"A barátaimnál szoktam inni"

Alkoholos italok főként otthon baráti körben, illetve családi körben, valamint étkezéskor fogynak világszerte - derül ki a GfK jelentéséből. Úgy tűnik, hogy az ünneplésnek globálisan elmaradhatatlan része az alkoholfogyasztás; a fogyasztók kedvenc alkoholos itala a sör.

A több mint 30 országban mintegy 30.000 megkérdezésre kapott válaszokat összegző GfK Roper Jelentés - egyebek mellett - azt vizsgálta, hogy a felnőttek milyen alkalmakkor, illetve milyen okból fogyasztanak alkoholt, valamint mely alkoholos italokat részesítik előnyben.

Az adatokból kitűnik, hogy míg a megkérdezettek világszerte főként baráti körben a barátok otthonában fogyasztanak alkoholt, második legnépszerűbb ilyen alkalmat a bulik szolgáltatják, de sokak isznak alkoholos italokat "otthon étkezéskor" is. Nyugat-Európában ettől némiképp eltérő a kép: itt alkoholfogyasztás szempontjából legnépszerűbbek a bulik, második helyen az otthoni családi kör áll, amit az éttermek követnek a rangsorban. (Az unió is szereti az alkoholt: nyáron megbukott a jövedéki adó mininiális szintjének emelésére vonatkozó javaslat a Parlamentben...)


forrás: GfK Roper Jelentés, 2007

Egyedül nem iszik a magyar

A magyarországi alkoholfogyasztási szokásokat szintén az otthoni fogyasztás túlsúlyával jellemezhetjük - így például nem egészen a megkérdezettek ötöde nyilatkozott úgy, hogy étteremben fogyaszt alkoholos italokat. Ez vélhetően összefügg azzal a ténnyel, miszerint a magyarok viszonylag kis hányada jár rendszeresen étterembe, vendéglőbe. Az összes, a felmérésben résztvevő ország átlagától nagymértékben elmarad hazánkban azoknak az aránya, akik saját bevallásuk szerint sporteseményeken, az otthon, illetve bárban egyedül fogyasztanak alkoholt.#page#

A többség sörös

A felmérés eredményei szerint az alkoholt fogyasztó felnőtt lakosság körében világszerte a sör a legnépszerűbb ital. A válaszadók több mint harmada (34 százalék) nyilatkozott úgy, hogy a vizsgált italok közül a sör az, melyet legalább havi rendszerességgel fogyaszt. Ez az arány a nyugat-európai összátlagtól jelentősen, mintegy 10 százalékkal elmarad. Magyarországon a válaszadók 39 százaléka, a Cseh Köztársaságban pedig 49 százalék nyilatkozott úgy, hogy sört fogyaszt a leggyakrabban. (Ráadásul az elmúlt évben jelentősen, 7 százalékkal nőtt a sörfogyasztás Magyaországon.)

A kutatásról
A GfK NOP Roper Jelentése 1997 óta évente mintegy 30 országban készül és 30.000, a 13 éves és ennél idősebb korosztály körében végzett személyes interjú eredményét összegzi.
A tanulmány átfogóan elemzi a globális fogyasztói trendeket és bepillantást enged a globális fogyasztó életmódjába, attitűdjeibe, értékeinek világába és viselkedésébe.
Az interjúk 2006 novembere és 2007 januárja között készültek az egyes országokban reprezentatív mintavétellel.
Magyarországon a városi lakosságot reprezentáló mintán készült a felmérés.
A sör mellett a vörös- és fehérbor a két másik, komoly népszerűségnek örvendő italféleség. Az összes megkérdezett 17 százaléka a vörös, míg 12 százalékuk a fehér fajtát kedveli. Nyugat-Európában ennél lényegesen magasabb a saját bevallásuk szerint legalább havi rendszerességgel bort fogyasztók aránya: vörösbort 38 százalék, fehérbort pedig 28 százalék tölt rendszeresen poharába. Magyarországon arányuk 25 százalékra és 16 százalékra tehető, viszont egyre jobb borokat isznak hazánkban.

Alkohollal ünneplünk

Az adatok szerint alkoholt a fogyasztók elsődlegesen ünneplés okán isznak, másrészt azért, mert élvezik az ízét. Fontos, hogy sokak számára az alkoholfogyasztás egyfajta társas tevékenység, közös program a barátokkal. Az olyan motivációk, mint "oldja a gátlásaimat, segít, hogy társasági ember legyek", "jobban érzem magam tőle, amikor lehangolt vagyok" és "jó benyomást kelt barátaim vagy kollégáim körében" a lista utolsó negyedében sorakoznak. Magyarországon az alkoholfogyasztás harmadik legtöbbek által említett oka az, hogy egyszerűen az ilyen italok jól illenek az étkezésekhez.

Véleményvezér

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.
Hatalmas fegyverüzletet kötött Ukrajna és Németország

Hatalmas fegyverüzletet kötött Ukrajna és Németország 

A hadiipari részvényeké a jövő.
Zalaegerszegen lenyúlta a civilek pénzét a Fidesz

Zalaegerszegen lenyúlta a civilek pénzét a Fidesz 

A pénzelosztás mintha részrehajló lenne, nem kicsit.
Már Bulgária is faképnél hagyott minket

Már Bulgária is faképnél hagyott minket 

Dobhatják a levát a bolgárok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo