Jön a gasztroforradalom következő állomása

A minőségi borok és a street food újrafelfedezése után a halételek megújítása lehet a következő divathullám a magyarországi gasztronómiában.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép:Pixabay

A magyar emberek 65 százaléka fehér húsból, míg 29,7 százaléka vörös húsból készült ételeket fogyaszt leggyakrabban, miközben a megrögzött halkedvelők részaránya a lakosságon belül alig 3,5 százalékra tehető. A halfogyasztók 11,1 százaléka évente csupán egyszer, 36,1 százaléka pedig évente néhány alkalommal eszik halat. A halételek népszerűségével kapcsolatos legfontosabb jellemzők közé tartozik, hogy a halfogyasztók harmada valamilyen alkalomhoz – rendszerint karácsonyhoz vagy a balatoni nyaraláshoz – köti a halételek elfogyasztását, a magyar fogyasztók által legismertebb (87,9 százalék) halfaj pedig a ponty. A felmérés szerint a megkérdezettek 74,7 százaléka halászlevet, míg 71,9 százaléka rántott halat fog enni karácsonykor.

Azonban a helyzet változik, és egyre több jele van annak, hogy a halételek az eddiginél nagyobb szerephez juthatnak táplálkozásunkban. Így egyre több étterem és vendéglátóhely kísérletezik azzal, hogy a hagyományos magyar halfajokból készült ételeket újragondolja, és új ízekkel lepje meg a vevőket. A vendéglátás területén kibontakozás előtt álló újabb gasztronómiai forradalom mellett szintén kedvező fejlemény, hogy a halételek egyre inkább helyet kapnak a közétkeztetésben is.

Kolbászosok hódítják meg a gasztropiacot?
Időszakonként más és más ételféleségek válnak az elsőszámú kedvenccé. Egy ideje a kürtőskalácssütők kezdtek el rohamosan terjedni, aztán a kézműves hamburgeresek sokasodtak. Két-három esztendeje a vietnamiak kedvelt levese, a pho tört be a magyar piacra, és a hozzáértők jóslatai szerint hamarosan a bélbe töltött, fűszeres, darált hús kezd hódítani.
„A magyar gasztronómiában több divathullámnak lehettünk a szemtanúi az elmúlt években. Elegendő a magyar borok újrafelfedezésére, a street food népszerűvé válására, vagy a kézműves sörök térhódítására gondolni. A hazai gasztronómia megújulásának következő állomása a magyar halból készült ételek újrafelfedezése és megújulása lehet” - mondta Áman Attila, a Kapj rá! kampány séf szakértője. A szakember kifejtette: a siker kulcsa, hogy miként tudunk a fogyasztók széles köre számára elérhető halfajokat olyan módon elkészíteni, hogy az egyszerre kínáljon új és vonzó ízeket.

„Kis túlzással étkezési szokásaink akár egy házassághoz is hasonlíthatóak: ha mindig mindent ugyanúgy csinálunk, akkor egyhangúvá válik a kapcsolat, és válás lesz a vége. Ez a halételekkel is így van. Ha a megvásárolt halat mindig egyféleképpen készítjük el, akkor egy idő után már nem fogjuk kívánni. Tehát fontos, hogy hűek legyünk, mégis képesek legyünk megújítani a halételekkel való viszonyunkat” – tette hozzá a séf szakértő.

A halászlé a magyar gasztronómiai tradíció fontos és értékes eleme, így mindenképpen ragaszkodnunk kell hozzá. Azonban ez nem azt jelenti, hogy a hétköznapokban ne főzhetnénk egy mediterrán hallevest, pontyból. „Ezenkívül is számtalan lehetőségünk van arra, hogy az üzletekben és piacokon bármikor elérhető magyar halfajokból, némi kreativitás segítségével, egyszerű, finom és egészséges ételeket tálaljunk” – mondta Áman Attila. A Kapj rá! kampány séf szakértője hozzátette: a magyarok fokozatosan kezdik felismerni a hal és halételek értékeit, amit a halfogyasztás lassan emelkedő trendje is megerősít. Azonban még mindig sokan vannak, akik ódzkodnak attól, hogy halból készült ételeket kóstoljanak meg. Áman Attila szerint a halfogyasztás emelkedne, ha sikerülne széles körben eloszlatni a hallal kapcsolatos kételyeket: „Kevesen tudják például, hogy a szálkák eltüntetésének milyen egyszerű módja az irdalás. Ez az eljárás nem igényel komolyabb konyhatechnikai tudást, és rövid idő alatt elvégezhető.” Ami az árakat illeti: a pontyfilé ára összevethető a pulykamell árával, és kedvezőbb áron érhető el, mint például a marhahús.

A halételek változatos elkészítési módjának és ízvilágának a fogyasztókkal történő megismertetése az egyik legfontosabb célja a Kapj rá! kampánynak is.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo