A robotok nem helyettünk, hanem mellettünk fognak dolgozni

2018. július 15. vasárnap - 07:30 / Kriston László
  •    

Egy felsővezetőkre kiterjedő globális vizsgálat megcáfolni látszik azt a közvélekedést, miszerint a mesterséges intelligencia térnyerése miatt széleskörű elbocsátások várhatók. Az automatizáció kiegészíti majd az emberi munkaerőt. Gép és ember együtt dolgozik majd: óriási biznisz lesz a munkaerő mesterséges intelligenciával kapcsolatos továbbképzése.

A Willis Towers Watson által végzett globális felmérés szerint az automatizáció nem behelyettesíti és felváltja, hanem kiegészíti majd az emberi teljesítőképességet és javítja az emberi termelékenységet. A nem alkalmazottal megoldott munkavégzés (szabadúszók vagy cégek között megosztott ideiglenes foglalkoztatása) nagyobb szerepet kap majd a jövőben. Több tévhitet is megcáfolt a vizsgálat.

Nemcsak költségcsökkentés

Automatizálás alatt a szellemi munka mesterséges intelligenciával és a fizikai munka robotokkal való elvégzését egyaránt értjük. A válaszadó menedzserek 57 százaléka úgy véli, a cégek nem csak arra fogják használni az AI-t (artificial intelligence, azaz mesterséges intelligencia), hogy csökkentsék a költségeket és kiküszöböljék az emberi hibázás lehetőségét, hanem hogy kiegészítsék az emberi teljesítőképességet és növeljék a munkavállalók termelékenységét. Mindössze 24 százalék érezte úgy, hogy az automatizáció célja kizárólag a költségcsökkentés, s ennél is kisebb hányad, 15 százalék látta az emberi hibalehetőség kiiktatását az elsődleges célnak.

fotó: Filckr/Ars Electronica

fotó: Filckr/Ars Electronica

Nemcsak az IT

Az automatizációt nemcsak az IT-feladatok megoldásában vetik majd be. A válaszolók több mint 60 százaléka vélekedett úgy, az algoritmusok a munkaszervezést és a cégvezetést is forradalmasítani fogják, vagyis az egész üzletvitelt áthatják.
A társaságok nagy része nincs még felkészülve erre a fajta átalakulásra. A megkérdezetteknek kevesebb, mint 5 százaléka érzi úgy, hogy fel van készülve a kihívásokra.

A turisztikai marketing színe a kék, de a főszereplő az ember
A mesterséges intelligencia (AI) és a gépi tanulás (ML) a digitális marketing területén is olyan újításokat tesz lehetővé, amelyek korábban csak sci-fi történetekben voltak elképzelhetőek. Ezt a tudást hívta segítségül az Intren digitális marketingügynökség legújabb kísérleti projektjéhez, amelyben a turisztikai hirdetések hatékonyságát vizsgálta az IBM mesterséges intelligenciájának segítségével.

Nem veszi el a munkánk (1)

A menedzserek úgy látják, hogy az algoritmusok és az emberi szürke állomány kombinálása nem kizárólag elbocsátásokhoz vezet. A cégeknél megtartott munkavállalóknak meg kell tanulniuk használni az automatizált funkciókat a gépeken, s új módon együttműködni a kollégákkal is.
Új digitális készségeket lesznek kénytelenek elsajátítani, s ezek tanítása, a továbbképzés-biznisz nagyon fog dübörögni.
A cégek azzal is tisztában vannak, hogy ezekért a készségekért jobban meg kell fizetniük munkavállalóikat.

Nyakunkon van

A megkérdezett vállalatok 45 százaléka számít rá, hogy újra kell szervezni feladat- és munkaköröket, és mindezt már a következő három évben. Vagyis nem valami absztrakt, távoli, ej-ráérünk-arra-még típusú jelenségről van szó, hanem olyan átalakulásról, ami bizony a nyakunkon van.

Nem veszi el a munkánk (2.)

A laikusok körében -és ki nem laikus ebben a kérdésben?- a közvélekedés az, hogy egy rakás munkakörben feleslegessé teszi az emberi munkaerőt az automatizáció. A cégvezetők azonban úgy látják, hogy a teljes munkaidejű beosztottak aránya a foglalkoztatottak körében a jelenlegi 83 százalékról mindössze 77 százalékra fog esni a következő három évben, tehát rövid távon nem számíthatunk tömeges elbocsátásokra. A menedzserek egyúttal biztosak benne, hogy növelniük kell majd a nem teljes munkaidős munkavégzők számát, tehát a szabadúszókat vagy más cégekkel megosztott munkaerőt alkalmazni egyes feladatokra alkalmi, megbízási szerződések keretében.

Több állást hoznak a robotok, mint amennyit visznek
A mesterséges intelligencia (MI) elterjedése hozzájárul a munkahelyterméshez, az új állások betöltéséhez azonban egyelőre hiányzik a megfelelő szakembergárda – mutat rá az MIT és az EY felmérése.

A szabadúszók is megbízhatóak

A válaszadók 19 százaléka már most is úgy tapasztalja cégében, hogy az automatizáció eddig véghez vitt fokozata lehetővé teszi számára, hogy több nem teljes munkaidős személyt foglalkoztasson. Az ilyen munkaerő aránya várhatóan 50 százalékkal nő a cégeknél 2021-ig.
A menedzsmenttudományok egyik iskolája azt vallja, hogy a szabadúszók nem olyan hűségesek, tőlük kevésbé várható el, hogy a márka jó hírét terjessze. Ezért leginkább a bérköltségek csökkentése miatt jönnek jól egy cégnél, vagyis a kapcsolat velük szigorúan tranzakcionális jellegű. Az új felmérés azonban cáfolja ezt a nézetet is. A vezetők 50 százaléka úgy érzi, a mai világban a szabadúszók, illetve az ideiglenes bedolgozók sem rosszabbak azoknál, mint akik állandó alkalmazásban, munkaviszonyban vannak. Szerintük az alkalmi foglalkoztatottak is képesek kitenni a szívüket a cégért, akár a munkavégzésről van szó, akár arról, hogy jó hírét keltik a vállalkozásnak.

El kell kezdni a felkészülést

A vállalakozások a következőképpen készülhetnek fel az automatizációra és az emiatt átalakuló munkavégzésre:

  • lebontani a jelenlegi munkaköröket alkotóelemeikre, hogy tisztán lássák a részfeladatokat, amikből összeáll a szóban forgó munkakör.
  • megállapítani, hogy e feladatok melyikénél játszik be az automatizáció részben vagy teljes mértékben;
  • új feladatokat osztani azoknak, akiknek csökkent a munkájuk, átcsoportosítani egyes teendőket,
  • megállapítani, hogy mely alkalmazottaknak milyen digitális készségek megtanulására van szüksége;
  • továbbképezni őket, hogy együtt tudjanak működni az automatizált feladatokat végző gépekkel. Egy értékesítési munkatársnál például elkerülhetetlen lesz, hogy ne értsen valamilyen szinten a mesterséges intelligenciához, mely némely feladatkörét elvégzi helyette, de nem mindent.

A legtöbb vállalkozás képtelen lesz önmaga megoldani a továbbképzést, ezért harmadik félhez, alvállalkozókhoz kell fordulnia. Nagy üzlet lesz a továbbképzés, akár személyes képzés, akár online tréning formájában. A cégvezetőknek sem ússzák meg a fejtágítás nélkül. Olyan üzletembereket igényel az új üzletvitel, akik megértik és átlátják az átalakuló munkafolyamatokat és ennek függvényében tudják biztosítani munkaválló gárdájuk foglalkoztatását, s az elvégzendő munka rendszerének, szerkezetének átalakítását.

(WEF)

 

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Feliratkozom a(z) Info & tech téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor