A sex már nem annyira menő

A 18-35 éves fiatalok körében 2006-ra már nem a vodka alapú, hanem a rumos koktélok vezetik a népszerűségi listát, és a Sex on the beach már korántsem annyira csábító, mint tavaly. Legalább is ez derült ki egy nemzetközi italforgalmazó cég által készítetett, nemrégiben közzétett tanulmányból.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Hol vannak már azok az idők, amikor boldogok voltunk, ha egy pohár kis vadászt (vörös-boros kóla) kaptunk a szórakozóhelyek valamelyikén? Mára egyetlen jól menő szórakozóhely, vagy buli sem képzelhető el koktélok nélkül, sőt mostanra már koktélfogyasztási szokásokról is beszélhetünk.

A koktélok immár 200 éve töretlen népszerűségnek örvendenek, de hazánkban csak pár éve váltak igazán keresetté. 2006-ra a fiatalok nagy része - a tanulmányban megkérdezettek szerint már 31%-a - havi rendszerességgel fogyasztja őket, közülük 5,5% hetente legalább egyszer nyúl a mixek után. A koktélt kedvelők életkora pedig egyre lejjebb tolódik. Bár még mindig a 25-30 év közötti korosztály áll az élen a koktélfogyasztásban, azonban a tavalyi kutatási eredményekkel ellentétben idén már a fiatalabbak (18-24) vették át a második helyet.

Nők és férfiak

A BOLS és a Coca-Cola által közösen rendezett szeptember 5-i országos mixerversenyének elődöntőjén a felvonuló 52 versenyzőből csupán 5 lány volt, és úgy tűnik, hogy a nők az italfogyasztásban is alulmaradnak. A felmérés szerint a férfiak (7%) továbbra is megelőzik a gyengébbik nemet (4%) a heti fogyasztók körében.  A színes italok népszerűségét az is alátámasztja, hogy a legtöbb koktél éttermekben, pubokban, kocsmákban fogy (40,6%), míg az előző években "csupán" a szórakozóhelyek és klubbok kínáltak ilyen italt, sőt a házibulikon is egyre népszerűbbek.

A koktélok fogyasztása iránti kedv nőtt, és ezzel együttesen a tömény alkoholok tisztán fogyasztása visszaszorult. Nők és férfiak egyaránt sokkal gyakrabban részesítik előnyben a kevesebb alkoholtartalmú italokat (ilyenek például a koktélok), mint régen. Ennek a folyamatnak köszönhetik az úgynevezett long drinkek is az egyre növekvő népszerűségüket. A long drink lényege ugyanis pontosan abban rejlik, hogy a tömény alkoholhoz valamilyen üdítőitalt adunk hozzá (pl. a Cuba Libre, mely rum és Coca-Cola hozzáadásával készül). A fogyasztási trend azon túl, hogy az alacsonyabb alkoholtartalmú italok irányába tolódik el, az alapanyagok használatában is sokat változott. Míg korábban a rétegzett koktélok voltak a menő koktélok kis napernyővel és óriás díszekkel a pohár szélén, mára a koktélok is minimalista irányt vettek, egyre nagyobb teret kapnak a friss és természetes alapanyagok és a díszítés is egyre jobban leegyszerűsödik.  A kutatás még egy érdekességre fényt derített. Úgy tűnik, mi magyarok hiszünk abban, hogy "csak az ökör iszik magában".

Maguk

A legtöbben (68%) baráti társaságban szeretnek koktélozni.  Az ilyen összejöveteleken kívül továbbra is a kollégákkal és párjukkal poharaznak legszívesebben az emberek, bár az arányok némileg az otthoni fogyasztás javára módosultak. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy a mixeriskolák látogatottsága az utóbbi öt évben ugrásszerűen megnőtt. A lelkes fogyasztók szeretik maguk elkészíteni kedvenc italukat, és szívesen elvégzik az ehhez szükséges tanfolyamokat. A két nemet szemlélve nem látható különbség az édes kettesben fogyasztás tekintetében, annál nagyobb a szórás, ha a céges összejöveteleket szemléljük. A nők mindössze 8, míg a férfiak 19 százaléka fogyaszt az ilyen eseményeken koktélokat. 

A koktélkeverés napjainkra egy népszerű foglalkozássá vált és egyben egy kiváló platformja is a társasági életnek. Ezért is egyre jellemzőbb hogy már nem csak azok járnak mixeriskolákba, akik hivatásuknak választják a mixer szakmát, hanem azok is, akik mint hobbi mixerek otthon, a baráti társaságuknak akarnak koktélokat keverni.  2005-ben ezek a alapján a legkedveltebb italok sorrendben a Sex on the Beach, a Gin Tonic, a Screwdriver, a Bloody Mary és a Pina Colada voltak. Ez az idén azonban átrendeződött, a vezetést egy trópusi koktél, a Pia Colada vette át. A dobogóra még a Mojito fért fel és immáron 3 éve őrzi negyedik helyét a Bloody Mary. Az első öt helyezettet egy új belépő a Cuba Libre zárja.

Véleményvezér

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó 

Az eladósodás rögös út, már sok ország megtapasztalhatta.
Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke

Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke 

Hirtelen felébredt a magyar kémelhárítás, legalábbis ha ukránokról van szó.
Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek

Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek 

Szegény patriótákat már Csehországban is üldözik.
A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns

A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns 

Nem olcsó mulatság az adófizetőknek a Harcosok Klubja.
Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát

Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát 

A putyinista Orbán Viktor hatalmas kisebbségben van az uniós tagság kérdését illetően.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo