Az átlagosnál melegebb, napsütésben rendkívül gazdag, de szélsőségesen száraz 2011-es évben 6 százalékkal több gyümölcsöt és zöldséget vásároltak a magyar háztartások, mint egy évvel korábban. Szinte minden család asztalára kerül rendszeresen zöldség és gyümölcs. A legnépszerűbb gyümölcs az alma, legnagyobb mennyiségben pedig burgonyát vásárolunk - derül ki a GfK Hungária idén húsz éves Háztartáspaneljének adataiból.
Egy átlagos magyar háztartás egy év alatt 93 kg gyümölcsöt és 156 kg zöldséget vásárol. A beszerzésben továbbra is fontos szerepet játszanak a tradicionális kereskedelmi csatornák, ugyanis piacokon és „zöldségeseknél", zöldség-gyümölcs üzletekben realizálódik a teljes zöldségforgalom közel fele, illetve a gyümölcsforgalom harmada.
A legkedveltebb gyümölcsök közé tartozik az alma, a barack, a dinnye, a banán, a narancs és a mandarin. Ez a hat gyümölcs adja a teljes eladott mennyiség döntő részét. A déligyümölcsök forgalma az év során egyenletesen oszlik el, a felfutást a karácsonyi időszak jelenti.
Az idénygyümölcsök (eper, cseresznye, meggy és barack) befőzési szezonra eső forgalma a teljes év során eladott mennyiség ötödét jelenti. A legnépszerűbb gyümölcsünk, az alma mind a forgalomnak, mind az eladott mennyiségnek közel 20 százalékát teszi ki éves szinten. A háztartások 8-9 naponta vásárolnak valamilyen gyümölcsöt, egy vásárlás alkalmával átlagosan 2 kg gyümölcs kerül a kosárba. Az átlagmennyiséget jelentősen megemeli a nyári időszakban a dinnyevásárlás, a befőzéshez vásárolt nagyobb mennyiségű gyümölcs, illetve a nagyobb kiszerelésben - elsősorban szupermarketekben és hipermarketekben népszerű - vödörben megvásárolható narancs és mandarin.
A burgonya meghatározó eleme napi fogyasztásunknak. A teljes eladott zöldségmennyiség harmadát teszi ki, míg kedvező árszintjéből adódóan a forgalomból alig 20 százalékkal részesedik. Zöldséget gyakrabban veszünk, mint gyümölcsöt, hiszen átlagosan hetente 1-2 alkalommal a kosarunkba kerül valamilyen zöldségféle, leggyakrabban paradicsom vagy paprika.
Jelentős eltérés tapasztalható abban, hogy mennyire koncentrált a gyümölcs- és zöldségvásárlás. „Az intenzív, nagy mennyiséget vásárló háztartások aránya mindössze 16 százalék, viszont ezek a háztartások vásárolják meg a teljes mennyiség felét. Az intenzív vásárlók többnyire a fővárosiak és a városlakók, akik elsősorban így juthatnak friss gyümölcshöz és zöldségfélékhez" - emelte ki Vella Rita, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója.