Ők rájöttek arra, hogya piac kontraszelekciós működést produkál, hacsak nincsenek a működéséhez biztosítva olyan gazdaságpszichológiai feltételek, amelyeket a Nobel-díjasok az egyikük által létrehozott új tudományág, azinformációgazdaságtankeretében vizsgálnak. Utóbbinak az ikertudományaként hozza létre Garai könyve az úgynevezett identitásgazdaságtant.
A mű középpontjában az a folyamat áll, amelyben szövetségbe tömörülő államok között és a globalizálódó piacokon egyre gyakrabban állnak elő olyan tranzakciók, melyekben a felekszociális identitása jelentősen növelheti vagy csökkentheti atranzakciós költségeket, ezért egyre növekszenek azok a ráfordítások, amelyeket magának az identitásnak az előnyös alakítására fordítanak kis és közepes vállalatok, nagy és multinacionális cégek, állami és államközi intézmények. Hogy az identitásgazdálkodásnak ezek a költségei nagy haszonnal tudnak megtérülni, ezt ma már a köztudat is érzékeli, amikor pl. kapcsolati tőkéről beszélünk (s nem azzal a pejoratív iróniával, amellyel egy korábbi időszakban szocialista összeköttetést emlegettünk). A könyv ezzel együtt vizsgál egy további fejleményt is: a tõkét immáron nem csak pénzben tartják számon. A gazdasági folyamatok pénzben kifejezett közvetítője mellé gyorsan növekvõ súllyal felzárkózik az a másik közvetítője is, amelyet úgy könyvelünk el, hogy aszociális identitáskülönböző összefüggéseit (elsősorban az identitást tanusítóokirattal, azinformációval, a tudással való összefüggéseit) számszerűsítjük.
A könyv alcíme – Gazdaságpszichológia másképpen – három sajátosságra utal. Először is, a Magyarországon megjelenő egyetemi jegyzetekkel és szöveggyüjteményekkel szemben nem külföldi eredményeket próbál átemelni, hanem a magyar gazdaság sajátszerűségeit kutatja egy itthon még mindig újnak számító tudomány eszközeivel. Másodszor, a külföldön megjelenő gazdaságpszichológiai tankönyvekkel szemben ez a könyvnem a kísérleti pszichológia laboratóriumi megállapításaiból indul ki, hanem az eleven gazdasági folyamatok által felvetett kérdésekre keresi a pszichológia válaszait. Harmadsorban pedig szakít a módszertani individualizmussal, s ezáltal a pszichológiát nemcsak a mikro-, hanem a makroökonómia számára is alkalmazhatóvá teszi.
Garai László: Identitásgazdaságta. Gazdaságpszichológia másképpen. (TAS Kiadó, 2003.)
Globalizálódó piac és szociális identitás (Garai László: Identitásgazdaságtan)
A Pénzügyi Almanachot megjelentető TAS Kiadónak ez a sorozaton kívüli kiadványa a gazdaságpszichológiának és a közgazdaságtannak abba a fejlődési vonalába illeszkedik, mint azok a kutatások, amelyekért a 21. század első közgazdasági Nobel-díjával tüntették ki Akerlofot, Spence-t és Stiglitzet.
Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!
Klasszis Befektetői Klub
2025. május 27. 17:00, Budapest
Véleményvezér

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből
Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.

Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát
Nagyot lehet külföldön nyerni, ha jól figyeljük az árakat.

A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek
Újabb fekélyes terület az egészségügy területén.

Állítólag Veszprém megye összes védőnőjétől megvonták a költségtérítési támogatást
Nem hisszük el, hogy igaz.

A korrupció melegágya a cégeknek adott állami támogatások, első helyen állunk
Bindzsisztán pénzpumpája.