsoport ez, mert nagy gazdasági potenciál rejlik benne, és a hölgy vállalkozók, a saját ötleteik megvalósításában nagyon elkötelezettek, motiváltak tudnak lenni. Ha például a Személyes Vállalkozói Mentorprogramban sikeres vállalkozónőkkel tudnak találkozni, az nagyon jó hatást gyakorolhat az önbizalmukra, a vállalkozói elhivatottságukra.

 

 

Feliratkozom a(z) Cégvezetés & irányítás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek