Online vásárlásnál is megvannak a spórolási technikák: a vásárlók több mint fele a legkedvezőbb árú átvételi módot választja és/vagy összevonja a rendeléseit, hogy spóroljon a szállítási díjon. Minden második vásárló úgy érzi, hogy online tudatosabban tud választani, hiszen több áruház ajánlatát is össze tudja hasonlítani, 42 százalék pedig igyekszik kevesebbet költeni online (is).
Fogyasztói csoportok
A Reacty Digital kutatása során három fogyasztói csoport rajzolódott ki. A fogyasztók körülbelül fele racionálisan viselkedik ebben a helyzetben, alaposan tájékozódik vásárlás előtt, valamennyire igyekszik spórolni termékek elhagyásával, olcsóbb termék választásával, online vásárláskor a rendelések összevonásával vagy a legolcsóbb szállítási mód kiválasztásával, de nem viszi ezeket túlzásba.
A lakosság bő harmada (2) szorongó fogyasztóvá vált – vagy már eleve az volt – ebben a gazdasági helyzetben, sokkal jobban odafigyel a vásárlásai során, és sokkal negatívabban éli meg az inflációt, az árstopok kivezetését, mint mások. A harmadik fogyasztói csoport a (3) könnyed költekezők, akiknek az aránya egy év alatt (2022 júliusa és 2023 júliusa között) 23 százalékról 14 százalékra csökkent, azonos mértékben növelve ezzel a racionális és a szorongó csoport méretét is. „A magyarok mindig is árérzékenyek voltak, így ennek a különböző megnyilvánulásai nem okoztak meglepetést. Amiben valójában tetten érhető ez az elhúzódó válsághelyzet, az a könnyed költekezők arányának csökkenése.” – összegzi Szeles Péter.