Méregdrága a tankolás: hogyan lehet csökkenteni a költségeket?

Különösen az emelkedő üzemanyagárak idején jó tudni: néhány egyszerű trükkel akár 20%-ot is spórolhatunk az üzemanyag fogyasztáson. Bónuszként a kisebb benzinszámla egyúttal alacsonyabb CO2-kibocsátást is jelent, így nemcsak pénztárcánknak kedvezhetünk, hanem környezetkímélőbben is autózunk. A Magyar Gumiabroncs Szövetség adott tippeket.

Hamarabb hazahozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

  1. Üzemanyag-takarékossági tipp 1: Optimalizáljuk a vezetési stílust!
Gyorsítsunk határozottan, váltsunk fel időben (kb. 2000 fordulat/perc motorfordulatszámnál), és alacsony fordulatszámon tartsuk a kiválasztott sebességet. Csak akkor váltsunk le, ha a motor „köhögni” kezd. Olvassuk el és kövessük az autó használati utasításában található tanácsokat, vezetés közben figyeljük a pillanatnyi üzemanyag-fogyasztást és a sebességváltásra figyelmeztető kijelzőt is.
  1. Vezessünk előrelátóan!
A fékezés energiát pazarol. Használjuk ki a motorfékhatást, amikor csak lehetséges. Ne vegyük ki az autót sebességből, amikor piros lámpához közeledünk. Ugyanakkor vegyük le idejekorán a lábunkat a gázpedálról, és hagyjuk, hogy az autó az utolsó néhány száz métert - például a városhatár felé gurulva -, sebességben tegye meg, ahelyett, hogy közvetlenül az ötvenes tábla előtt fékeznénk hirtelen. Segít, ha tekintetünket az úton egy kicsit messzebbre – párszáz méter – szegezzük, így felkészülhetünk az esetleges akadályokra, útszűkületre.

Kép: SXC

  1. Ne autózzunk egy-két kilométert!
Az autó akkor fogyasztja a legtöbb üzemanyagot, amikor a motor hideg. A zavartalan működéshez a motornak a bemelegedési fázisban dúsabb (magasabb üzemanyagtartalmú) keverékre van szüksége, mint optimális üzemi hőmérsékleten. Ha tehetjük, a rövid utakra használjunk kerékpárt vagy menjünk gyalog. A dízelmotorok esetében kifejezetten ellenjavalt a rövid távú használat: ilyenkor rossz a motor hatásfoka, magas a károsanyag kibocsátása, az élettartama pedig lerövidül.
  1. Üresjáratban állítsuk le a motort!
Amikor a motor jár, üzemanyagot fogyaszt - még akkor is, ha a jármű nem mozog (körülbelül 0,5-1 liter/óra). Ezért: állítsuk le a motort, ha az üresjárati idő várhatóan 20 másodpercnél hosszabb lesz, vasúti átjáróknál különösen. Ha nincs az autóban automatikus start-stop rendszer, a kulcsot mi magunk is elfordíthatjuk. Szakemberek szerint az indítómotorra és az akkumulátorra háruló többletterhelés elhanyagolható, különösen, ha a motor meleg.
  1. Kapcsoljuk ki a felesleges elektromos berendezéseket!
A gépkocsiban lévő elektromos eszközök, például a vezérlőegységek, a világítás, a ventilátorok, a légkondicionáló, a biztonsági és kényelmi berendezések a fedélzeti elektromos rendszerből nyerik az energiát. Az elektromos energiát a generátor szolgáltatja, amelyet a belső égésű motor hajt. Következésképpen a bekapcsolt elektromos készülékek és egyéb fogyasztók üzemanyagköltséget okoznak. Az elektromos energiaigény nem a megtett távolságtól vagy a sebességtől, hanem az időtől, azaz a használat időtartamától függ.  A légkondicionáló rendszer például a jármű típusától, a technológiától és az üzemeltetési körülményektől függően 100 kilométerenként körülbelül 0,3-1,5 liter üzemanyag többletfogyasztást eredményez. A nyitott oldalablakok és napfénytetők rontják a légáramlást, ezért szintén pluszfogyasztást okozhatnak. A mindkét oldalon nyitott ablakok 100 km/h sebességnél például körülbelül 0,2 literrel több üzemanyag-fogyasztást eredményeznek. A nyitott ablakok tehát csak alacsony sebességnél - például városi forgalomban - jelenthetnek jelentős üzemanyag-fogyasztási előnyt a légkondicionálóval szemben. De soha ne spóroljunk a világításon, az ablaktörlőkön vagy a szükséges légkondicionáláson, ha az a biztonság rovására menne.
  1. Csökkentsük a tömeget!
Legyen szó akár hűtőládáról, strandfelszerelésről vagy különféle apróságokról: minden egyes plusz tárgy az autóban plusz tömeget jelent, ami több üzemanyagot igényel. Ennek egyszerű a magyarázata: a tehetetlen tömeg felgyorsításához energia szükséges. Minél nagyobb a tömeg, annál keményebben dolgozik a motor. Szabaduljunk meg mindentől, amire nincs szükségünk! 100 kilogramm többletterhelés akár 0,3 liter többletfogyasztást eredményezhet. Különösen érvényes mindez a városi forgalomra, ahol a forgalom állandóan változó dinamikája számtalan újraindítást és gyorsítást tesz szükségessé.

A tetőcsomagtartók, tetőboxok és különösen a kerékpártartók jelentősen növelik az autó üzemanyag-fogyasztását. Ezért használat után azonnal távolítsuk el a tető- és hátsó csomagtartókat.  A hátsó ajtóra, illetve a vonóhorogra szerelt kerékpárszállító eszközök üzemagyag fogyasztás szempontjából hatékonyabbak, mint a tetőre szerelt változatoké.

Véleményvezér

Végleges, nem lesz Kneecap a Szigeten

Végleges, nem lesz Kneecap a Szigeten 

Kitoloncolják őket, ha mégis jönnének.
Szijjártó Péter meghívott egy homoszexuális házaspárt Budapestre

Szijjártó Péter meghívott egy homoszexuális házaspárt Budapestre 

Szijjártó Péter szerint szabad a szerelem Magyarországon.
Hűtlen kezeléssel vádolja Pokorni Zoltán volt fideszes polgármestert utóda

Hűtlen kezeléssel vádolja Pokorni Zoltán volt fideszes polgármestert utóda 

Pokorni Zoltán annak idején kéz levágást ígért azoknak, akik lopnak.
Az Orbán-kormányt gyanúsítják a kárpátaljai templom elleni támadással

Az Orbán-kormányt gyanúsítják a kárpátaljai templom elleni támadással 

Orosz-magyar közös titkosszolgálati akció?
A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat 

Gyanús körülmények a kárpátaljai templom felgyújtási kísérlete körül.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo