Távoktatás: nemcsak diákoknak

A hazai távoktatás történetében mérföldkőnek számít a Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem Társadalomtudományi Kara (BKÁE TTK), valamint az Antenna Hungária Rt. által vezetett Edunio távoktatási konzorcium közötti együttműködés, a pedagógus-továbbképzés, a felsőoktatási történelem felvételi-előkészítő, valamint a nyelvvizsga és a nyelvoktatás területén. A szerződés lehetőséget biztosít az egyetemnek az elektronikus távoktatási megoldások kidolgozására és az e-learning rendszer működtetésére. A megállapodás keretében az Antenna Hungária Rt. interneten keresztül folyamatosan biztosítja a virtuális tanteremhez való hozzáférést mind a diákok, mind pedig a pedagógusok számára.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A pedagógus-továbbképzés keretében jelenleg 200 hallgató számára a hagyományos oktatási formában két képzést biztosít az egyetem. A most aláírt szerződés lehetővé teszi egy harmadik képzési programnak a Gazdasági és Társadalmi Ismereteknek az elindítását is. Mivel ilyen képzés még nincs Magyarországon, a BKÁE TTK 50-100 hallgató jelentkezésével számol. A program anyagi hátterének jelentős részét az Apertus Közalapítvány biztosította. A későbbiekben a pedagógusok számára elindított valamennyi képzést távoktatási formában szeretnék majd megvalósítani.

Egyre nagyobb az igény a felsőoktatási történelem felvételi-előkészítő tanfolyamokra is. Az Oktatási Minisztérium 2003-tól a gazdasági felsőoktatási intézményekben egységes történelem felvételit kíván bevezetni. Így a távoktatási rendszer az ország egész területéről több mint 10.000 felvételizőnek biztosítja majd ugyanazt az oktatási színvonalat és tartalmat.

A nyelvoktatásra és a nyelvvizsga-előkészítésekre kiemelt figyelmet fordít a BKÁE TTK. Az egyetem akkreditált közgazdasági szaknyelvi vizsgaközpont, s mivel a többi hazai felsőoktatási intézmény még nem rendelkezik ilyen bizonyítvánnyal, a vidéki hallgatóknak is a fővárosban kell vizsgázniuk. Ez évente több ezer tanulót érint. Ez a távoktatási rendszer az ő felkészülésüket is segíti.
Az egyetemen jelenleg nyolc gazdasági jellegű szaknyelv oktatása zajlik, évente 3-4000 hallgató számára. A most aláírt megállapodás hatására több tanfolyamot, jobb minőségben indíthat a BKÁE TTK.

Az Edunio távoktatási konzorcium a BKÁE Társadalomtudományi Kara számára biztosítja a távoktatási programok fejlesztését támogató célszoftvert és az oktatási keretrendszert. Az oktatás hatékonyságának növelése érdekében különböző módszereket javasol az elektronikus távoktatásra, valamint segíti a már meglévő, illetve újonnan készülő tananyagok elektronikus, multimédiás változatainak elkészítését. A konzorcium módszertani és konzultációs támogatást is nyújt az egyetem számára.

A távoktatás helyzete és lehetőségei:
Egy amerikai kutatás szerint, míg 1950-ben a munkahelyek 20 százaléka alkalmazott képzett munkaerőt, addig 2005-ben 85%-ra várják ugyanezt az arányt.
Mivel a szakképzett emberek iránti igény megnövekedett, a felsőoktatásnak egyre nagyobb számú hallgató képzését kell felvállalnia. A tantermi és oktatói kapacitások azonban korlátozottak, s ezért megjelentek a távoktatás különböző formái: először csak a levelező jellegű képzések, de később a technikai fejlődés már lehetővé tette a számítógéppel támogatott, sőt az Internet alapú távoktatás megjelenését is.
Amikor az e-learning piac helyzetét és lehetőségeit vizsgáljuk, talán a kifejezés definiálása az első feladat. Több szinonima is elterjedt: távoktatás, Internet alapú oktatás, Web alapú oktatás, online oktatás. Nincsen egységes mindenki által elfogadott definíció az e-learningre vonatkozóan, de néhány ismérv alapján behatárolható a kérdéses fogalom:
– Bármikor, a világ bármely pontjáról elérhető tartalom
– a hagyományos oktatási módokhoz képest jelentősen alacsonyabb költségből lehet megoldani ugyanannak az anyagnak az oktatását,
– a hagyományos módszerekhez képest ugyanazt az ismeretet rövidebb idő alatt (egyes esetekben 50%-os időmegtakarításról is beszámolnak) lehet átadni.
– a technikának köszönhetően elveszíti jelentőségét az oktató és a tanuló közötti fizikai távolság
– a legtávolabbi telephelyen is ugyanazt az oktatási színvonalat és tartalmat lehet nyújtani, mint a központban,
– Egységes és gyors számonkérés, minőségi kontrol.
– a képzésben résztvevőknek lehetőségük nyílik arra, hogy egymással kommunikáljanak, információkat cseréljenek kép, hang, illetve szöveg formájában. A kommunikáció tanár diák és diák-diák relációban egyaránt működik.
– minden tanuló a saját tempójában haladhat, a lassabban haladók nem hátráltatják a gyorsabban haladókat
– a teljes tanulási folyamat felöleli a feladatokat, a teszteket a kiállított bizonyítványt, az online adminisztrációt (Learner Management System - LMS), a regisztrációt, a fizetést és a tanulmányi folyamat monitorozását is.

A nemzetközi távoktatási piac nagyságára jellemző, hogy 1999-ben a világon legalább 70 millió ember vett részt valamilyen Internet alapú oktatási formában.

A nemzetközi távoktatás és e-learning területén egyértelműen az USA rendelkezik a legfejlettebb és legkiterjedtebb piaccal, így itt található a legtöbb e-learning rendszer és szolgáltató. Az Egyesült Államokon kívül még Kanada, Ausztrália, Japán, valamint egyes EU tagállamok is fejlett e-learning piacokkal rendelkeznek, bár az ezekben az országokban megfigyelhető tendenciák csak időbeni késéssel követik az USA tendenciáit.

Európában az e-learning lehetőségek adaptálásában az Egyesült Királyság, Svédország és Hollandia jár az élen, aminek a szakemberek szerint az lehet az oka, hogy ezekben az országokban igen magas az Internetet használó népesség aránya, továbbá magas az angolul beszélő munkavállalók száma is, így a túlnyomórészt angol nyelvű e-learning tananyagok nyelvi adaptáció nélkül terjeszthetőek.

2004-ben az e-learning piac várható nagysága Európában kb. 4 milliárd dollár lesz, ami a szakemberek becslése alapján várhatóan évi 96%-os növekedést jelent. Nincsenek meghatározó, nagy piaci részesedést birtokló szereplők. Folyamatosan új cégek tűnnek fel, míg a régiek egy része eltűnik. Bár a szakemberek szerint a piac letisztulásával kiemelkedik majd néhány domináns szereplő, de egyelőre még csak tippelni lehet, hogy kik lesznek ezek.

Magyarországon az 1970-es évektől kezdődően beszélhetünk a távoktatás kísérleti szakaszáról, de csak a 90-es évek elejétől jelennek meg a jelentős távoktatást és nyitott képzést megcélzó fejlesztési elképzelések. Ekkor jött létre az oktatási tárca tanácsadó szerveként a Nemzeti Távoktatási Tanács (NTT), amely jelentős részt vállalt a távoktatás infrastrukturális alapjainak és módszertanának megteremtésében, a szükséges szakembergárda felkészítésében.
1996-ban az egyetemi és főiskolai szervezetek létrehozták az egész országra kiterjedő Nemzeti Távoktatási Egyetemi Főiskolai Egyesületet. Elsőként a felsőfokú oktatási intézmények vezettek be nyitott és távoktatási programokat az addig meglévő programjaik mellé. Ezek közül is kiemelkednek Gödöllő, Pécs, Veszprém, Győr és Debrecen felsőfokú intézményei. Mára ez a kör kibővült Szolnokkal, Miskolccal, Szegeddel. Napjainkban már a Budapesti Gazdasági Főiskolán, a Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetemen, és az ELTÉ-n is jelentős távoktatási szolgáltatást fejlesztettek ki.

Mára a távoktatás terén - különösen a felsőoktatási szférában - jelentős tapasztalatok halmozódtak fel. Ugyanakkor az e-learning használata még nem általános, a Web alapú oktatás pedig csak most terjed el, miközben Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban már megkezdődött a számítógép alapú képzés visszaszorulása és a Web alapú oktatás túlsúlyának kialakulása figyelhető meg.

Ami a technológiák alkalmazását, s az oktatás színvonalát illeti, a kép nagyon vegyes, már-már kaotikus. Nagyon sok cég és intézmény nyújt távoktatásnak, e-learningnek nevezett szolgáltatást, miközben minőségét tekintve az adott oktatás nem tekinthető annak. Gyakran előfordul, hogy levelező tanfolyamot átneveznek távoktatási kurzusnak, miközben minőségében nem történt változás.
A tananyagok terén inkább a külföldi (elsősorban észak-amerikai) keretrendszerek alá fejlesztett tananyagok kerülnek oktatásra, főként angol nyelven. Az e-learning keretrendszerek alá fejlesztendő magyar nyelvű tananyagok elsősorban a számítástechnikai és menedzsment ismeretekkel kapcsolatos területekre összpontosulnak.
Az e-learning témában 2001 nyarán végzett felmérés szerint a megkérdezettek túlnyomó többsége a magyarországi e-learning elterjedésének egyik kulcstényezőjeként a tananyagfejlesztés támogatását, valamint a módszertan jelentőségét hangsúlyozták.

Véleményvezér

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó 

Az eladósodás rögös út, már sok ország megtapasztalhatta.
Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke

Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke 

Hirtelen felébredt a magyar kémelhárítás, legalábbis ha ukránokról van szó.
Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek

Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek 

Szegény patriótákat már Csehországban is üldözik.
A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns

A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns 

Nem olcsó mulatság az adófizetőknek a Harcosok Klubja.
Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát

Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát 

A putyinista Orbán Viktor hatalmas kisebbségben van az uniós tagság kérdését illetően.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo