Nagyon fontos, hogy optimisták legyünk és pozitív kisugárzású emberekkel vegyük magunkat körbe, ha igazán sikeres vezetők szeretnénk lenni - kezdte előadását Batara Sianturi, a Citibank Zrt. elnök-vezérigazgatója, a CEU Business School Weekend MBA Kritikai gondolkodás és vezetés kurzus keretében tartott előadásában. A kurzuson a diákok különböző döntéshozatali eljárásokkal ismerkednek meg, a gyakorlatban is kipróbálhatják magukat. Különös figyelmet fordítanak a döntéshozási folyamatok során elkövethető hibákra és azok elkerülésének lehetséges módjaira. A különböző döntéseket logikai, érzelmi, hatékonysági, és etikai szemszögből is megvitatja az osztály. (Egy kezdeményezés a CSR Best Practice megoldásokat kereste nemrég.)
Vízió és tervezés
Egy vezető számára a tervezés is nagyon fontos, hiszen ha nem tervezel, akkor kudarcot tervezel - véli Batara Sianturi. Személyes példát idézett fel: a munkaebédeken is előre meghatározott menetrenddel érkezik, hiszen nem lehet két CEO idejét elvesztegetni, a pincérekre várakozva egy sor kérdésben meg lehet állapodni - csak azért elmenni egy találkozóra, hogy egy újabb találkozót beszéljünk meg, semmi értelme.
A teendőket is rangsorolni kell, egy sikeres vezető tennivalóinak hatékonyságát a prioritások meghatározása jelenti. Minden esetben a következőket kell eldönteni a teendőkről, hogy az fontos és sürgős, fontos és nem sürgős, nem fontos és sürgős vagy nem fontos és nem is sürgős. A siker kulcsa a jól időzített kivitelezésben rejlik. Nemcsak a hozzáértés, de a hozzáállás legalább annyira meghatározza egy ember sikerét - tudni kell, mikor érdemes hallgatni, és mikor kell beszélni. Többnyire mindenki képes egy adott tudást megszerezni, ám az egyéniség határozza meg, hogy ezeket az ismereteket hogyan és mikor tudja használni.
Nem szabad kényelmesen hátradőlni
Batara Sianturi elmondta, mikor alelnökké nevezték ki, akkor a kinevezést formálisan átadó felettese is hangsúlyozta, hogy útja csak most kezdődik - vagyis nem engedte, hogy elkényelmesedjen új tisztségében. Elnök-vezérigazgatóként most is felteszi magának a kérdést, hogy a 100 millió dolláros adó előtti nyereséget felmutató cég vezetőjeként képes egy fokkal feljebb, 150 millió dolláros nyereséget produkáló céggé változtatni intézményét? És vajon felettesei látják benne ezt a potenciált?
Fontos a kommunikáció
Az elnök-vezérigazgató szerint mindenkivel közvetlenül kell kommunikálni, személyesen, és ezt a közvetlen alkalmazottak is elvárják. A szélesebb körű alkalmazottakat nehezebb személyesen elérni, ezért számukra havonta egy hírlevelet állít össze, amely a legfontosabb eseményeket tartalmazza. Így az alkalmazott nem a szomszédtól vagy rokontól értesül, hogy egy újabb tévés kampányt indított a cég, hanem közvetlenül a vezetéstől tudja meg. Differenciáltan kell kommunikálni, külön prezentációkat kell készíteni a különböző célcsoportoknak. A belső és külső kommunikáció is egyaránt fontos a siker szempontjából.
Batara Sianturi szerint sikeres vezetővé csak akkor válhatunk, ha mindig önmagunkat adjuk. Nem érdemes magunkra kényszeríteni például 12 órás munkanapokat, ha annak vagyunk a híve, hogy rövidebb munkaidővel is hatékony munkát lehet végezni. Csak akkor kell vállalni a felelősséget, ha úgy érezzük, ez jelenti számunkra az életet. Ha nem így tesszük, attól vezetők még lehetünk, csak a munkát stressznek és nyűgnek fogjuk megélni.