A 2012-ben bemutatkozott CX-5 a Mazda legnépszerűbb európai modelljévé vált, és jelenleg a márka összeladásainak a negyedéért felel. A CX-5 volt az első – a könnyűépítésű Skyactiv technológiát és a Kodo dizájnt ötvöző – modell a kínálatban, a piac pedig lelkesen fogadta, a szakma számos díjjal jutalmazta. Öt év után adta át a helyét az új nemzedéknek, melynek a forgalmazását idén nyáron kezdték meg, Magyarországon is.
Ha az új mellé állítjuk az eredeti modellt, látszik, hogy a Mazda kifejező formanyelve mennyit változott az évek során. Az alapforma maradt, de a front- és a farrész sarkosabbá vált, a lemezeken a konvex és konkáv felületek váltakoznak, az egyes részletek pedig aprólékosan kidolgozottak. Az autó megjelenését még szebbé teszi a megújult Soul Red Crystal piros szín is, amely még inkább kiemeli a karosszéria mélyebb felületeit.
Az orr-részen olyan formai játékok figyelhetők meg, amiért a Mazdát külön megilletné egy dizájndíj. A kocsi fénypontja egyértelműen ez; a fényszórók és a hűtőrács mélyebben ülnek, mint a motorháztető és a lökhárító, s utóbbi kettőt egy szárnyra hasonlító krómkeret köti össze, ami dizájnelemként oldalt a lámpákba is becsúszik. A Mazda orrát csúcsossá tevő gépháztetőre ráadásul rímel a kitüremkedő csomagtérajtó. Oldalról szemlélve feltűnik az is, hogy a világítótestek formája elöl és hátul ugyanolyan. Ezek a dolgok kívülről értékesebbé teszik az autót, no és ne feledkezzünk meg a rendkívül szoros illesztésekről, ami a prémiumság egyik alapfeltétele.
A CX-5 második nemzedékének mindegyik modelljén egyébként széria a LED-es fényszóró, és a közepes Attraction felszereltségtől fölfelé minden fényforrás diódás az autón. A kocsi emellett minimum 17-es felniken gördül, de a magasabb felszereltségekhez már 19-es kerekek járnak. Furcsamód utóbbiak sem tűnnek különösképpen nagynak a Mazda alatt, ami szegmensében is robusztus autónak számít. Hosszabb 4,5 méternél, szélessége meghaladja az 1,8 métert, magassága pedig 168 centiméter, így a legtöbb városi terepjáró fölé magasodik.
Utastere viszont lehetne tágasabb, a szegmensben nála kisebb modellek is nagyobb helyet kínálnak, főleg a hátsó sorban. A kimért lábtér okozta helyzetet a hátsó üléstámlák állíthatósága menti, ezeket több fokozatban lehet dönteni a csomagtér befogadóképességének rovására. A poggyásztér egyébként 506 literes, és szabályos alakú. Tesztautónk teljes felszereltségű volt, ráadásul előkelő fehér bőrkárpittal konfigurálták, így még inkább szembetűnő volt az a minőségi ugrás, amit az előddel szemben tett. A perforált, elöl és hátul is fűthető bőrülésekre ránézni is élmény, ráadásul a fehér kárpitot az ajtókarfákra, a könyöklőkre és az ülések közötti konzolra is ráfuttatták. Mindehhez adódik a puha, felül ugyancsak bőrözött műszerfal, a körös-körül minőségi, selyemfényű króm díszítések, no meg a puhán működő kezelőszervek, és végül megkapjuk a jelen kor legszebb és legigényesebb Mazdáját. A japán márkák közül ennél magasabb szintet csak a Lexus képvisel, de más árkategóriában is játszik.
Megjelentek a CX-5-ben a legfrissebb vezetői asszisztens rendszerek is, többek között adaptív tempomatot kapott, melynek kiegészítéseként rövid ideig képes a forgalmi sávban maradni, és magát vezetni, városi fékasszisztense a gyalogosokat is felismeri, este pedig az adaptív távolsági fényszóróját használhatja. Az utastér egyébként nagyságrendekkel csendesebb, mint az első generációban, még gördülési zaj sem hallható. Egyáltalán nem. A dízelmotornak megvan a jellegzetes kerregése, de ez leginkább hidegindításkor hallható. A 2,2 literes erőforrást kissé megfojtja a hozzá kapcsolt hagyományos automata váltó, a nulla-százas gyorsulás fél másodperccel rosszabb, mint a manuális kivitelnél.
A gázolajos aggregát bőséges nyomatékkal bír, rugalmassága is elég jó, ellenben kissé torkos. Mi 7,6 literes átlagot mértünk, ami picit sok, a 160 lovas benzines változat ennél például csak fél literrel kér többet. Ami azonban a vezethetőséget illeti, nem csalódunk. Bármennyire is magas építésű a Mazda, agilis, jól fordul, és nagyon stabil. Pontos és érzékletes a kormányzása, az első kerekek pedig nagyon sokáig megtartják a tapadásukat.
Az új Mazda CX-5 az egyik legvonzóbb kompakt szabadidő-autó a piacon, s azon modellek egyike, amelyeket szívóüzemű benzinmotorral is meg lehet vásárolni. Kisebb teljesítményű motorokkal, kézi váltóval és közepes felszereltséggel remek vétel.