Visszafogott ünnepre készülnek a magyarok

A lakosság majdnem kétharmada kevesebb, mint 50 ezer forintot költ a karácsonyra, és több mint felük takarékoskodással vagy akár kölcsönből fedezi az év végi kiadásokat. Ajándékot a legtöbben csak a közeli családtagoknak vásárolnak, ugyanakkor minden tizedik ember egyáltalán nem ajándékoz – derül ki a CIB Bank kérésére készült friss, reprezentatív felmérésből1, amelyben a magyar lakosság ünnepi kiadásaira, ajándékozási szokásaira voltak kíváncsiak.

A lakosság fele spórol a karácsonyra

A magyar lakosság kétharmada 50 ezer forintnál kevesebbet tervez elkölteni idén a karácsonnyal kapcsolatos kiadásokra, az ajándékok mellett beleértve minden mást is, mint az étel, a dekoráció vagy az utazás a távolabb élő rokonokhoz. A skála másik végén mindössze az emberek 8 százalék-a áll, ők úgy tervezik, hogy 100 ezer forintnál többe fog kerülni a karácsony.

Szolid ünnep lesz az idei?
Szolid ünnep lesz az idei?
Fotó: Depositphotos

A felmérés adatai szerint a nők valamivel magasabb összeget becsülnek a kiadásokra, ami származhat abból, hogy jobb rálátással rendelkeznek a karácsonnyal kapcsolatos háztartási költségekre, de az is magyarázhatja a különbséget, hogy magasabb arányban ajándékoznak és jótékonykodnak, ahogy erre a felmérés szintén fényt derített.

Az év végi ünnepekkel járó költségeket csak a lakosság harmada tudja takarékoskodás nélkül fedezni: bár az emberek harmadának elég a karácsony előtti néhány hónapban jobban odafigyelnie a kiadásokra, ötödüknek viszont már ennél is korábban kell elkezdeniük a spórolást (ez leginkább az alapfokú végzettségűekre és a 60 éven felüliekre jellemző). A megkérdezettek 2 százalék-a válaszolta, hogy nem takarékoskodik, inkább kölcsönt vesz fel, hogy úgy ünnepelhesse a karácsonyt, ahogyan szeretné.

Visszafogottan ajándékoz a többség

A legtöbben (43 százalék) csak szűk családi körben ajándékoznak, de a két véglet sem elhanyagolható mértékű: minden 10. ember mindenkinek vásárol és 11 százalék válaszolta, hogy senkit sem lep meg az ünnepre. Az ajándékvásárlási szokások alakulása összefügg a társadalmi helyzettel, tehát a lehetőségekkel is, például a felsőfokú végzettségűek körében alacsonyabb azoknak az aránya, akik egyáltalán nem vesznek ajándékot, vagy csak kisebb dolgokat. Más tényezők is hatással vannak erre az ünnepi szokásra, a férfiak és a vármegyeszékhelyeken élők például magasabb arányban válaszolták, hogy nem vesznek senkinek ajándékot.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo