A legfontosabb tudnivalók az elektromos autók adózásáról és költségelszámolásáról

Egyre több és több helyütt láthatunk elektromos autókat, hibrideket, nulla emissziós járműveket. Papp Tibor, az Írisz Office vezérigazgatójának segítségével körüljártuk, milyen szabályok vonatkoznak az ilyen járművek adózására és költségelszámolására.

A mai modern világban a használatban lévő gépjárművek száma évről-évre egyre magasabb. A növekvő gépjárműigény hozadéka a környezeti problémák súlyosbodása, melynek visszaszorítására érdekében pár éve megjelentek az alternatív meghajtással működő közlekedési eszközök. Ezek közül is kiemelkedők az elektromos árammal működő autók. Megvásárlásuk és használatuk érdekében különböző kedvezményekkel és támogatásokkal motiválják mind a magánszemélyeket, mind a vállalkozásokat.

Mi is az az elektromos autó?

Az elektromos meghajtású gépjármű olyan jármű, mely üzemeltetése/meghajtása részben vagy teljesen villamos motor használatával történik. Az ehhez szükséges villamos energiát pedig külső forrásból tudja nyerni, például elektromos töltőállomásból és lakossági áram felhasználásából. A meghajtáshoz szükséges elektromos áramot akkumulátorban viszi magával.

Kép: Pixabay

Az elektromos gépkocsik csoportjába tartoznak

  • A tisztán elektromos gépkocsi, melyben legalább egy elektromos energiatároló eszköz, egy elektromos áramátalakító és olyan elektromos gép található, amely a gépjármű meghajtásához az elektromos áramot át tudja alakítani. Az áramon kívül a gépjármű meghajtásához más erőforrás nem szükséges.
  • A külső töltésű hibridek közül az ún. „plug-in-hibrid”, amely rendelkezik áramátalakítóval, a külső töltéshez szükséges csatlakozóval és így elektromos meghajtással legalább 25 km megtételére képes. Az áramon kívül a gépjármű üzemeltetéséhez üzemanyagra is szükség van.
  • A növelt hatótávolságú hibrid gépkocsi, amely elektromos meghajtással legalább 50 km megtételére képes. Az áramon kívül a gépjármű üzemeltetéséhez üzemanyagra is szükség van.
  • Az elektromos gépjárművek környezetkímélő gépkocsinak számítanak, így jogosultak a zöld rendszám használatára.
Nem megijedni, készülni kell a hazai autóiparban
A magyar gazdaság erősen támaszkodik a folyamatosan bővülő autóiparra, hazánk a régió fontos központjának számít, a nagy autógyártók szívesen fektetnek a magyarországi gyártásba. Az autóiparban elkezdődött drasztikus változások – az ipar 4.0, az elektromos és hidrogénhajtású autók – azonban kihívások elé állíthatják az országot. Még inkább szükségessé válnak a létfontosságú beruházások, és a hazai beszállítói környezet versenyképességének erősítése is elengedhetetlen.
A zöld rendszámmal rendelkező gépjárművek tulajdonosai számos kedvezményben részesülnek:
  • mentesek a regisztrációs adó alól;
  • ingyenesen parkolhatnak az ország több területén (Érdemes tájékozódni előtte, mert egyes városokban csak a tisztán elektromos gépjárműre jár a kedvezmény!);
  • ingyenesen használhatják a töltőállomásokat;
  • környezetkímélő járművek révén mentesülnek a gépjármű, a cégautóadó és a vagyonszerzési illeték megfizetése alól;
  • ingyenesen hajthatnak be védett övezetekbe (Érdemes tájékozódni előtte, helyi rendelet alapján lehetséges.).
Fontos odafigyelni arra, hogy ha az autónk zöld rendszámra jogosult, akkor mindenképp 5-ös környezetvédelmi osztályba sorolják be őket, így tudjuk igénybe venni a kedvezményeket.

Környezetvédelmi besorolások:

  • 5E: tisztán elektromos gépkocsi
  • 5P: külső töltésű hibrid elektromos gépkocsi (plug-in hibrid gépkocsi)
  • 5N: növelt hatótávolságú külső töltésű hibrid elektromos gépkocsi
  • 5Z: egyéb nulla emissziós gépkocsi
Meg kell említeni, hogy vannak olyan hibridek, amelyek ugyanúgy üzemanyaggal és elektromos meghajtással is tudnak működni, de az ehhez szükséges energiát nem külső forrásból szerzik, hanem a mozgási energiát – legfőképp a lassulást – használják fel az akkumulátorok feltöltésére.

Az ilyen fajta hibridek nem számítanak elektromos gépjárműnek, így nem vonatkoznak rá az előbb felsorolt kedvezmények. Például a regisztrációs adójuk 76.000 Ft járművenként.

Kép: Wikipedia

Elektromos autók bekerülési értéke

A bekerülési érték az eszköz beszerzésétől, létesítésétől egészen az üzembehelyezésig felmerült, az eszközhöz egyedileg hozzákapcsolható tételek együttes összeg. A bekerülési értéknek vannak csökkentő és növelő tételei.

A bekerülési érték néhány összetevője:

  • vételár vagy előállítási költség;
  • kedvezmény;
  • próbaüzem során előállított termékek értékesítése;
  • szállítási, rakodási költség;
  • vagyonszerzési illeték;
  • hatósági, igazgatási és szolgáltatási díj (pl. regisztrációs díj, eredetiségvizsgálat, forgalomba helyezés, törzskönyv);
  • eszköz beszerzéséhez kapcsolódó igénybe vett hitel költségei;
  • vám és vámkezelési díj;
  • árfolyamnyereség vagy –veszteség.
Nem része a bekerülési értéknek a levonható, előzetesen felszámított adó.

Az elektromos autók bekerülési értékét ugyanazon csökkentő és növelő tételek alapján kell számolni, mint egy normál személygépjárművét. A különbség ott van, hogy az elektromos autók esetében nincsen se regisztrációs adó, se vagyonszerzési illeték, így azok nem részei a bekerülési értéknek.

Jobban járhatnak a K+F-re vállalkozó cégek
Kedvező változásokat hozott az idei év a szociális hozzájárulási adóból a kutatás-fejlesztési tevékenység után érvényesíthető adókedvezmény vonatkozásában. A tapasztalatok alapján a gyártócégek jelentős része nem jelöli meg, hogy K+F tevékenységet folytat, pedig az ehhez kapcsolódó közvetlen költségek csökkenthetik a társasági adó, a helyi iparűzési adó és az innovációs járulék adóalapját is.
Áfa levonhatóság szabályai

Az általános forgalmi adóról szóló törvény nem tesz különbséget a gépjárművek meghajtása között, kizárólag a vámtarifaszám alapján sorolja be azokat személygépjármű (vtsz: 8703) vagy tehergépjármű (vtsz: 8704) kategóriába.

Az adólevonásra vonatkozó szabályokat és korlátozásokat az alábbiak szerint kell megállapítani:

  • motorbenzin áfája nem vonható, függetlenül a gépjármű besorolásától;
  • személygépkocsi üzemeltetésékor felmerült szolgáltatások költségének áfája 50%-ban helyezhető levonásba;
  • személygépjármű fenntartásához szükséges anyagok áfája nem vonható;
  • dízel üzemanyag áfája vonható, ha tehergépjárműbe tankoltuk,
  • tehergépjárművek használata során felmerült anyagköltség és szolgáltatás áfája teljes mértékben vonható,
  • személygépjármű esetén a parkolási díj, autópálya használati díja és a biztosítási díj áfája nem kerülhet levonásra,
  • 3,5 tonnát el nem érő tehergépjármű esetében az autópálya használati díja és a parkolási díj áfája nem vonható;
  • elektromos autók esetében (ha nem ingyenes töltőállomáson töltjük az autónkat) a „tankolás” számlája elszámolható, de csak a tehergépjármű esetében vonható az áfa.
A felmerült költségek és szolgáltatások adólevonásának a feltétele a névre szóló, teljesítést igazoló számla. Figyelem! Ha magánhasználat is történik, akkor a levonási jog korlátozva lesz olyan mértékben, amilyen arányú a magánhasználat!
Tizenkét fontos változás a társasági adóban
Folytatjuk a 2019-es adóváltozásokat bemutató sorozatunkat. Érdemes ügyelnie a következő cikkre a vállalkozásoknak, mert fontos újdonságok vannak a társasági adózásban és az itt igénybe vehető adókedvezmények területén – emelték ki az Írisz Office adótervezői.
Társasági adó kedvezmények

A társasági adóban plusz kedvezményt tudnak igénybe venni azok a vállalkozások, akiknél az adott évben újonnan beszerzett tárgyi eszköz közvetlenül szolgálja a vállalkozás tevékenységét. Az adózás előtti eredményt az üzembehelyezésig elszámolt beruházás értékével lehet csökkenteni.

Például egy szállítással, fuvarozással vagy autó bérbeadással foglalkozó cég ezt a kedvezményt igénybe veheti a beszerzett gépjárművei után, mert a főtevékenységéhez kapcsolódik az eszköz.

De egy könyvelő iroda vagy cukrászda már nem élhet ezzel a lehetőséggel, mert a tevékenységéhez nem szükséges az adott tárgyi eszköz.
A Tao. törvény szerint a vállalkozásoknak lehetősége van fejlesztési tartalék képzésére is, melyet az adóévet követő 4 adóévben oldhat fel beruházásokra. Itt nincs kikötés, hogy az eszköz a vállalkozás tevékenységét közvetlenül vagy közvetve kell, hogy szolgálja. Bármilyen tárgyi eszközre fel lehet oldani, ami után értékcsökkenést számolunk el, így elektromos autó megvásárlására is.

Összességében elmondható, hogy az elektromos gépjárművek fenntartása nem csak az alacsonyabb szervizigény, hanem a kedvezőbb adózás miatt is gazdaságosabb, mindamellett, hogy óvjuk a minket körülvevő környezetet.

Szerző:

Papp Tibor

vezérigazgató,

Írisz Office

Egyszerűsített foglalkoztatás: jobb mint a KATA?
Az egyszerűsített foglalkoztatás már csaknem egy évtizede a vállalkozások rendelkezésére áll. Fontos tudni, hogy ez egyike azon kevés foglalkoztatási formának, amelynek a közterhei a bevezetés óta egyáltalán nem növekedtek. Az Írisz Office cikkének segítségével összefoglaltuk a legfontosabb tudnivalókat.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo