Hol vannak már azok az idők, amikor boldogok voltunk, ha egy pohár kis vadászt (vörös-boros kóla) kaptunk a szórakozóhelyek valamelyikén? Mára egyetlen jól menő szórakozóhely, vagy buli sem képzelhető el koktélok nélkül, sőt mostanra már koktélfogyasztási szokásokról is beszélhetünk.
A koktélok immár 200 éve töretlen népszerűségnek örvendenek, de hazánkban csak pár éve váltak igazán keresetté. 2006-ra a fiatalok nagy része - a tanulmányban megkérdezettek szerint már 31%-a - havi rendszerességgel fogyasztja őket, közülük 5,5% hetente legalább egyszer nyúl a mixek után. A koktélt kedvelők életkora pedig egyre lejjebb tolódik. Bár még mindig a 25-30 év közötti korosztály áll az élen a koktélfogyasztásban, azonban a tavalyi kutatási eredményekkel ellentétben idén már a fiatalabbak (18-24) vették át a második helyet.
Nők és férfiak
A BOLS és a Coca-Cola által közösen rendezett szeptember 5-i országos mixerversenyének elődöntőjén a felvonuló 52 versenyzőből csupán 5 lány volt, és úgy tűnik, hogy a nők az italfogyasztásban is alulmaradnak. A felmérés szerint a férfiak (7%) továbbra is megelőzik a gyengébbik nemet (4%) a heti fogyasztók körében. A színes italok népszerűségét az is alátámasztja, hogy a legtöbb koktél éttermekben, pubokban, kocsmákban fogy (40,6%), míg az előző években "csupán" a szórakozóhelyek és klubbok kínáltak ilyen italt, sőt a házibulikon is egyre népszerűbbek.
A koktélok fogyasztása iránti kedv nőtt, és ezzel együttesen a tömény alkoholok tisztán fogyasztása visszaszorult. Nők és férfiak egyaránt sokkal gyakrabban részesítik előnyben a kevesebb alkoholtartalmú italokat (ilyenek például a koktélok), mint régen. Ennek a folyamatnak köszönhetik az úgynevezett long drinkek is az egyre növekvő népszerűségüket. A long drink lényege ugyanis pontosan abban rejlik, hogy a tömény alkoholhoz valamilyen üdítőitalt adunk hozzá (pl. a Cuba Libre, mely rum és Coca-Cola hozzáadásával készül). A fogyasztási trend azon túl, hogy az alacsonyabb alkoholtartalmú italok irányába tolódik el, az alapanyagok használatában is sokat változott. Míg korábban a rétegzett koktélok voltak a menő koktélok kis napernyővel és óriás díszekkel a pohár szélén, mára a koktélok is minimalista irányt vettek, egyre nagyobb teret kapnak a friss és természetes alapanyagok és a díszítés is egyre jobban leegyszerűsödik. A kutatás még egy érdekességre fényt derített. Úgy tűnik, mi magyarok hiszünk abban, hogy "csak az ökör iszik magában".
Maguk
A legtöbben (68%) baráti társaságban szeretnek koktélozni. Az ilyen összejöveteleken kívül továbbra is a kollégákkal és párjukkal poharaznak legszívesebben az emberek, bár az arányok némileg az otthoni fogyasztás javára módosultak. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy a mixeriskolák látogatottsága az utóbbi öt évben ugrásszerűen megnőtt. A lelkes fogyasztók szeretik maguk elkészíteni kedvenc italukat, és szívesen elvégzik az ehhez szükséges tanfolyamokat. A két nemet szemlélve nem látható különbség az édes kettesben fogyasztás tekintetében, annál nagyobb a szórás, ha a céges összejöveteleket szemléljük. A nők mindössze 8, míg a férfiak 19 százaléka fogyaszt az ilyen eseményeken koktélokat.
A koktélkeverés napjainkra egy népszerű foglalkozássá vált és egyben egy kiváló platformja is a társasági életnek. Ezért is egyre jellemzőbb hogy már nem csak azok járnak mixeriskolákba, akik hivatásuknak választják a mixer szakmát, hanem azok is, akik mint hobbi mixerek otthon, a baráti társaságuknak akarnak koktélokat keverni. 2005-ben ezek a alapján a legkedveltebb italok sorrendben a Sex on the Beach, a Gin Tonic, a Screwdriver, a Bloody Mary és a Pina Colada voltak. Ez az idén azonban átrendeződött, a vezetést egy trópusi koktél, a Pia Colada vette át. A dobogóra még a Mojito fért fel és immáron 3 éve őrzi negyedik helyét a Bloody Mary. Az első öt helyezettet egy új belépő a Cuba Libre zárja.