Termelői piacon vesz almát az átlagmagyar

Egyre több gyümölcsöt és zöldséget vásárolnak a magyar háztartások, javarészt még mindig a hagyományos csatornákon keresztül, a termelői piacokon, illetve a kiskereskedőknél, utcai árusoknál. A gyümölcsök között az alma, a zöldségekből a burgonya a legnépszerűbb.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az átlagosnál melegebb, napsütésben rendkívül gazdag, de szélsőségesen száraz 2011-es évben 6 százalékkal több gyümölcsöt és zöldséget vásároltak a magyar háztartások, mint egy évvel korábban. Szinte minden család asztalára kerül rendszeresen zöldség és gyümölcs. A legnépszerűbb gyümölcs az alma, legnagyobb mennyiségben pedig burgonyát vásárolunk - derül ki a GfK Hungária idén húsz éves Háztartáspaneljének adataiból.

Egy átlagos magyar háztartás egy év alatt 93 kg gyümölcsöt és 156 kg zöldséget vásárol. A beszerzésben továbbra is fontos szerepet játszanak a tradicionális kereskedelmi csatornák, ugyanis piacokon és „zöldségeseknél", zöldség-gyümölcs üzletekben realizálódik a teljes zöldségforgalom közel fele, illetve a gyümölcsforgalom harmada.

A legkedveltebb gyümölcsök közé tartozik az alma, a barack, a dinnye, a banán, a narancs és a mandarin. Ez a hat gyümölcs adja a teljes eladott mennyiség döntő részét. A déligyümölcsök forgalma az év során egyenletesen oszlik el, a felfutást a karácsonyi időszak jelenti.

Nagyon megy a piacoknak
Az elmúlt tíz évben a piaci vásárlás értéke duplájára nőtt, miközben hasonló tendencia jellemzi a napi fogyasztási cikkek teljes forgalmát. Így a piac megtartotta stabil öt százalékos piaci részesedését. Az évtized legnagyobb vesztesei a független kisboltok, pozíciójuk fokozatosan gyengült, miközben a hipermarketek és a hazai láncok folyamatosan erősödtek. A piacok árbevételének megduplázódása alapvetően az átlagos kosárméret növekedésének köszönhető. A vásárlói hatókör alig változott az elmúlt évtizedben: a háztartásoknak több mint a kétharmada jár piacra vásárolni. A piacok látogatásának gyakorisága is viszonylag stabil, hiszen, átlagosan kéthetente járunk piacra. Ebben az egyes szegmensek mutatnak igen szélsőséges képet: a piaci vásárlók tizede rendkívül aktív és intenzív piaci vásárlónak tekinthető, alacsony arányukhoz képest jelentős összeget - a teljes forgalom mintegy felét - költenek. Aktivitásuk abban is megmutatkozik, hogy hetente többször is kilátogatnak piacra. Tízből heten tartoznak a legkevésbé intenzív, vagy alkalmi piaclátogatók csoportjába. Ők arányukhoz képest lényegesen alacsonyabb, mindössze 20 százalékkal részesednek a teljes forgalomból és körülbelül hathetente vásárolnak piacon.

Az idénygyümölcsök (eper, cseresznye, meggy és barack) befőzési szezonra eső forgalma a teljes év során eladott mennyiség ötödét jelenti. A legnépszerűbb gyümölcsünk, az alma mind a forgalomnak, mind az eladott mennyiségnek közel 20 százalékát teszi ki éves szinten. A háztartások 8-9 naponta vásárolnak valamilyen gyümölcsöt, egy vásárlás alkalmával átlagosan 2 kg gyümölcs kerül a kosárba. Az átlagmennyiséget jelentősen megemeli a nyári időszakban a dinnyevásárlás, a befőzéshez vásárolt nagyobb mennyiségű gyümölcs, illetve a nagyobb kiszerelésben - elsősorban szupermarketekben és hipermarketekben népszerű - vödörben megvásárolható narancs és mandarin.

A burgonya meghatározó eleme napi fogyasztásunknak. A teljes eladott zöldségmennyiség harmadát teszi ki, míg kedvező árszintjéből adódóan a forgalomból alig 20 százalékkal részesedik. Zöldséget gyakrabban veszünk, mint gyümölcsöt, hiszen átlagosan hetente 1-2 alkalommal a kosarunkba kerül valamilyen zöldségféle, leggyakrabban paradicsom vagy paprika.

Jelentős eltérés tapasztalható abban, hogy mennyire koncentrált a gyümölcs- és zöldségvásárlás. „Az intenzív, nagy mennyiséget vásárló háztartások aránya mindössze 16 százalék, viszont ezek a háztartások vásárolják meg a teljes mennyiség felét. Az intenzív vásárlók többnyire a fővárosiak és a városlakók, akik elsősorban így juthatnak friss gyümölcshöz és zöldségfélékhez" - emelte ki Vella Rita, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója.

 

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo