Bár a tendencia, mely szerint egyre kisebb összeg gyűlik össze az 1 százalékos felajánlásokból, 2010 óta érzékelhető, ebben az évben azonban minden eddiginél nagyobb visszaesés történt. „Összesen 1,97 milliárd Ft-tal ajánlottak fel kevesebbet, mint tavaly, a csökkenés 21,4 százalék. A 2012-es civil 1 százalékok értéke a 2005. évi szint közelébe esett így vissza" - mondta Miha Tamás, civil kommunikációs szakértő, a Human Dialog ügyvezető igazgatója. - „Ez az összeg az átlagérték csökkenésével magyarázható, vagyis míg tavaly átlagosan 4906 Ft-os összeg jelentette az 1 százalékot, idén ez a szám 3915 Ft, ami 21,2 százalékos zuhanást jelent."
A jogosult szervezetek száma mindössze 1 százalékkal nőtt, tehát minimális a növekedés, nem kellett sokkal több szervezetnek „versenyeznie" a felajánlásokért. A drámai csökkenés hátterében az szja adókulcsok tavalyi változása érhető tetten, a kevesebb szja 1 százaléka is nyilván arányosan kevesebb.
Az erőteljes visszaesést mutató összképet árnyalja, hogy idén is lesznek az átlagtól jócskán eltérő eredményt elérő nyertes és vesztes civilszervezetek. Néhány konkrét eredmény ismeretében akad olyan, aki 10 százalékos növekedést is el tudott érni tavalyi 1 százalékos bevételéhez képest, ám olyan is, akinek felére esik vissza a bevétele.
Az idei évben megtört a korábbi trend, a felajánlók száma lényegében nem nőtt tovább, mindössze 15 057 fővel, 0,8 százalékkal növekedett, szemben a korábbi években tapasztalt 5 százalékos bővüléssel. Ráadásul a 4,49 millió adófizető közül csupán 3,24 millió ajánlhatott volna fel 0 Ft-nál nagyobb értéket. Ez összesen 11 milliárdot ért volna a civil 1 százalék tekintetében (további 11 milliárd az egyházi felajánlás lehetett volna). Ezzel szemben mindössze csak 7,23 milliárd Ft-nyi összeget ajánlottak fel az adózók a civilek javára, az egyházak pedig csupán 3,98 milliárd forinthoz juthatnak majd (1,24 milliárdot a kiemelt költségvetési előirányzatra szántak a rendelkezők). Külön érdekesség, hogy 220 ezer adófizető úgy rendelkezett az 1 százalékról, hogy 0 Ft az szja-ja, azaz az 1 százalék juttatás is 0 Ft ezen rendelkezések nyomán.
„A szervezetek közötti kommunikációs verseny a korábbi évek trendjének megfelelően egyre élesebb, az eredmények érdekében a legkorszerűbb eszközöket is bevetik a kampányolók: online hirdetésekben, keresőmarketingben és elektronikus hírlevelekben gondolkoznak, a korábban megszokott óriásplakátok és szórólapok helyett" - jegyezte meg Miha Tamás.