E-szolgálat

Az elektronikus közigazgatás fő célja a szolgáltató állam s – többek között – a 7x24 órás ügyintézés megteremtése. Az alapelveket 40 ország miniszterei 2001 novemberében fogadták el Brüsszelben. Eszerint az e-kormányzat középpontjában az ügyfél, a társadalmi részvétel bátorítása, a választás lehetőségének biztosítása áll, illetve ennek megvalósítása érdekében a közigazgatás szervezeti és eszközrendszerének fejlesztése, a bizalom és biztonság megteremtése.

Több nemzetközi program is folyik jelenleg, amelyek egyaránt a kormány–önkormányzat, kormány–lakosság, önkormányzat–lakosság, kormány–vállalatok közötti kommunikáció elektronizálását tűzték ki célul. Eddig e projektek egyharmada kudarccal járt ugyan, de szép számmal vannak már jól működő kormányzati portálok is a világban, például az USA-ban, Kanadában, Svájcban. Érdekességképpen: ez utóbbi esetében az egyes kantonok közötti hivatali életet olyannyira egyedi igények szerint kellett összeállítani, hogy jelenleg mintegy ezerötszáz különböző elektronikus önkormányzati ügy- és dokumentumkezelés van forgalomban, ami óriási szám.

Ami van, és ami lesz

A hazai elektronikus kormányzat kialakítása 2001 júliusában kezdődött el. Több mint fél éve elkészült a kormányzati portál, s elindultak a következő központi projektek: kormányzati gerinchálózat; kormányzati elektronikus aláírási rendszer (KEAR); közigazgatási adatvagyon-nyilvántartás (Kikeres); kormányzati címtár; kormányzati iratkezelő rendszer (KIR); kormányzati intranet; államtitkári ülések információs rendszere. A központi költségvetési intézmények számára kiírt pályázatok között van már 68 nyertes projekt s hozzájuk rendelve mintegy 2,1 milliárd forint.

Azt, hogy a folyamat most hol tart – tekintettel a kormányváltásra –, nehéz pontosan meghatározni. Röviden azt lehet mondani, hogy elkészült és működik a kormányzati szerveket – minisztériumokat, hatóságokat stb. – összehangoló e-kormányzati informatikai stratégia. Ennek része például az ágazativagyon-stratégia, a kül- és belkereskedelmi adatpiac létrehozása – ezek egy portálon keresztül kínálják szolgáltatásaikat – és több, a közbeszerzési, illetve ellátási láncokhoz kapcsolható kormányzati beszerzési portál kialakítása is, ahol – az információszerzésen túl – a megrendelésekért pályázók, a versenyszféra résztvevői is on-line módon kommunikálhatnak és köthetnek majd üzletet.

A kényelem az első?

Máig két dolog foglalkoztat mindenkit leginkább: a kényelem és a biztonság. Az informatikában azonban, ha biztonságossá akarnak tenni valamit, annak nehézkessé válik a használata. Ha viszont kitárják a cyberkaput, az az útonállóknak is nyitva áll. Bizalmasság, hitelesség, sértetlenség, letagadhatatlanság – ezeknek mindenképpen meg kell valósulniuk az elektronikus kormányzati építkezés során, még a kényelmi szempontok előtt. A gyakorlat azonban ellentétes ezzel az elvvel: a felhasználók megnyerése miatt a kényelem az első.
Vajon nehéz-e megnyerni az embereket, hogy hivatali ügyeiket az interneten bonyolítsák le, vagy fordítva, a készség megvan bennük, csak a szolgáltatás hiányzik?

A hozzáférési lehetőség egyértelműen meghatározza az elektronikus ügyintézéshez való viszonyt, derül ki a Kopint-Datorg legutolsó tavalyi felméréséből: azok, akik interneteznek, fontosnak tartják a kormányzati portálok fejlesztését, míg, akik nem használják a világhálót, azok nem.
A számítógépes ügyintézési lehetőségek növekedése azonban nem járna együtt az internet-előfizetés növekedésével. Az a réteg ugyanis, amelyik már ma is leszakadt, elzárkózik ettől a lehetőségtől. Pedig az önkormányzatoktól a megkérdezetteknek több mint a fele elvárja, hogy a hozzájuk tartozó ügyeket elektronikusan is el lehessen intézni. A sürgősségi sorrendben az önkormányzatok után az adóhatóság szerepel, majd a minisztériumok, a telefon- és a közműszolgáltatók következnek.

Hazai szokások

Ki és miért fordul Magyarországon a kormányzati hivatalokhoz? A legtöbben és a leggyakrabban – átlagosan évente hat-hét alkalommal – információért. Ezt követi az általános ügyintézés, útlevélkérelmek és különféle reklamációs ügyek intézése. (A megkérdezettek egy része – tévesen, de a magyar társadalom hatóságcentrikus képét jól jellemzően – a közüzemi és egyéb havi számlákkal kapcsolatos reklamációkat is idesorolta.) Majd a segélykérelmek beadása, ápolási díjak, gyermekgondozási támogatás igénylése következik a sorrendben, és végül az építési engedélyek, vállalkozási ügyek lebonyolítása, s a tulajdoni lap megkérése.

Vajon milyen feltételek mellett vennék igénybe mindehhez az elektronikus ügyintézést az emberek, ha módjuk nyílna rá? Ha olcsóbb lenne, átlagosan 45 százalékuk választaná; ha biztonságos lenne, 39 százalékuk; ha lenne számítógépe, 9 százalék élne a lehetőséggel; 11 százalék azonban semmiképpen nem venné igénybe.
S végül a pozitív választ adók szerint miért érdemes az e-ügyintézést választani? A 88 százaléka szerint a kényelmesség és a gyorsaság miatt, de 56 százalék a használat egyszerűségét is megemlítette. A magyar internethasználók 25 százaléka biztonságosnak érzi e szolgáltatások igénybevételét, míg a 62 százaléka úgy véli, van ok a biztonsági kérdésekkel kapcsolatos aggodalmakra.

Badinszky Péter

Megjelent a Piac és Profit üzleti magazin 2002. szeptemberi számában

Véleményvezér

Nem kell félni, hogy Donald Trump atomtengeralattjárókat küldött Oroszország közelébe

Nem kell félni, hogy Donald Trump atomtengeralattjárókat küldött Oroszország közelébe 

Titok, hogy Trump bejelentésének megfelelően indultak-e amerikai atomtengeralattjárók az orosz partok felé.
Lemondott a miniszterelnök, mert cége némi uniós pénzhez jutott

Lemondott a miniszterelnök, mert cége némi uniós pénzhez jutott 

A litvánoknál nulla tolerancia van, ha korrupcióról van szó.
Csehországban teljes kormányzati támogatás mellett indult el a Pride

Csehországban teljes kormányzati támogatás mellett indult el a Pride 

A műbalhék országa lettünk.
A Szigetre nem mehetnek rasszisták a Közszolgálati Egyetemre igen

A Szigetre nem mehetnek rasszisták a Közszolgálati Egyetemre igen 

Olyan jöhet Magyarországra, aki támogatja Izrael bombázását, olyan nem, aki ellenzi a palesztínok gyilkolását.
Pintér Sándor belügyminiszter belebukott választási ígéretébe

Pintér Sándor belügyminiszter belebukott választási ígéretébe 

Szolnok közbiztonsága elesett.
Végleges, nem lesz Kneecap a Szigeten

Végleges, nem lesz Kneecap a Szigeten 

Kitoloncolják őket, ha mégis jönnének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo