A mintegy 300 milliárd forintos értéket képviselő elektronikai cikkek és adathordozók piacán fő szezonként számon tartott karácsony forgalma 2007-ben elmaradt a megelőző év november-decemberében mért eredményektől.
A GfK Hungária Piackutató Intézet Kereskedelmi Analízisek 2007 tanulmánya főbb megállapításainak egyike az, hogy bár a háztartások napi fogyasztási cikk költései növekedtek, éves szinten e növekedés aránya mindössze 6,7 százalék volt összevetve a KSH által közzétett 11,5 százalékos élelmiszerinflációval. Ez nem mást jelent, mint, hogy az FMCG forgalomban relatív visszaesés volt érzékelhető, mindazonáltal a háztartások által vásárolt mennyiség több kategória esetében csökkent. A piackutató egy korábbi tanulmánya szerint az FMCG költések immár 15 százaléka származik bankkártyás fizetésből.
Saját márkák felé fordulunk
A tanulmány adatai szerint a fogyasztói piac az ezredforduló óta fokozatosan az alacsonyabb árfekvésű sajátmárkás termékek felé mozdul. A 2007. évben sem szakadt meg ez a folyamat, hiszen a sajátmárkás termékek értékalapú piaci részaránya tovább emelkedett, és immáron az FMCG-összbeszerzés mintegy negyede (24 százalék) ebből a körből származott.
A modern kereskedelmi csatornák a tavalyi évben tovább erősödtek és immáron a hazai napi fogyasztási cikk forgalom több mint kétharmadát adják. A hipermarketek és a diszkontok forgalomalapú piaci részaránya a 2006. évhez képest újra nőtt.
A hipermarketek erősödését főleg a vásárlási intenzitás növekedése okozza, sikeréhez kisebb részben a konkurens csatornáktól megszerzett forgalom járult hozzá. Igaz, hogy szinte minden csatornától tudott nyerni - legtöbbet a kisbolt-láncoktól -, ám a szupermarket csatorna számottevő forgalmat hódított el tőle.
A szupermarketek piaci részesedése 2007-ben önmagában nem változott a megelőző évhez képest - továbbra is 15 százalék -, viszont ez azt jelenti, hogy egy egyre növekvő értékforgalmat realizáló piacon arányosan ugyanakkora növekedést ért el a csatorna. Növekvő értékforgalma főként a versenytársaktól elnyert forgalomból származik, a csatornában mért vásárlói intenzitás viszont az elvártnál lényegesen kisebb mértékben nőtt. A szupermarketek a drogériák kivételével minden csatornától forgalmat tudtak elhódítani, legtöbbet a hipermarketektől és a kisbolt-láncoktól. Ám egy a napokban megjelent Nielsen tanulmány szerint a kisboltok bezárásának tendenciája lelassult.
A diszkont csatornában, a hipermarketekhez hasonlóan, a vásárlási intenzitás növekedése okozza a piaci részesedés 2007. évben mért növekedését, azaz a vásárlók átlagosan nagyobb értéket költöttek tavaly a csatornában, mint 2006-ban. Versenynyeresége szinte teljes mértékben a kisbolt-láncoktól származik - tehát ennek a csatornának a kárára tudott leginkább teret hódítani.
Stagnál a tartós fogyasztási cikkek piaca
A tartós fogyasztási cikkek piacán a GfK Hungária Kereskedelem és Technológia területe 56 árucsoport forgalmának alakulását kíséri folyamatosan figyelemmel. Az adatok alapján elmondható, hogy az elektronikai készülékek és adathordozók piaca 2007-ben közel 300 milliárdos forgalmat tett ki, amelyből legnagyobb részben a háztartási nagygépek, a televíziózás és videózás körébe tartozó árucsoportok, illetve a számítástechnikai termékek szegmensébe sorolható termékcsoportok részesültek.
A szórakoztató elektronikai és fotó termékeket összefogó úgynevezett barna áruk szegmensét és a fehér árukat megvizsgálva látszik, hogy a 2007. év karácsonya értékesítési szempontból nem érte el a 2006. év karácsonyakor mért szintet. A barna áruk forgalma mintegy 0,4 százalékkal, a már augusztus óta stagnáló fehér áruk forgalma azonban 5,6 százalékkal maradt el 2007 decemberében az egy évvel korábbi szezonban realizált forgalomtól. Az egyes piacok általában véve éves szinten stagnáltak, vagy enyhén növekedtek
A 2007. évben leginkább a laptopok, digitális fényképezőgépek, monitorok, autónavigációk, LCD- és plazma TV-k, mosogatógépek, elektromos fogkefék, borotvák, epilátorok, hajformázók, hajnyírók, kávéfőzők jelentették a legkeresettebb árucsoportokat. Ezen árucsoportok együttes forgalma az éves értékbeni forgalom 44,1 százalékát adják.