Szeretnek civil szervezeteket támogatni a magyarok

A magyarok háromnegyede adományozott az elmúlt évben, ami nemzetközi összevetésben is jó arány. A civilszervezetek támogatásakor a megkérdezettek szerint döntő szempont a szimpátia és maga a kérés, hogy adományozzunk, míg az elmúlt évek közéleti vitáinak az adakozási kedvre nincs érdemi hatása – derül ki a Human Dialog és az Emocionális Marketing friss, nagymintás, reprezentatív felméréséből.

Pénzbeli támogatás, tárgyi adomány, önkéntes munka, véradás – az adományozási szokásairól telefonon megkérdezett 1000 fős minta 77%-a jótékonykodott az elmúlt évben valamilyen módon. A válaszadók többsége (51%) pénzt adott jótékony célra, legnagyobb arányban alapítványok, egyesületek javára, szorosan a második helyen magánszemélyek, hajléktalanok, kéregetők állnak. Utóbbiak gyakrabban, de kevesebbet kapnak az adományozóktól.

Kép:PParchív

A 77% jó arány, a 2016-os, ehhez hasonló ausztriai felmérésben 71% volt az osztrák adományozók aránya – mutat rá az eredmény nemzetközi vonatkozására Miha Tamás, civilszakértő. Az szja 1% felajánlási motivációik tavalyi felmérése után a Human Dialog és az Emocionális Marketing idén az adományozási szokásokat vizsgálta, fókuszba helyezve a civil szervezetek magánszemélyek általi pénzadományait. A megkérdezés főbb eredményei és a civilek számára hasznosítható következtetések adják a Magyar Fundraising Akadémia november 8-i szakmai rendezvényének témáját.

A kutatási projekt sok előfeltevést igazolt: a tipikus adományozó jól szituált, városlakó, az idősebb korosztályból kerül ki. Pénzbeli adományt évente 2-3 alkalommal ad, elsősorban a szimpátia befolyásolja döntésében, az 1% felajánláshoz hasonlóan itt is kiemelkedő a beteg gyermekekről gondoskodó alapítványok népszerűsége.

Jótékonykodnak a cégek, ha éppen eszükbe jut
Bővülő, de még esetleges a hazai vállalatok társadalmi felelősségvállalási tevékenysége – derül ki a Magyar Adományozói Fórum (MAF) és az IMEDIA Kft. közös tanulmányából. Ám a vállalatok CSR-tevékenysége terén még van fejlődési lehetőség.
Meglepetéssel szolgálhat, hogy a potenciális adományozók várják a megkeresést: saját bevallásuk szerint jellemzően kérésre adományoznak, legszimpatikusabb nekik, ha ez postai levélben történik. Ugyancsak jótékony hatással bír, a bizalmat erősíti, ha a civilek elszámolnak a támogatással és utólag tájékoztatást adnak az adományok felhasználásról.

A rendszeres adományozók kisebbségben vannak, az alkalmi jótékonykodás a jellemző, a magyarok döntő többsége mégsem érzi az adományozást szezonális tevékenységnek, még ha a karácsonyi időszak jótékonyan hat is az adakozási hajlandóságra.

Ellenben a civilszervezetek társadalmi hatásait és szerepét övező közéleti viták a megkérdezettek szerint nincsenek befolyással adományozási döntéseikre, 54%-ukat hidegen hagyja a téma, sőt 25%-uk (!) nem is hallott a vitákról. A civilszervezetek megítélése árnyaltabb ennél, a legtöbben úgy vélik, a több tízezer alapítvány és egyesület között érdemeik függvényében bőséggel akadnak támogatásra méltóak.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo