A sex már nem annyira menő

A 18-35 éves fiatalok körében 2006-ra már nem a vodka alapú, hanem a rumos koktélok vezetik a népszerűségi listát, és a Sex on the beach már korántsem annyira csábító, mint tavaly. Legalább is ez derült ki egy nemzetközi italforgalmazó cég által készítetett, nemrégiben közzétett tanulmányból.

Hol vannak már azok az idők, amikor boldogok voltunk, ha egy pohár kis vadászt (vörös-boros kóla) kaptunk a szórakozóhelyek valamelyikén? Mára egyetlen jól menő szórakozóhely, vagy buli sem képzelhető el koktélok nélkül, sőt mostanra már koktélfogyasztási szokásokról is beszélhetünk.

A koktélok immár 200 éve töretlen népszerűségnek örvendenek, de hazánkban csak pár éve váltak igazán keresetté. 2006-ra a fiatalok nagy része - a tanulmányban megkérdezettek szerint már 31%-a - havi rendszerességgel fogyasztja őket, közülük 5,5% hetente legalább egyszer nyúl a mixek után. A koktélt kedvelők életkora pedig egyre lejjebb tolódik. Bár még mindig a 25-30 év közötti korosztály áll az élen a koktélfogyasztásban, azonban a tavalyi kutatási eredményekkel ellentétben idén már a fiatalabbak (18-24) vették át a második helyet.

Nők és férfiak

A BOLS és a Coca-Cola által közösen rendezett szeptember 5-i országos mixerversenyének elődöntőjén a felvonuló 52 versenyzőből csupán 5 lány volt, és úgy tűnik, hogy a nők az italfogyasztásban is alulmaradnak. A felmérés szerint a férfiak (7%) továbbra is megelőzik a gyengébbik nemet (4%) a heti fogyasztók körében.  A színes italok népszerűségét az is alátámasztja, hogy a legtöbb koktél éttermekben, pubokban, kocsmákban fogy (40,6%), míg az előző években "csupán" a szórakozóhelyek és klubbok kínáltak ilyen italt, sőt a házibulikon is egyre népszerűbbek.

A koktélok fogyasztása iránti kedv nőtt, és ezzel együttesen a tömény alkoholok tisztán fogyasztása visszaszorult. Nők és férfiak egyaránt sokkal gyakrabban részesítik előnyben a kevesebb alkoholtartalmú italokat (ilyenek például a koktélok), mint régen. Ennek a folyamatnak köszönhetik az úgynevezett long drinkek is az egyre növekvő népszerűségüket. A long drink lényege ugyanis pontosan abban rejlik, hogy a tömény alkoholhoz valamilyen üdítőitalt adunk hozzá (pl. a Cuba Libre, mely rum és Coca-Cola hozzáadásával készül). A fogyasztási trend azon túl, hogy az alacsonyabb alkoholtartalmú italok irányába tolódik el, az alapanyagok használatában is sokat változott. Míg korábban a rétegzett koktélok voltak a menő koktélok kis napernyővel és óriás díszekkel a pohár szélén, mára a koktélok is minimalista irányt vettek, egyre nagyobb teret kapnak a friss és természetes alapanyagok és a díszítés is egyre jobban leegyszerűsödik.  A kutatás még egy érdekességre fényt derített. Úgy tűnik, mi magyarok hiszünk abban, hogy "csak az ökör iszik magában".

Maguk

A legtöbben (68%) baráti társaságban szeretnek koktélozni.  Az ilyen összejöveteleken kívül továbbra is a kollégákkal és párjukkal poharaznak legszívesebben az emberek, bár az arányok némileg az otthoni fogyasztás javára módosultak. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy a mixeriskolák látogatottsága az utóbbi öt évben ugrásszerűen megnőtt. A lelkes fogyasztók szeretik maguk elkészíteni kedvenc italukat, és szívesen elvégzik az ehhez szükséges tanfolyamokat. A két nemet szemlélve nem látható különbség az édes kettesben fogyasztás tekintetében, annál nagyobb a szórás, ha a céges összejöveteleket szemléljük. A nők mindössze 8, míg a férfiak 19 százaléka fogyaszt az ilyen eseményeken koktélokat. 

A koktélkeverés napjainkra egy népszerű foglalkozássá vált és egyben egy kiváló platformja is a társasági életnek. Ezért is egyre jellemzőbb hogy már nem csak azok járnak mixeriskolákba, akik hivatásuknak választják a mixer szakmát, hanem azok is, akik mint hobbi mixerek otthon, a baráti társaságuknak akarnak koktélokat keverni.  2005-ben ezek a alapján a legkedveltebb italok sorrendben a Sex on the Beach, a Gin Tonic, a Screwdriver, a Bloody Mary és a Pina Colada voltak. Ez az idén azonban átrendeződött, a vezetést egy trópusi koktél, a Pia Colada vette át. A dobogóra még a Mojito fért fel és immáron 3 éve őrzi negyedik helyét a Bloody Mary. Az első öt helyezettet egy új belépő a Cuba Libre zárja.

Véleményvezér

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek 

A köztársasági elnök nyugodtan találkozhat politikusokkal, nem ez dönti el a függetlenségét.
Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát

Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát 

Nehéz a sorsa az almatermelőknek és a vásárlóknak, bezzeg a kereskedők.
Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében 

Iszonyúan keresik az igazságot az Ügyészségen, csak nem találják.
Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma

Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma 

Több tízezer ázsiai érkezett Magyarországra egyetlen év alatt.
Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek

Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek 

Jön az ezer euró feletti minimálbér.
Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború 

Egyre durvul a háború.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo