Tavaly a magyarok legnagyobb darabszámban a banki tartozásaikat törlesztették – az összes törlesztés csaknem 60%-át, míg a közüzemi tartozások és a telekommunikációs díjtartozások a befizetések 20-20%-át tették ki az egésznek. Összegeket vizsgálva viszont a banki tartozások törlesztése adta a befizetések 67%-át, míg a közüzemi tartozások 17,5%-át, a telekommunikációs díjtartozások pedig 15,5%-át tették ki – derült ki az EOS Faktor Zrt. felméréséből.
A legtöbb tartozást a 40 és 59 éves korcsoport törlesztette 2015-ben, az ő befizetéseik adták a teljes összeg 48%-át, a 60 évnél idősebben az összes törlesztés 29%-át, míg a 20 és 39 év közöttiek pedig a 23%-át tették ki.
A kutatás megvizsgálta a banki elszámolás lehetséges hatásait is. Kiderült, hogy az adósok kapcsolatfelvételi hajlandósága javult és a banki kintlévőségek törlesztésének száma 8%-al erősödött az elszámolást követően, továbbá az átlagos befizetési érték 19.387 forintra nőtt, ami 17%-os növekedést jelent.
Dr. Kiss Nikoletta az EOS Faktor Zrt. jogi és compliance igazgatója szerint a technológiai fejlődés erősen befolyásolja a kintlévőség-kezelés folyamatát is: „Általánosságban elmondhatjuk, hogy évről-évre növekszik az emailben történő kommunikáció aránya, amivel párhuzamosan csökken a kimenő telefonhívások száma. Az e-mailek elsősorban az X és Y generáció tagjainál számítanak preferált kapcsolattartási formának, az idősebbek továbbra is a telefonos és postai kommunikációt részesítik előnyben” – mondta el az igazgató, aki szerint a követeléskezelésnél ésszerű megállapodásokra törekedni.
„Ha a korai szakaszban sikerül megállapodást kötnünk, így az ügy nem kerül jogi szakaszba és nem merülnek fel vele kapcsolatban jogi többletköltségek sem. A vizsgált 600.000 ügy esetében átlagosan mintegy 48.000 forintot tesz ki ez a többletköltség, amely abban az esetben elkerülhető, ha sikerül megállapodni a tartozás rendezésében – akár részletekben is” – emelte ki Dr. Kiss Nikoletta.