Mi kerül az idén a fa alá?

Az ajándékvásárlások terén is tudatosabb hozzáállásra számítanak a vevőktől az idei karácsonyi szezonban a GfK Hungária Kereskedelem és Technológia területének szakemberei. A korábbi évek tendenciáinak megfelelően idén is a konyhai kisgépek, szépségápolási és szórakoztató elektronikai termékek iránt nőhet meg a kereslet, de például tavaly a sportruházati termékek értékesítésében is jelentős ugrás volt látható.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Lassan közeledik a karácsony, az üzletek már készülnek a „szezonra”, megjelentek a mikulás-csomagok és az ünnepi dekorációk. A GfK Hungária adatai alapján elmondható, hogy a műszaki termékek mellett a népszerű ajándékok közé

tartoznak az általános ruházati- és sportuházati termékek, a könyvek, a játékok. A tavalyi évzáró hónapban több mint 50 százalékkal növekedett a sportruházati cikkek értékesítése, a játékok pedig közel megháromszorozták eladási számaikat a megelőző hónaphoz viszonyítva.

A GfK Kereskedelem és Technológia adatai alapján a műszaki termékek 2011. évi karácsonyi szezonja meglepően jól sikerült. A forgalmazott összbevétel 16 százalékkal volt magasabb decemberben mint egy évvel korábban. Mindez úgy, hogy a válság bekövetkezte óta a karácsonyi – főként decemberi – forgalmak folyamatosan csökkentek.

Csökken a háztartások fogyasztása

A 2012. év végi várakozásokról nehéz a jelen gazdasági helyzetben bármit is mondani. Folyamatosak továbbra is a leépítések és költségmegszorítások. A KSH előrejelzése szerint mind a reálbérek, mind a háztartások végső fogyasztása csökkenni fog 2012-ben.

Nem vásárol, spórol a lakosság
Szeptemberben a kiskereskedelmi értékesítés volumene éves összevetésben 3,1, az előző hónaphoz képest 0,4 százalékkal csökkent. Az esztendő első kilenc hónapjában 1,5 százalékkal zsugorodott a forgalom a Központi Statisztikai Hivatal gyorsjelentése szerint. Az év egészére piaci szereplők átlagosan 1,7-2 százalékos visszaeséssel számolnak.
A műszaki termékek, illetve a tartós fogyasztási cikkek piacán forgalmazott érték 2012 első kilenc hónapjában közel hét százalékot esett és e csökkenés az értékesített darabszámokat tekintve még nagyobb, 11,5 százalékos volt a műszaki termékek volumenbázisú visszaesése. (Az értékesítési átlagár az előző év első kilenc hónapjához képest átlagosan 5 százalékkal növekedett, amely változás hátterében az áfa-emelés, a termékdíj emelés, illetve a termékmix változása áll.)

Az év első kilenc hónapja a műszaki cikk forgalom jellemzően mintegy 60-65 százalékát adja, aminek tekintetében előző évhez képest nem történt lényegi változás. Az utolsó egy hónapban bizonyos területeken az éves összforgalom egynegyede is realizálódhat: legjelentősebb a háztartási kisgépek és fotó termékeknél (25 százalék), a barnaáruknál (22 százalék) és az IT készülékeknél (18 százalék). Ezek azok a fő területek, ahonnan a karácsonyi ajándékok is kikerülnek.

Az egyes hónapok által képviselt forgalmi hányad alakulása a tartós fogyasztási eszközök piacán, 2011 (az adatok százalékban kifejezve)
Forrás: Kereskedelem és Technológia, GfK Hungária

Népszerű ajándékok lehetnek az idén

A GfK Hungária Kereskedelem és Technológia terület várakozásai szerint idén népszerű ajándékok lesznek a konyhai robotgépek, az elektromos fogkefék, a vasalók és a szépségápolási cikkek. Ezenkívül a fényképezőgépek, digitális fotókeretek azok, melyek karácsonykor rendszerint jól fogynak, ám az év többi időszakában kevéssé keresik ezeket a vevők.

Gyengébb forgalom várható
„Jellemző, hogy karácsonykor többet költenek a családok, ami abból is kitűnik, hogy a november-decemberi időszakban realizált forgalom általában 10 százalékkal magasabb átlagáron történik, aminek hátterében nem áremelés, hanem magasabb árú termékek értékesítése áll” – mondta el Bécs Lajos, a GfK Hungária Kereskedelem és Technológia területének ügyfélkapcsolati vezetője. „Ez azonban az idei, 2012. évi szezonban nem biztos, hogy bekövetkezik. A jelen gazdasági és kereskedelmi környezetben a GfK Hungária a korábbiaknál némileg gyengébb karácsonyi forgalomra, tudatosabb fogyasztókra számít” - fogalmazta meg a piackutató vállalat várakozásait a szakember.
A hosszabb iskolai szünetre és szabadságolásokra tekintettel kifejezetten jól eladhatók a játékkonzolok és kapcsolódó kiegészítőik, szoftvereik, a Bluray- és DVD filmek, ezenkívül az évközben folyamatosan keresett mobil- és okos telefonok, LED kijelzős TV-k, adattároló eszközök lesznek még népszerűek a bevásárló listákon. Sőt valószínűsíthető, hogy gyártók, kereskedők csomagajánlatokkal próbálják meg a fogyasztókat nagyobb mértékű vásárlásokra ösztönözni. Ilyen lehet például: TV+játékkonzol, játékkonzol+szoftver, fényképezőgép fotókerettel stb.

 

Véleményvezér

Meddig élnek a magyarok?

Meddig élnek a magyarok?  

A várható élettartamot tekintve Szlovénia lekörözte Ausztriát.
Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo