Mivel büntetik a robotot, ha balesetet okoz?

Márciusban az Uber egy önjáró autója ütközött az Egyesült Államokban, a balesetnek halálos áldozata volt. Azóta vitatkoznak, ki a felelős: a kocsi gyártója, a tulajdonosa – vagy annak a mesterséges intelligenciának a megalkotója, ami a balesethez vezetett?

Az AI rohamos elterjedése egyre többet foglalkoztatja a jogászokat Európában is, hiszen olyan kérdések merülnek fel, amelyek alig 20 éve még a sci-fi világába tartoztak. Különösen közelről érintik ezek a problémák a biztosítókat, hiszen gépeket nem lehet felelősségre vonni.

Az Uber önjáró balesete

Az alapelv – egyelőre – változatlan: balesetért egy jármű, vagy más készülék vezetője, illetve tulajdonosa tartozik felelősséggel. A gyártó csak akkor, ha gyártási hiba vezetett a balesethez.

Az AI azonban képes olyan balesetet okozni, amelynél műszaki hiba nem játszik szerepet. A szoftver ugyanis használata közben tovább “tanul”, miként ismerjen fel közlekedési helyzeteket és hogyan reagáljon azokra. S lehetséges, hogy rosszul “tanult”, ezért hibásan reagál, ütközés a következmény. Ilyenkor ki felel?...

Centire pontosan parkol le a magyar fejlesztésű önvezető kamion
Sofőr nélkül, teljesen magától navigálja és parkolja le a kamiont az a magyar fejlesztésű rendszer, amelyet a napokban mutattak be a Tököli reptéren. Az okoskamionok használata azonban egyelőre csak a raktárközpontok kapuin belül lehetséges, ahol nem érvényesek a KRESZ szabályai.

A probléma távolról sem korlátozódik járművekre, hiszen egyre több eszközben alkalmazzák a mesterséges intelligenciát. Az Európai Parlament már tavaly javasolta a jogászoknak, mérlegeljék: kaphatnak-e a robotok önálló jogi személyiséget? Ha igen, akkor viszont mi a következmény: garázsba zárják netán az ilyen autót, vagy bontóba küldik?…

Német jogászok szerint a jogi helyzet jelenleg világos: veszélyes eszközökért, amelyek közé tartozik a gépjármű, a vonat, a repülőgép vagy az atomerőmű, az adott eszköz tulajdonosa felel. Arról a későbbiekben lehet szó, hogy az AI-t is, önállóan, az ilyen eszközök közé sorolják.

Arról, hogy aztán ki fizet majd a “tanuló gép” hibájáért, még rengeteget vitatkoznak majd a jogászok.

(Forrás: Die Welt)

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo