A könyv kiadását megelőző felmérésekből kiderült, hogy bár a kiskereskedők 48 százaléka felkészült a határon átnyúló ügyletekre, kevesen cselekszenek valóban így. Ennek egyik oka lehet, hogy a tagországoknak különböző fogyasztóvédelmi előírásaik vannak, ezért az Európa Parlament szeretné, ha a kereskedelem megkönnyítése érdekében sikerülne összehangolni a jogszabályokat. Természetesen az egységesítéssel el kell kerülni, hogy csökkenjen a fogyasztóvédelmi szint, a cél az, hogy minden tagállamban ugyanolyan magas nívón működjön a vásárlók védelme.
A változtatásokra azért is van szükség, mert a felmérések szerint a fogyasztók nem nagyon bíznak a határon túli vásárlásokban, mondván, nehezebb rendezni a panaszokat, az árú visszaküldését, vagy a jótállást.
A jelentés szerint nagyobb figyelmet kellene fordítani a fogyasztók képzésére, tájékoztatására is.