A magyar emberek 65 százaléka fehér húsból, míg 29,7 százaléka vörös húsból készült ételeket fogyaszt leggyakrabban, miközben a megrögzött halkedvelők részaránya a lakosságon belül alig 3,5 százalékra tehető. A halfogyasztók 11,1 százaléka évente csupán egyszer, 36,1 százaléka pedig évente néhány alkalommal eszik halat. A halételek népszerűségével kapcsolatos legfontosabb jellemzők közé tartozik, hogy a halfogyasztók harmada valamilyen alkalomhoz – rendszerint karácsonyhoz vagy a balatoni nyaraláshoz – köti a halételek elfogyasztását, a magyar fogyasztók által legismertebb (87,9 százalék) halfaj pedig a ponty. A felmérés szerint a megkérdezettek 74,7 százaléka halászlevet, míg 71,9 százaléka rántott halat fog enni karácsonykor.
Azonban a helyzet változik, és egyre több jele van annak, hogy a halételek az eddiginél nagyobb szerephez juthatnak táplálkozásunkban. Így egyre több étterem és vendéglátóhely kísérletezik azzal, hogy a hagyományos magyar halfajokból készült ételeket újragondolja, és új ízekkel lepje meg a vevőket. A vendéglátás területén kibontakozás előtt álló újabb gasztronómiai forradalom mellett szintén kedvező fejlemény, hogy a halételek egyre inkább helyet kapnak a közétkeztetésben is.
„Kis túlzással étkezési szokásaink akár egy házassághoz is hasonlíthatóak: ha mindig mindent ugyanúgy csinálunk, akkor egyhangúvá válik a kapcsolat, és válás lesz a vége. Ez a halételekkel is így van. Ha a megvásárolt halat mindig egyféleképpen készítjük el, akkor egy idő után már nem fogjuk kívánni. Tehát fontos, hogy hűek legyünk, mégis képesek legyünk megújítani a halételekkel való viszonyunkat” – tette hozzá a séf szakértő.
A halászlé a magyar gasztronómiai tradíció fontos és értékes eleme, így mindenképpen ragaszkodnunk kell hozzá. Azonban ez nem azt jelenti, hogy a hétköznapokban ne főzhetnénk egy mediterrán hallevest, pontyból. „Ezenkívül is számtalan lehetőségünk van arra, hogy az üzletekben és piacokon bármikor elérhető magyar halfajokból, némi kreativitás segítségével, egyszerű, finom és egészséges ételeket tálaljunk” – mondta Áman Attila. A Kapj rá! kampány séf szakértője hozzátette: a magyarok fokozatosan kezdik felismerni a hal és halételek értékeit, amit a halfogyasztás lassan emelkedő trendje is megerősít. Azonban még mindig sokan vannak, akik ódzkodnak attól, hogy halból készült ételeket kóstoljanak meg. Áman Attila szerint a halfogyasztás emelkedne, ha sikerülne széles körben eloszlatni a hallal kapcsolatos kételyeket: „Kevesen tudják például, hogy a szálkák eltüntetésének milyen egyszerű módja az irdalás. Ez az eljárás nem igényel komolyabb konyhatechnikai tudást, és rövid idő alatt elvégezhető.” Ami az árakat illeti: a pontyfilé ára összevethető a pulykamell árával, és kedvezőbb áron érhető el, mint például a marhahús.
A halételek változatos elkészítési módjának és ízvilágának a fogyasztókkal történő megismertetése az egyik legfontosabb célja a Kapj rá! kampánynak is.