A nők számára fontosabb az ajándékozás: 73 százalékuk ad valamit a párjának, míg a férfiaknak csak az 52 százaléka teszi meg ugyanezt – derült ki a K&H fiatalok jóléti indexének adataiból. A 19-29 éves magyar fiatalok zöme, 90 százaléka, ajándékokkal is készül az ünnepekre. Olyanok is vannak azonban, akik egyáltalán nem költenek ilyenkor meglepetésekre: a férfiak 15 százaléka, míg a nők 4 százaléka teljesen kihagyja a karácsonyi ajándékozást.
Első a család
Az ajándékozók legnagyobb része, 81 százaléka, a szüleit lepi meg, de sokan kedveskednek partnerüknek vagy házastársuknak, illetve más családtagjuknak is. A barátoknak 10-ből 3 fiatal, főleg a budapestiek vásárolnak karácsonykor. A megkérdezetteknek átlagosan 7 ember karácsonyi meglepetéséről kell gondoskodniuk, a nőknek ennél kicsit többeknek, 8 embernek kell ajándékot beszerezniük, míg a férfiak 6 főnek vásárolnak.
Rohanás az üzletekbe
Nem túl népszerűek a saját készítésű ajándékok, a fiatalok több mint fele egyáltalán nem tervez barkácsolni az ünnepekre. Az aktív dolgozók – akik már vásároltak interneten is – többsége még mindig leginkább az üzleteket preferálja: 63 százalékuk az összes vagy a legtöbb ajándékot személyesen az üzletekben vásárolja meg. A válaszadók mindössze 22 százaléka mondta azt, hogy az internetről szerzi be az ajándékok többségét, de 45 százalékuk néhány ajándékot biztosan a neten vesz meg.
Marad a decemberi roham
A megkérdezett fiatalok kisebb része intézi el viszonylag korán a vásárlásokat: mindössze 24 százalékuk kezdi el november második felében a készülődést, de a legtöbben – 42 százalék – csak decemberben látnak neki, 19 százalék pedig az utolsó pillanatokra hagyja.
A fiatalok többsége, 54 százalék, ugyanannyit tervez költeni idén is, mint a tavalyi karácsonyi szezonban. Átlagosan 24 ezer forintból intézik el az ajándékvásárlásokat, a budapesti fiatalok azonban átlagosan sokkal többet szánnak az ajándékokra: míg a fővárosban 35 ezer forinttal kalkulálnak az ajándékok beszerzésére, vidéken ezt 21 ezer forintból oldják meg.