Így változtatta meg 2020 a vásárlási szokásokat - mit mutatnak a magyar adatok?

Tavaly a globális COVID-19 járvány rengeteg változást hozott, és nemcsak az online vásárlás lendült fel, de a fogyasztáshoz és az online vásárláshoz való hozzáállásunk is megváltozott.

A netes összehasonlító vásárlási portál, a ShopAlike/LadenZeile elvégzett egy kutatást, ami segít megérteni, hogyan változtak meg felhasználóink online vásárlási szokásai 2020-ban.

Miként vásárolunk most?

Annak érdekében, hogy megértsük a szociológiai változásokat, amiket az év hozott, meginterjúvolták Terhi-Anna Wilska-t, a finn Jyväskylä Egyetem szociológiaprofesszorát a fogyasztói szokásokról, amiket a vásárlók felvettek 2020-ban, és arról, hogyan adaptálódhatnak az online boltok a szükségleteikhez a jövőben. Ez az év megmutatta, hogy képesek vagyunk az új szokások kialakítására, és ez a vásárlásra is vonatkozik. Míg ezelőtt a fogyasztók bármikor bármit megvásárolhattak a hagyományos üzletekben, most egyre több bolt költözött az online térbe, elérhetőbbé téve a vásárlást azok számára, akik otthon ragadtak.

Terhi-Anna Wilska megjegyzi, hogy azoknak a boltoknak, amik eddig nem voltak jelen a neten, online platformot kellett készíteniük. Különösen a kisebb üzletek, vegyesboltok és a hazai üzletek növekedése volt lényeges, és egyre többen vásárolnak például élelmiszert ezektől a boltoktól. 2020-ban az idősebb generáció, aki eddig nem próbálta ki az online vásárlást, megbarátkozott vele, és Terhi-Anna Wilska azt jósolja, hogy ez a jövőben is így fog maradni.

A ShopAlike felhasználói demográfiája a Google Analytics-ben megerősíti ezeket az észrevételeket: összesítve azokat az országokat, ahol működik a platformuk, a 65 év feletti korcsoport 84 százalékot növekedett 2020-ban az előző évhez képest. Dániában 142 százalékot, míg Finnországban 129 százalékot ugrott meg. Magyarországon az éves növekedés 107 százalék volt. Az úgynevezett silver surfers (ezüst szörföző) korosztály minden országban a leggyorsabban vagy második leggyorsabban növekvő demográfiának számított.

Ha a 13 európai platform összesített 2020-as vásárlási adatait nézzük, tisztán látható, hogy a bútorok és az otthonnal kapcsolatos termékek keresésében történt a legnagyobb fellendülés a tavalyi évhez képest.

Az otthoni fitnesz trendje nőtt a legtöbbet, és a súlyok eladása 9349 százalékkal emelkedett az előző évhez képest. A kézisúlyzók szintén szerepelnek a listán, a 6. helyen, 1017 százalékos növekedést mutatva. A legtöbb országban kötelezővé vagy legalábbis javasolttá vált arcmaszkok a második helyen állnak, 8162 százalékos emelkedéssel.

További koronával kapcsolatos egészségügyi termékek, mint a hőmérők, a 8. helyen 539 százalékos emelkedéssel, illetve az eldobható kesztyűk, a 10. helyen 345 százalékos emelkedéssel, szintén különösen népszerűnek bizonyultak a pandémia eredményeként.

Az otthon töltött időszakban sokan fordultak a zöldebb, környezetbarátabb életstílus felé. Nem csoda, hogy a komposztok a 3. helyen állnak, és tavalyhoz képest 1510 százalékot növekedtek. A családi otthoni tevékenységek szintén népszerűvé váltak, miután a legtöbb óvoda és iskola bezárt, így a puzzle-k a 4. helyen szerepelnek, 149 százalékos éves növekedést mutatva.

Az egyetlen divattermék a listán a tavaszi divat volt, az 5. helyen, 1019 százalékos növekedéssel. Ez feltehetően annak köszönhető, hogy késő tavasszal és kora nyáron a legtöbb ország lazított a korlátozásokon, és ebben a periódusban az emberek többet utaztak, és több időt töltöttek a szabadban. Terhi-Anna Wilska egyetért, mert szerinte "a ruházat vásárlása csökkenésnek indult, mivel nem voltak lehetőségek, például rendezvények, ahol bemutathatták az újonnan vásárolt darabokat."

...és a magyarok? 

A befőttesüvegek vezetik  2020-ban a legnagyobb növekedést mutató termékek Top 5-ös listáját, +554 százalékkal, ami azt tükrözi, hogy a lezárások alatt az emberek több időt fordítottak a főzésre és az egészséges életmódra. A relax fotelek + 205.33 százalékkal a 3. helyet birtokolják. A termék iránti kereslet is bizonyítja, hogy a pihentető, kellemes otthoni élettér egyre nagyobb hangsúlyt kap az életünkben, különösen az otthonról dolgozók körében. A fészerek +123.56 százalékkal feljöttek a 4. helyre. Ez annak köszönhető, hogy a kertészkedést is sokan választották a szabadidejük eltöltésére, és a kert kedvelt tartózkodási hellyé vált, mikor nem lehetett máshová menni. Nézd meg, milyen termékek szerepelnek még a Top 5-ös listán.

Hogyan fogunk a jövőben vásárolni, és hogyan készülhetünk fel 2021-re?

Néhány 2020-as trend hosszú távon is velünk fog maradni. Terhi-Anna Wilska szerint a jövőben különösen fontos lesz a biztonságba fektetni. “Az online vásárlásnak a jövőben megbízhatónak kell lennie. A kutatások bebizonyították, hogy az online shopping kétes vállalkozás lehet, különösen az idősebb korosztályok számára. Sokan megkérdőjelezik a biztonsági intézkedéseket, és azt, hogy mennyire biztonságos a fizetési információk megadása a netes csalók miatt. Ez különösen igaz az idősebb demográfiára. Ezenfelül a gyors szállítás, illetve a weboldal gyorsasága szintén fontosak, és nem szabad, hogy a netes vásárlás túl bonyolult legyen a felhasználó számára.", magyarázza. Azt is megemlíti, hogy nagy hangsúlyt kell fektetni a személyreszabott szolgáltatásra. Miután annyi mindent automatizáltak manapság, a személyes szolgáltatás luxussá vált. A vásárlók minél jobban azt érzik, hogy odafigyelnek és emlékeznek rájuk, anélkül, hogy agresszív célzott reklámokkal bombáznák őket, annál jobb lász számukra a vásárlási élmény.", mondja.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo