A leárazások írt és íratlan játékszabályai

2018. január 04. csütörtök - 12:08 / piacesprofit.hu
  •    

Az akcióvadászatnak vannak írott és íratlan aranyszabályai, amelyeket jó, ha betart a kereskedő, és amelyekre jó ha ügyel a vevő is. Bemutatunk most ezekből néhányat a blokkk.com cikke segítségével.

Jogszabály akad bőven, ami gátat is szab a leárazási hullámnak, például a reklámokról, az árak feltüntetéséről, a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen magatartás tilalmáról, a fogyasztóvédelemről. És vannak íratlan játékszabályok is, tehát van mire figyelni, ha valaki vásárlóként akciós árut keres, vagy boltosként akciót hirdet.

Mindig a kiírt ár az igazi?
Előfordul, hogy egy meghirdetett akciónál némi kavarodás történik, és az adott termék a boltban több különböző áron is fellelhető. Vagy éppen egy fatális hiba folytán 5 forintért kerül ki egy 50 ezret érő termék. Mennyiért kell eladni a terméket? És mit kérhet a vevő? Jogi szakértőnk segít!

A leárazás az árról szól, nyilván ez a kulcskérdés. Így a legfontosabb követelmény, hogy az akciónál fel kell tüntetni az árengedménnyel csökkentett új árat is, tehát kevés az árengedmény százalékos mértékének a feltüntetése. Ugyanannak a portékának – akciótól függetlenül is – ugyanabban a pillanatban nem lehet többféle ára. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a reklámban, reklámújságban, bolti reklámfeliraton, a polcon az árcímkén, vagy magán a terméken ugyanannak a végső eladási árnak kell lennie. Bármilyen eltérés esetén a vásárló csak a legkisebbet köteles kifizetni.

És akkor ott a nyugta. Bizony előfordult már, hogy az akciós áru a polcon még olcsó volt, de a pénztárnál már nem annyira, vagy egyáltalán nem. A boltos széttárja a kezét és arra hivatkozik, hogy az informatikai rendszere még nem lett átállítva. Ez lehet, csak éppen a vásárlónak ehhez semmi köze. Vissza kell kapnia az árkülönbözetet.

újra mernek vásárolni a magyarok

Kép: GlobalPayment

Nincs értelme a boltosnak már az akció kezdete előtt feltüntetnie a polcokon az új árakat, bár tudott dolog, kevés a munkaerő, nehéz jól beosztani a feladatokat. Ez megtévesztő lehet, hiszen a vásárló azt hiheti, hogy már olcsóbban lehet megvenni a leárazott terméket. És ha már ki van írva egy kisebb ár, akkor az előbbiek miatt az már él. Más kérdés természetesen az, ha egy reklámban pontosan megjelöli a boltos a leárazás kezdetének időpontját.

Az akcióban is létezik az egységár. Erre nagyon érdemes odafigyelni, mert azt is át kell írni, tehát az egységárra is igaznak kell lennie a meghirdetett engedménynek (egységára annak van, amiből több, vagy sok van egy megbonthatatlan csomagolásban, vagy ki kell mérni).

A különböző kuponfeltételekre sem árt odafigyelni, mikor, milyen feltételekkel vásárolhatók le. A boltos megteheti, hogy kiköti, több kedvezmény egyidejűleg nem vehető igénybe (tehát egy kedvezményre jogosító kupon akciós áru megvásárlására már nem használható fel). Ez nem jogellenes, ha a vásárló előre tájékozódhat erről. Gyakoriak a különböző levásárlási lehetőségek. Itt az időszak végére érdemes odafigyelni, amit persze meg is kell jelölni, de élni is csak addig lehet vele. (A nyereményjátékokkal is érdemes óvatosan bánni!)

Tippek a tudatalattira ható árazáshoz
Az ember agyában a fájdalommal megegyező hatásokat vált ki a fizetés metódusa. Ez elég rossz hír a kereskedők számára. Vannak azonban módszerek, amellyel az agy számára kellemesebbé tehetjük az árak befogadását, így pedig növelhetjük az eladásokat.

Csalóka is lehet a csalogató reklám. A legnagyobb csalódás, ha az akció első napján már nyitáskor sincs ott a hőn áhított árucikk a boltban, vagy nagyon hamar elkapkodják. A boltosnak viszont előzetesen számolnia kell, hogy a meghirdetett árengedmény milyen forgalmat vonzhat és megfelelő árukészlettel erre fel is kell készülnie. Ha előre látható, hogy a meghirdetett akcióhoz kevés lesz a készlet, vagy a beszerzés pótlásának lehetősége, az hiba. Előfordulhatnak persze őrült akciók, amikor nem várt ütemben pillanatok alatt viszik a nyilván alaposan leárazott cikkeket, de hát ez már a hatóság dolga lehet, vajon mit lehetett előre sejteni mindebből.

Más az online értékesítés, ott bizony másodpercek alatt is elfogyhat bármi, ilyen a net, ez ellen nincs gyógyír. De a webáruháznak is számolnia kell azzal, mi várható, ha árengedményt hirdet. Célszerű pontosan behatárolni az akció kereteit, ami persze a vásárló számára is támpontokat jelenthet és így senkit sem ér csalódás.

Némi mentsvár a készlet erejéig című történet, a készletkisöprés jelölése a boltos számára, ilyenkor a vásárló is már előre számolhat azzal, hogy a meghirdetett akciós áru hamar elfogyhat. Fontos, hogy a 14 napos kötelező elállási jogot nem érinti az árleszállítás. Az akciós termékekre ugyanúgy igazak a szavatossági, jótállási szabályok, mint egyébként (kivéve, ha a leárazás oka egy hiba, amiről persze előre kell tudnia a vásárlónak és majd eldönti, hogy kell-e neki a karcos, vagy hiányos valami, viszont az előre jelzett hiba miatt már nem reklamálhat később).

Ne a legolcsóbbak legyünk, hanem a legdrágábbak
A legolcsóbbnak lenni könnyű a piacon, de az esetek kilencven százalékában ez a stratégia nem működik. Ezért inkább azt kell megcéloznia egy cégnek, hogy a lehető legdrágább legyen, mégis őt válasszák a fogyasztók, ügyfelek.

Az akciós árut nem szerencsés követhetetlen módon a polcra helyezni, összemosva a nem leárazott cikkekkel. Az árfeltüntetésnek egyértelműnek kell lennie, az árcédulának kapcsolódnia kell a termékhez, nem célszerű az akciós táblát, vagy az árcédulát mindenáron középre tenni.

Egyszerű trükknek tűnik az akció előtti napokban feljebb nyomni az árat, vagy egy fal magasabb árat kiírni, abból számolva a dögös akciós árat. Ha viszont az akció időszaka után a vásárló azzal szembesül, hogy annyi a portéka rendes ára, mint amennyiért ő korábban akciósan vette, akkor bizony be lett csapva. Jöhet a békéltető testület.

Forrás: blokkk.com

Feliratkozom a(z) Jogi kisokos téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek