A Virginiai Műszaki Egyetem nemrég nyilvánosságra hozott tanulmánya cáfolja ezt a tézist, arra hivatkozva, hogy ha valóban ez lenne a helyzet, a mobiltelefonok terjedésével párhuzamosan növekednie kellett volna a halálos balesetek számának is. Az egyetem kutatói valós körülmények között, kamerával figyelték meg sofőrök viselkedését és arra jutottak, egy személyautó esetében "csak" harmadával növekszik a balesetveszélyes helyzet kockázata ha valaki vezetés közben telefonál, de az utastérben egy eszköz (például mobiltelefon) megkeresése 40 százalékos növekedést jelent, a tárcsázás pedig 180 százalékkal növeli a baleset valószínűségét.
A teherautósofőrökön elvégzett kísérlet során egyáltalán nem volt kimutatható a kockázat növekedése mobiltelefonálás közben, ugyanakkor a vezetőfülkében való keresés, illetve a tárcsázás a személyautóknál jóval balesetveszélyesebb tevékenységek. A legveszélyesebb tevékenység vezetés közben az SMS-ezés, a kutatás szerint üzenet írásakor vagy olvasásakor a sofőrök csak az idő alig negyedében figyelnek az útra, a fennmaradó időben a telefon kijelzőjét nézik. Az elmúlt hónapokban az Egyesült Államokban számos olyan halálos közúti baleset történt, amelyről végül kiderült, SMS-ező sofőr okozta.
Folytatás a HWSW-n.