Drágul a cigi, de nem lehet csak erre fogni a megugró inflációt

Sokkal általánosabbnak tekinthető a drágulás, minthogy kizárólag a dohánytermékekre és az üzemanyagokra fogjuk az infláció tartósnak tűnő növekedését.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Harmadik hónapja jelez a KSH 5 százalék feletti inflációt. 2021. júniusban a fogyasztói árak átlagosan 5,3 százalékkal magasabbak voltak az egy évvel korábbinál. A kedvezőtlen folyamatokat az is jelzi, hogy havi szinten is erős volt az árak növekedése, a statisztikusok szerint egy hónap alatt átlagosan 0,6 százalékkal emelkedtek a fogyasztói árak.

A legjelentősebb mértékben ezúttal is a dohányáruk és az üzemanyagok ára emelkedett, ami értelemszerűen az inflációra is hatott. Ugyanakkor a fogyasztók szempontjából megkerülhetetlen élelmiszerek esetében is viszonylag magas, 3,2 százalékos volt a drágulás.

Kép:sxc

Ahogy az a Privátbankár árkosár felméréséből is kiderült, néhány termék kimagasló mértékben drágult, így a KSH statisztikái is megerősítették, hogy az étolaj 25,5, a margarin 8,2, a tojás 7,8, a liszt 7,7 százalékkal kerül többe. Az alapanyagok árának emelkedése mellett vélhetőleg a munkaerő drágulása is közrejátszott abban, hogy a munkahelyi étkezés 7,6, az éttermi étkezés 6,1 százalékkal lett drágább. Az élelmiszerek között a sertéshús ára mérséklődött nagyobb, 5 százalék feletti mértékben, ám itt továbbra sem arról van szó, hogy fillérekbe kerülne a mondjuk a borda, hanem az egy évvel korábbi kiugróan magas árakhoz képest történt kedvező elmozdulás.

A januári és az áprilisi nagy adóemelések továbbra is visszaköszönnek a dohányáruk esetében. A szeszes italok, dohányáruk átlagosan 12,2, ezen belül a dohányáruk 19,7 százalékkal drágultak. Az MNB ugyan bízik abban, hogy az év utolsó harmadában már a toleranciasávon belül alakul az infláció (vagyis 4 százaléknál alacsonyabb lesz), ám erre nincs garancia, hiszen a bázis miatt gyakorlatilag jövő márciusig görgetjük ennél a termékcsoportnál az adóemelés hatását.

Kicsit hasonló a helyzet az üzemanyagok esetében, a nyersolaj ára ugyanis sok éves csúcson van. Tavaly nyáron ugyan már 400 forint felett volt jellemzően mind a gázolaj, mind a 95-ös benzin ára, ám az aktuális árak így is legalább 10 százalék pluszt jeleznek éves bázison. Tekintve, hogy az elemzők további olajár-növekedéssel számolnak, így az üzemanyagok esetében is azzal kell számolni, hogy az inflációt még jó ideig növelni fogja a mostani drágulás.

Érdemes még egy pillantást vetni a többi termékre is, hiszen ahogy fent említettük, általánosnak tekinthető az árak emelkedése. A tartós fogyasztási cikkekért 3,7 százalékkal kellett többet fizetni, ezen belül az új személygépkocsik 9,2, a szobabútorok 7,5 százalékkal kerültek többe. A járműüzemanyagok ára 24,2 százalékkal magasabb lett. A szolgáltatások 3,8, ezen belül a lakásjavítás és -karbantartás 10,1, az üdülési szolgáltatások 7,3 százalékkal drágultak.

 

Véleményvezér

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó 

Az eladósodás rögös út, már sok ország megtapasztalhatta.
Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke

Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke 

Hirtelen felébredt a magyar kémelhárítás, legalábbis ha ukránokról van szó.
Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek

Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek 

Szegény patriótákat már Csehországban is üldözik.
A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns

A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns 

Nem olcsó mulatság az adófizetőknek a Harcosok Klubja.
Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát

Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát 

A putyinista Orbán Viktor hatalmas kisebbségben van az uniós tagság kérdését illetően.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo