Méregdrága a tankolás: hogyan lehet csökkenteni a költségeket?
Különösen az emelkedő üzemanyagárak idején jó tudni: néhány egyszerű trükkel akár 20%-ot is spórolhatunk az üzemanyag fogyasztáson. Bónuszként a kisebb benzinszámla egyúttal alacsonyabb CO2-kibocsátást is jelent, így nemcsak pénztárcánknak kedvezhetünk, hanem környezetkímélőbben is autózunk. A Magyar Gumiabroncs Szövetség adott tippeket.
Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!
Üzemanyag-takarékossági tipp 1: Optimalizáljuk a vezetési stílust!
Gyorsítsunk határozottan, váltsunk fel időben (kb. 2000 fordulat/perc motorfordulatszámnál), és alacsony fordulatszámon tartsuk a kiválasztott sebességet. Csak akkor váltsunk le, ha a motor „köhögni” kezd. Olvassuk el és kövessük az autó használati utasításában található tanácsokat, vezetés közben figyeljük a pillanatnyi üzemanyag-fogyasztást és a sebességváltásra figyelmeztető kijelzőt is.
Vezessünk előrelátóan!
A fékezés energiát pazarol. Használjuk ki a motorfékhatást, amikor csak lehetséges. Ne vegyük ki az autót sebességből, amikor piros lámpához közeledünk. Ugyanakkor vegyük le idejekorán a lábunkat a gázpedálról, és hagyjuk, hogy az autó az utolsó néhány száz métert - például a városhatár felé gurulva -, sebességben tegye meg, ahelyett, hogy közvetlenül az ötvenes tábla előtt fékeznénk hirtelen. Segít, ha tekintetünket az úton egy kicsit messzebbre – párszáz méter – szegezzük, így felkészülhetünk az esetleges akadályokra, útszűkületre.
Ne autózzunk egy-két kilométert!
Az autó akkor fogyasztja a legtöbb üzemanyagot, amikor a motor hideg. A zavartalan működéshez a motornak a bemelegedési fázisban dúsabb (magasabb üzemanyagtartalmú) keverékre van szüksége, mint optimális üzemi hőmérsékleten. Ha tehetjük, a rövid utakra használjunk kerékpárt vagy menjünk gyalog. A dízelmotorok esetében kifejezetten ellenjavalt a rövid távú használat: ilyenkor rossz a motor hatásfoka, magas a károsanyag kibocsátása, az élettartama pedig lerövidül.
Üresjáratban állítsuk le a motort!
Amikor a motor jár, üzemanyagot fogyaszt - még akkor is, ha a jármű nem mozog (körülbelül 0,5-1 liter/óra). Ezért: állítsuk le a motort, ha az üresjárati idő várhatóan 20 másodpercnél hosszabb lesz, vasúti átjáróknál különösen. Ha nincs az autóban automatikus start-stop rendszer, a kulcsot mi magunk is elfordíthatjuk. Szakemberek szerint az indítómotorra és az akkumulátorra háruló többletterhelés elhanyagolható, különösen, ha a motor meleg.
Kapcsoljuk ki a felesleges elektromos berendezéseket!
A gépkocsiban lévő elektromos eszközök, például a vezérlőegységek, a világítás, a ventilátorok, a légkondicionáló, a biztonsági és kényelmi berendezések a fedélzeti elektromos rendszerből nyerik az energiát. Az elektromos energiát a generátor szolgáltatja, amelyet a belső égésű motor hajt. Következésképpen a bekapcsolt elektromos készülékek és egyéb fogyasztók üzemanyagköltséget okoznak. Az elektromos energiaigény nem a megtett távolságtól vagy a sebességtől, hanem az időtől, azaz a használat időtartamától függ. A légkondicionáló rendszer például a jármű típusától, a technológiától és az üzemeltetési körülményektől függően 100 kilométerenként körülbelül 0,3-1,5 liter üzemanyag többletfogyasztást eredményez. A nyitott oldalablakok és napfénytetők rontják a légáramlást, ezért szintén pluszfogyasztást okozhatnak. A mindkét oldalon nyitott ablakok 100 km/h sebességnél például körülbelül 0,2 literrel több üzemanyag-fogyasztást eredményeznek. A nyitott ablakok tehát csak alacsony sebességnél - például városi forgalomban - jelenthetnek jelentős üzemanyag-fogyasztási előnyt a légkondicionálóval szemben. De soha ne spóroljunk a világításon, az ablaktörlőkön vagy a szükséges légkondicionáláson, ha az a biztonság rovására menne.
Csökkentsük a tömeget!
Legyen szó akár hűtőládáról, strandfelszerelésről vagy különféle apróságokról: minden egyes plusz tárgy az autóban plusz tömeget jelent, ami több üzemanyagot igényel. Ennek egyszerű a magyarázata: a tehetetlen tömeg felgyorsításához energia szükséges. Minél nagyobb a tömeg, annál keményebben dolgozik a motor. Szabaduljunk meg mindentől, amire nincs szükségünk! 100 kilogramm többletterhelés akár 0,3 liter többletfogyasztást eredményezhet. Különösen érvényes mindez a városi forgalomra, ahol a forgalom állandóan változó dinamikája számtalan újraindítást és gyorsítást tesz szükségessé.
A tetőcsomagtartók, tetőboxok és különösen a kerékpártartók jelentősen növelik az autó üzemanyag-fogyasztását. Ezért használat után azonnal távolítsuk el a tető- és hátsó csomagtartókat. A hátsó ajtóra, illetve a vonóhorogra szerelt kerékpárszállító eszközök üzemagyag fogyasztás szempontjából hatékonyabbak, mint a tetőre szerelt változatoké.