Termelői piacon vesz almát az átlagmagyar

Egyre több gyümölcsöt és zöldséget vásárolnak a magyar háztartások, javarészt még mindig a hagyományos csatornákon keresztül, a termelői piacokon, illetve a kiskereskedőknél, utcai árusoknál. A gyümölcsök között az alma, a zöldségekből a burgonya a legnépszerűbb.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az átlagosnál melegebb, napsütésben rendkívül gazdag, de szélsőségesen száraz 2011-es évben 6 százalékkal több gyümölcsöt és zöldséget vásároltak a magyar háztartások, mint egy évvel korábban. Szinte minden család asztalára kerül rendszeresen zöldség és gyümölcs. A legnépszerűbb gyümölcs az alma, legnagyobb mennyiségben pedig burgonyát vásárolunk - derül ki a GfK Hungária idén húsz éves Háztartáspaneljének adataiból.

Egy átlagos magyar háztartás egy év alatt 93 kg gyümölcsöt és 156 kg zöldséget vásárol. A beszerzésben továbbra is fontos szerepet játszanak a tradicionális kereskedelmi csatornák, ugyanis piacokon és „zöldségeseknél", zöldség-gyümölcs üzletekben realizálódik a teljes zöldségforgalom közel fele, illetve a gyümölcsforgalom harmada.

A legkedveltebb gyümölcsök közé tartozik az alma, a barack, a dinnye, a banán, a narancs és a mandarin. Ez a hat gyümölcs adja a teljes eladott mennyiség döntő részét. A déligyümölcsök forgalma az év során egyenletesen oszlik el, a felfutást a karácsonyi időszak jelenti.

Nagyon megy a piacoknak
Az elmúlt tíz évben a piaci vásárlás értéke duplájára nőtt, miközben hasonló tendencia jellemzi a napi fogyasztási cikkek teljes forgalmát. Így a piac megtartotta stabil öt százalékos piaci részesedését. Az évtized legnagyobb vesztesei a független kisboltok, pozíciójuk fokozatosan gyengült, miközben a hipermarketek és a hazai láncok folyamatosan erősödtek. A piacok árbevételének megduplázódása alapvetően az átlagos kosárméret növekedésének köszönhető. A vásárlói hatókör alig változott az elmúlt évtizedben: a háztartásoknak több mint a kétharmada jár piacra vásárolni. A piacok látogatásának gyakorisága is viszonylag stabil, hiszen, átlagosan kéthetente járunk piacra. Ebben az egyes szegmensek mutatnak igen szélsőséges képet: a piaci vásárlók tizede rendkívül aktív és intenzív piaci vásárlónak tekinthető, alacsony arányukhoz képest jelentős összeget - a teljes forgalom mintegy felét - költenek. Aktivitásuk abban is megmutatkozik, hogy hetente többször is kilátogatnak piacra. Tízből heten tartoznak a legkevésbé intenzív, vagy alkalmi piaclátogatók csoportjába. Ők arányukhoz képest lényegesen alacsonyabb, mindössze 20 százalékkal részesednek a teljes forgalomból és körülbelül hathetente vásárolnak piacon.

Az idénygyümölcsök (eper, cseresznye, meggy és barack) befőzési szezonra eső forgalma a teljes év során eladott mennyiség ötödét jelenti. A legnépszerűbb gyümölcsünk, az alma mind a forgalomnak, mind az eladott mennyiségnek közel 20 százalékát teszi ki éves szinten. A háztartások 8-9 naponta vásárolnak valamilyen gyümölcsöt, egy vásárlás alkalmával átlagosan 2 kg gyümölcs kerül a kosárba. Az átlagmennyiséget jelentősen megemeli a nyári időszakban a dinnyevásárlás, a befőzéshez vásárolt nagyobb mennyiségű gyümölcs, illetve a nagyobb kiszerelésben - elsősorban szupermarketekben és hipermarketekben népszerű - vödörben megvásárolható narancs és mandarin.

A burgonya meghatározó eleme napi fogyasztásunknak. A teljes eladott zöldségmennyiség harmadát teszi ki, míg kedvező árszintjéből adódóan a forgalomból alig 20 százalékkal részesedik. Zöldséget gyakrabban veszünk, mint gyümölcsöt, hiszen átlagosan hetente 1-2 alkalommal a kosarunkba kerül valamilyen zöldségféle, leggyakrabban paradicsom vagy paprika.

Jelentős eltérés tapasztalható abban, hogy mennyire koncentrált a gyümölcs- és zöldségvásárlás. „Az intenzív, nagy mennyiséget vásárló háztartások aránya mindössze 16 százalék, viszont ezek a háztartások vásárolják meg a teljes mennyiség felét. Az intenzív vásárlók többnyire a fővárosiak és a városlakók, akik elsősorban így juthatnak friss gyümölcshöz és zöldségfélékhez" - emelte ki Vella Rita, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója.

 

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo