Globalizálódó piac és szociális identitás (Garai László: Identitásgazdaságtan)

A Pénzügyi Almanachot megjelentető TAS Kiadónak ez a sorozaton kívüli kiadványa a gazdaságpszichológiának és a közgazdaságtannak abba a fejlődési vonalába illeszkedik, mint azok a kutatások, amelyekért a 21. század első közgazdasági Nobel-díjával tüntették ki Akerlofot, Spence-t és Stiglitzet.

Ők rájöttek arra, hogya piac kontraszelekciós működést produkál, hacsak nin­csenek a mű­ködéséhez biztosítva olyan gazdaságpszichológiai feltételek, amelyeket a Nobel-dí­jasok az egyi­kük által létrehozott új tudományág, azinformációgazdaságtankeretében vizsgál­nak. Utób­bi­nak az ikertudományaként hozza létre Garai könyve az úgynevezett identitásgazdaságtant.

A mű középpontjában az a folyamat áll, amelyben szövetségbe tömörülő államok között és a globalizálódó piacokon egyre gyakrabban állnak elő olyan tranzakciók, melyekben a felekszo­ciális identitása jelentősen növelheti vagy csökkentheti atranzakciós költségeket, ezért egy­re növekszenek azok a ráfordítások, amelyeket magának az identitásnak az előnyös alakítására for­dítanak kis és közepes vállalatok, nagy és multinacionális cégek, állami és államközi intézmények. Hogy az identitásgazdálkodásnak ezek a költségei nagy haszonnal tudnak megtérülni, ezt ma már a köztudat is érzékeli, amikor pl. kapcsolati tőkéről beszélünk (s nem azzal a pejoratív iróniával, amellyel egy korábbi időszakban szocialista összeköttetést emlegettünk). A könyv ezzel együtt vizsgál egy további fejleményt is: a tõkét immáron nem csak pénz­ben tartják számon. A gazdasági folyamatok pénzben kifejezett közvetítője mellé gyorsan növekvõ súllyal felzárkózik az a másik közvetítője is, amelyet úgy könyvelünk el, hogy aszociális identitáskülönböző összefüggéseit (elsősorban az identitást tanusítóokirattal, azinformációval, a tudással való összefüggéseit) számszerűsítjük.

A könyv alcíme – Gazdaságpszichológia másképpen – három sajátosságra utal. Először is, a Magyarországon megjelenő egyetemi jegyzetekkel és szöveggyüjteményekkel szemben nem külföldi eredményeket próbál átemelni, hanem a magyar gazdaság sajátszerűségeit kutatja egy itthon még mindig újnak számító tudomány eszközeivel. Másodszor, a külföldön megjelenő gazdaságpszichológiai tankönyvekkel szemben ez a könyvnem a kísérleti pszichológia laboratóriumi megállapításaiból indul ki, hanem az eleven gazdasági folyamatok által felvetett kérdésekre keresi a pszichológia válaszait. Harmadsorban pedig szakít a módszertani individualizmussal, s ezáltal a pszichológiát nemcsak a mikro-, hanem a makroökonómia számára is alkalmazhatóvá teszi.



Garai László: Identitásgazdaságta. Gazdaságpszichológia másképpen. (TAS Kiadó, 2003.)

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo