Segítség a címkerengetegben

Gondot jelent összehasonlítani a különböző címkéket, mert azok nagyon eltérő mennyiségű és minőségű információt rejthetnek, illetve nagyon eltérő odaítélésük módja. Az eligazodáshoz nyújt segítséget a Tudatos Vásárlók Egyesülete termékcímke-adatbázisa.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Kép: Flickr

Napjainkban már Magyarországon is több mint 200 féle olyan emblémával találkozhatunk, amely termékek vagy szolgáltatások valamilyen környezeti, társadalmi jellemzőjére utalnak. Maguk a címkék (illetve azok a rendszerek, amelyek révén a címkék a termékre felkerülhetnek) nagyon sokfélék. Az eligazodáshoz nyújt segítséget a Tudatos Vásárlók Egyesülete termékcímke-adatbázisa.

Az Egyesület is gyakran tapasztalja, hogy a fogyasztók alig ismerik a feltüntetett jelek tartalmát, nem tudják, hogy az általuk keresett kedvező környezeti tulajdonságot mely címke jelöli. (Például 10-ből mindössze alig 1 magyar vásárló (8,8%) ismeri az FSC embléma pontos jelentését.) Sokszor azt is nehéz megállapítani, hogy a terméken szereplő címke „igaz”-e, valóban jó-e az a termék.

Gondot jelent összehasonlítani a különböző címkéket, mert azok nagyon eltérő mennyiségű és minőségű információt rejthetnek, illetve nagyon eltérő odaítélésük módja. Laikusok számára nehezen hasonlítható össze pl. a termék komplett életciklus-elemzésén alapuló Magyar Környezetbarát Védjegy a méltányos kereskedelmet jelölő Fair Trade logóval, avagy egy gyártói szövetség által alkalmazott emblémával.

Az adatbázis célja, hogy minél többen ismerjenek meg olyan – hiteles és bevált – környezeti és társadalmi címkéket és tanúsítási programokat, amelyek valóban hozzájárulnak egy fenntarthatóbb, környezettudatosabb, egészségesebb, igazságosabb világhoz. Fontosnak tartják azt is, hogy meg- és felismertessék az ál-címkéket.

 

Véleményvezér

Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét

Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét 

A plakáthelyekre fókuszálódott a választási kampány.
Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott

Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott 

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter sokszor hadilábon áll a valósággal.
Ingyen lehet utazni a Békemenetre

Ingyen lehet utazni a Békemenetre 

Vajon ki fizeti a Békemenetet?
Magyar fiatal halt meg az ukrajnai háborúban

Magyar fiatal halt meg az ukrajnai háborúban 

A „Nemo” hívójelű fiatal magyar önkéntes volt.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo