Sokan még mindig nyári gumival járnak

Százból tizenkét autón nyári abroncsok vannak fent december közepén, derült ki abból a felmérésből, amelyet az Abroncs Kereskedőház végzett a téli szerelési szezon után Budapesten és több nagyvárosban. A felmérés szerint az átlagnál rosszabb a helyzet a kisteherautók és mikrobuszok esetében.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 

„A nem reprezentatív kutatásunk célja az volt, hogy a téli átszerelési időszak után képet kapjunk az autósok abroncshasználati szokásairól, különösen a téli-nyári abroncsok arányára vonatkozóan”, ismertette Tiszay Árpád, az Abroncs Kereskedőház kereskedelmi vezetője. A felmérés során a vállalat munkatársai összesen csaknem 2000 gépjárművet – személyautót, mikrobuszt és kisteherautót - néztek át Budapest, Debrecen, Miskolc, Pécs, Székesfehérvár és Zalaegerszeg közterületein.

A felmért gépjárművek között 86 százalékos a téli gumi használati arány, amelyet jobbnak értékelünk a korábbi évekhez képest – hangsúlyozta Tiszay Árpád. – A vizsgált autók 2 százalékán négyévszakos, vagy kemény terepre tervezett off-road, 12 százalékukon pedig nyári abroncs van. A kisteherautók és mikrobuszok között az átlagosnál rosszabb ez az arány, 20 százalékuk még mindig nyári abroncsokon közlekedik. Itt azt várnánk, hogy magasabb a téli abroncsok aránya, hiszen ezeket az autókat többségében napi szintű munkára használják tulajdonosaik.

Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy nyári gumival sokkal nagyobb féktávra van szükség, mint a téli esetében. Céges személyautóknál viszont döntő többségben, 90 százalék feletti arányban tapasztaltunk téli gumi használatot.

Bár a 86 százalékos téli abroncs felszereltség nem tekinthető rossznak a korábbi évekhez képest, a szakemberek szerint az idetartozó téli gumik több mint 20 százaléka problémás, elöregedett és/vagy elkopott. Különösen az idősebb, valamint a frissebb rendszámmal rendelkező, vélelmezhetően külföldről behozott, szintén korosabb autók esetében figyelhető meg ez a tendencia.

Az abroncsok oldalfalán megtalálható DOT jelzésből kiderül, hogy adott terméket melyik év hányadik hónapjában gyártották. A 10 év feletti életkorú abroncsok tapadási képessége és rugalmassága már annyira lecsökken, hogy nagy kockázatot jelentenek a közlekedésben.

Sokféle hibajelenséget tártunk fel a téli abroncsok esetében. A leggyakoribb az abroncsok kopottsága, töredezettsége. A téli abroncsok 4 milliméteres profilmélység alatt már nem működnek megfelelően hóban és latyakban. Ez alatti értéken közlekedni pedig fokozottan balesetveszélyes.

Nem veszik komolyan a telet a magyar autóvezetők
Kevesen foglalkoznak autójuk téli felkészítésével – derült ki a Bárdi Autó megbízásából, ezer fő megkérdezése alapján, a Trend International által készült kutatásból. A válaszadók alig 22 százaléka nyilatkozott úgy, hogy foglalkozik autója téli felkészítésével, míg 19 százalékuk a leggyakrabban tavasszal szervizeli gépjárművét.
A felmért gépjárművek 2 százalékán használnak tulajdonosaik négyévszakos abroncsokat, amely a sokat autózók számára kompromisszumos megoldás, de a szakértők szerint mindenképpen jobb, mint egy nyárival vagy elkopott télivel közlekedni a téli hónapokban.

Az elemzett adatsorból kiderül: 20 nagyobb márka fedi le a magyar piac 75 százalékát. Összesen 86 különféle márka termékeivel találkoztak a szakértők.

A felmérésben előfordultak extrém esetekkel is: láttunk olyan külföldi autót, amelyen 3 különféle márkájú és állapotú nyári abroncs volt. Ez Magyarországon nem jelent szabálysértést, csak nagy közlekedésbiztonsági kockázatot. Ez a hanyagság  egyébként Nagy-Britanniára jellemző Európában. De olyan kisteherautóval is találkoztunk, amelyre négyféle márka volt felszerelve, X-ben keresztben felrakva a téli-nyári abroncsai. Területi megoszlás szerint a keleti és nyugati vidéki városokban a használati szokások nagyjából kiegyenlített képet mutatnak.

A nyugati országrészben az osztrák határ közelsége miatt magas téli abroncs arányt mértünk, Ausztriában ugyanis kötelező a téli gumi használata. Keleten is jobb az arány, mint a fővárosban. Budapesten belül nagy a szórás, itt előfordult olyan városrész, ahol 20 százalék feletti nyári gumi használatot tapasztaltunk a személyautók között is.

 

 

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo