Mivel büntetik a robotot, ha balesetet okoz?

Márciusban az Uber egy önjáró autója ütközött az Egyesült Államokban, a balesetnek halálos áldozata volt. Azóta vitatkoznak, ki a felelős: a kocsi gyártója, a tulajdonosa – vagy annak a mesterséges intelligenciának a megalkotója, ami a balesethez vezetett?

Az AI rohamos elterjedése egyre többet foglalkoztatja a jogászokat Európában is, hiszen olyan kérdések merülnek fel, amelyek alig 20 éve még a sci-fi világába tartoztak. Különösen közelről érintik ezek a problémák a biztosítókat, hiszen gépeket nem lehet felelősségre vonni.

Az Uber önjáró balesete

Az alapelv – egyelőre – változatlan: balesetért egy jármű, vagy más készülék vezetője, illetve tulajdonosa tartozik felelősséggel. A gyártó csak akkor, ha gyártási hiba vezetett a balesethez.

Az AI azonban képes olyan balesetet okozni, amelynél műszaki hiba nem játszik szerepet. A szoftver ugyanis használata közben tovább “tanul”, miként ismerjen fel közlekedési helyzeteket és hogyan reagáljon azokra. S lehetséges, hogy rosszul “tanult”, ezért hibásan reagál, ütközés a következmény. Ilyenkor ki felel?...

Centire pontosan parkol le a magyar fejlesztésű önvezető kamion
Sofőr nélkül, teljesen magától navigálja és parkolja le a kamiont az a magyar fejlesztésű rendszer, amelyet a napokban mutattak be a Tököli reptéren. Az okoskamionok használata azonban egyelőre csak a raktárközpontok kapuin belül lehetséges, ahol nem érvényesek a KRESZ szabályai.

A probléma távolról sem korlátozódik járművekre, hiszen egyre több eszközben alkalmazzák a mesterséges intelligenciát. Az Európai Parlament már tavaly javasolta a jogászoknak, mérlegeljék: kaphatnak-e a robotok önálló jogi személyiséget? Ha igen, akkor viszont mi a következmény: garázsba zárják netán az ilyen autót, vagy bontóba küldik?…

Német jogászok szerint a jogi helyzet jelenleg világos: veszélyes eszközökért, amelyek közé tartozik a gépjármű, a vonat, a repülőgép vagy az atomerőmű, az adott eszköz tulajdonosa felel. Arról a későbbiekben lehet szó, hogy az AI-t is, önállóan, az ilyen eszközök közé sorolják.

Arról, hogy aztán ki fizet majd a “tanuló gép” hibájáért, még rengeteget vitatkoznak majd a jogászok.

(Forrás: Die Welt)

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo