A megkérdezettek többségének két bankkártyája van, emellett pedig négy törzsvásárlói kártyával is rendelkeznek. A hűségkártyákhoz kapcsolódó kedvezményeket a kártyabirtokosok 80%-ban kihasználják, ezzel szemben a hitelkártyák nyújtotta előnyökre jóval kevésbé figyelnek oda.
A felmérés eredményei szerint az egy főre eső kártyaszám 5,5, a betéti kártyákat, hitelkártyákat és törzsvásárlói kártyákat is figyelembe véve. Betéti kártyával szinte minden megkérdezett rendelkezik, 60%-nak pedig hitelkártyája is van, átlagosan 365 ezer forintos hitelkerettel. Néhányan az átlagot messze meghaladó számú kártyát hordanak maguknál: így van, akinek a pénztárcája hét darab bankkártyát rejt, és olyan is akadt, aki húsz törzsvásárlói kártyát gyűjtött össze.
A bevásárlások során egyre inkább teret nyernek a különböző, túlnyomórészt a kereskedők által kibocsátott hűségkártyák: a felmérés szerint a hazai lakosságnak átlagosan négy törzsvásárlói kártyája van. A legtöbben hipermarketekben, élelmiszerboltokban kedvezményt nyújtó hűségkártyával rendelkeznek (79%), ezt követik a benzinkutak törzsvásárlói kártyái (53%) és a drogériák plasztikjai (52%). Az ilyen kártyák által nyújtott előnyöket a kártyabirtokosok 80%-a ki is használja, csak 19% mondja, hogy nem él velük, mert ehhez nem használja elégszer a kártyát, vagy esetleg nem érdeklik az ezekkel igénybe vehető kedvezmények.
Bár ma már a legtöbb hitelkártyához kedvezmény is kapcsolódik, ezzel sokan nincsenek tisztában: a kártyabirtokosok több mint 20%-a nem tudott választ adni arra a kérdésre, hogy saját plasztikja biztosít-e ilyen előnyt.
Azok, akiknek a hitelkártyája nyújt valamilyen kedvezményt (és erről tudnak is), többnyire pénzvisszatérítést kapnak kibocsátó bankjuktól, ezt követik a különböző pontgyűjtési lehetőségek és a vásárláskor érvényesíthető azonnali árkedvezmények. A hitelkártyás kedvezmények ugyanakkor csak a kártyabirtokosok 46%-ánál befolyásolják azt, hogy hol és mit vásárolnak.
A hitelkártyák előnyei még nem tudatosultak a kártyabirtokosokban: ez nemcsak abban mutatkozik meg, hogy a megkérdezettek 20%-a nem ismeri a saját kártyájához kapcsolódó kedvezményeket, hanem abban is, hogy 12%-uk készpénzt is szokott felvenni az ATM-ből hitelkártyájával annak ellenére, hogy ez az egyik legdrágább banki tranzakció.
„A Budapest Bank tapasztalatai is alátámasztják a kutatás eredményeit, amely szerint sokan még mindig nincsenek tisztában azzal, hogyan lehet legjobban kihasználni a hitelkártyával járó előnyöket. Javasoljuk, hogy a hitelkártyák kiválasztásánál a kártyával igénybe vehető kedvezményekre és plusz szolgáltatásokra is fordítsanak nagy figyelmet, hiszen azok jelentősen meghaladhatják a kártyához kapcsolódó díjakat” – mondta el Ország Mária, a Budapest Bank hitelkártya termékmenedzsere.