Semmi értelme annak, hogy az önkormányzat az agilis, fiatal, angolul tudó munkatársat leültesse a számítógép elé, s napestig nézegesse az interneten az európai uniós pályázatokat. Mert még ha talál is nekik tetsző pénzszerzési lehetőséget, semmi esélyük nincs arra, hogy akár egyetlen eurócentet elnyerjenek, hiszen képtelenek betartani a határidőt, a feltételeknek pedig véletlenül sem felelnek meg. Ezt a tanácsot is útravalóul adta Perjési András, az Unió Pályázati és Tanácsadó Kft. ügyvezetője annak a néhány önkormányzati tisztviselőnek, aki meghallgatta a szakértő ügyvéd előadását a II. és a III. kerületi Önkormányzat szervezte konferencián. Elmondása szerint az EU-ban, ahol csak fejlesztési terveket finanszíroznak, három alapvetésre – a prioritásra, az intézkedésre, a beavatkozásra – építve foglalkoznak a pályázatokkal. Magyarán mindenképpen pontos és szakszerű tervvel kell rendelkeznie minden, forrásszerzésben érdekelt helyhatóságnak, intézménynek, cégnek. Lényegében ezt benyújtva, erre hivatkozva jut egyről a kettőre a pályázó, kivált, ha kiviláglik mind a fejlesztési tervezetből, mind az ország hasonló dokumentumából – esetünkben a Nemzeti Fejlesztési Tervből - az, hogy mit tekintenek prioritásnak. Ugyanis ezen keresztül lehet megmutatni az uniónak, hová kéri a közösség beavatkozását például az önkormányzat. A területfejlesztési akcióterv, illetve a projekt és pénzügyi koncepció végső soron arra való, hogy láttassa a pályázó, milyen feladat megoldásához kér pénzt, azaz –uniós zsargonnal – beavatkozást.
Ahhoz nem fér kétség, hogy a szocialistánál is sokkal feszesebb tervgazdaság jellemzi az Európai Uniót, ebből következően az sem járható út, hogy elnagyoltan megfogalmazott pályázatokat nyújtanak be a támogatást váró szervezetek. Az Unió Pályázati és Tanácsadó Kft. ügyvezetője ezért is hangsúlyozta, hogy egy felkészült önkormányzat nagyon alaposan informálódik, s annak lenne igazán értelme, hogy a helyszínen, Brüsszelben gondoskodjon közvetve, vagy közvetlenül naprakészségéről. (Úgy, ahogyan Romániában már most megteszik, pedig még odébb van az EU-tagságuk. Mégis minden fontos brüsszeli konferencián ott vannak az ország megannyi szervezetének lobbystái, sokszor előadóként, aktív közreműködőként is.) Perjési András kifejtette, hogy az unióban csak azok az intézmények érvényesülnek, amelyek képesek a mentalitásváltásra, s ennek megfelelően megtanulják a nyelvi trükköket. Mert ha tudják, akkor nem lepődnek meg azon, hogy véletlenül sincs pályázati lehetőség iskolafelújításra, ugyanakkor az, aki ismeri a nyelvi trükköket, megtalálja azokat a témákat – akár többfélét is -, amelyek segítségével forrást lehet nyerni a korszerűsítéshez.
Az Európai Unió bürokráciája legendás hírű, ugyanakkor nem érdemes csodálkozni a kialakult rendszer milyenségén. Brüsszel is érzi, hogy sok tekintetben tanácsos változtatni a „hivatalon”. A jogharmonizációs folyamat például ezt a célt szolgálja. Kecskés László professzor a konferencián, mely Az önkormányzatok az Európai Unióban címet viselte, elmondta, hogy az EU három fő kategóriát alkalmaz, a saját jogalkotását és alkamazását, mely úgymond nem származik vissza a tagállamokra, a nemzeti hatáskörben létező joggyakorlatot, s a közösség, illetve a tagállamok által egyaránt szabályozott szisztémát. Ez utóbbi érdekessége, hogy egyfajta verseny működik az EU-ban, ugyanis az a szabályozás „győz”, amelyiket valamelyik fél, azaz maga az EU, vagy valamely tagállam előbb kezdett el megalkotni. A professzor véleménye szerint is az irányelvek harmonizációjára lenne inkább szükség, ám ehelyett a rendeletek területén igyekszik az unió egyről a kettőre jutni. (Amúgy évente akár háromezer rendelet is napvilágot lát Brüsszelben, ott, ahol a kontinentális paragrafusgyártásnak van ma is létjogosultsága. Érdekes módon Luxemburgban az EU bírósága az angolszász módszert alkalmazza, s majdnem teljesen a precedens rendszer szerint ítélkeznek.)
Az elmúlt években kerültek előtérbe az EU-ban az úgynevezett egyéneket megillető közösségi jogok. Itt az az elv érvényesül, hogy a rosszul harmonizáló – ezzel Itália vezet az unióban – ország lakóját is illesse meg ugyanolyan jog, mint a jól harmonizáló – Dánia az eminens – tagállam polgárát. Kecskés László felhívta a figyelmet arra, hogy előtérbe került az értelmezési kötelezettség doktrínája. Azaz nem alkalmazzák a nemzeti jogszabályt a bíróságok, ha az nincs összhangban a közösségi joggal. Meglehet, az úgynevezett jogszabály hatály fogalma oldódik ezzel, amit veszélyes tendenciájú folyamatnak vélt a konferencia előadója, s leszögezte: jó okuk lesz majd az önkormányzatoknak az óvatosságra.
Pályázati „útiterv” nélkül nincs EU-s pénz
Az angol nyelvtudással semmire nem jutnak az európai uniós pályázatok benyújtói, ha nem ismerik az EU nyelvi trükkjeit. De ennél is fontosabb, hogy kész területfejlesztési akciótervek, projektek, pénzügyi koncepciók nélkül meg se próbáljanak elindulni a brüsszeli támogatásokért. A főváros két budai kerülete szervezte, gyér hallgatóságú konferencián az Unió Pályázati és Tanácsadó Kft. arra igyekezett rávenni a helyhatóságok képviselőit, hogy merőben új mentalitással és nagyon sok háttérinformációval rendelkezve készítsenek olyan fejlesztési terveket, amilyeneket tárgyalási alapnak tekintenek Brüsszelben.
Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!
Vegyen részt és kérdezzen Ön is!
2024. november 28. 15:30
Véleményvezér
Sok nagy okos már világháborút lát
Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat
A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten
A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt
A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben
Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről
Az elmaradt reformok tragédiája.