Magyarországon tíz lakóingatlanból hét rendelkezik lakásbiztosítással, amely Európában az egyik legjobb aránynak számít. A meglévő lakásbiztosítások több mint kétharmadát az ügyfelek saját elhatározás alapján kötötték, míg a válaszadók 30 százaléka nyilatkozott úgy, hogy az adott ingatlanra hitelt vett fel, amihez kötelezően előírták a lakásbiztosítást is. A hitelhez kötött lakásbiztosítással rendelkezők többsége (56%) maga választotta ki a biztosítót - derül ki az UNION Biztosítónak az aktív korú lakosságra vonatkozó reprezentatív felméréséből.
Fontos tényező az évforduló
Noha a lakásbiztosítások esetében hűségesebbek az ügyfelek, mint például a gépjárműbiztosításoknál, az előbbi piacon is élénkült a mozgás, erősödik az állományok átrendeződése a biztosítók között. A lakásbiztosításokkal kapcsolatos váltási aktivitást tovább növelhetné, ha még többen számon tartanák, mikor van a biztosításuk évfordulója. A gépjármű-biztosításokhoz hasonlóan ugyanis a lakásbiztosítások esetében is csak tulajdonváltáskor vagy a biztosítási évforduló eljövetelekor lehet lecserélni a meglévő biztosítást. Aki pedig az évforduló előtt legalább 30 nappal nem mondja fel meglévő biztosítását, annak a szerződése továbbra is fennmarad. Bár a válaszadók 66 százaléka tudja, hogy váltani csak évfordulókor lehet, közel 70 százalékuk nincs tisztában saját évfordulója dátumával, így gyakori eset, hogy egyszerűen elsiklanak a lehetőség felett.
Nem csak az ár a szempont az ügyfeleknek
„A túlnyomó többség (77%) olyan lakásbiztosítási csomagot preferál, melyben az alapbiztosítás mellé szívesen köt plusz díjazás ellenében speciális, akár a lakáshoz nem kötődő kiegészítő biztosításokat is” – ismerteti a felmérésből leszűrt egyik fontos eredményt Maják Viktor, az UNION Biztosító kommunikációs igazgatója. „A legtöbben ezek közül a balesetbiztosítást, a fagyasztó áramkimaradás miatti leolvadásának következményeit térítő módozatot, illetve a kockázati életbiztosítást említették.”
Akik komolyan fontolgatják a váltást, alapvetően a jobb ár/érték arányt tartják fontosnak. Korántsem csak az olcsóbb megoldás keresése dominál: miközben a meglévő szolgáltatás kedvezőbb áron való elérése a válaszadók 55 százaléka számára vonzó alternatíva, az ugyanazért a díjért a meglévőnél szélesebb körű szolgáltatást nyújtó biztosítást szintén igen sokan, 40 százaléknyian tartják jó oknak a váltásra. Szintén gyakori említést kapott a nagyobb összegű kifizetést lehetővé tévő magasabb biztosítási fedezet megléte is.
A MABISZ adatai szerint a lakásbiztosítások átlagos díjszintje jelenleg 28 ezer forint körül mozog. Ez az összeg immár évek óta gyakorlatilag változatlan szinten áll, vagyis bár létezik árverseny, jelentős hatása a piacra továbbra sincsen. Az UNION felmérése azt mutatja, hogy a biztosítottak néhány száz forint éves megtakarításáért nem cserélnék le lakásbiztosításukat, 32 százalékuk négyezer forintos árkülönbségért már fontolóra venné a váltást.
Az átlagos ügyfél elégedett
A váltási díjküszöb oka egyrészt az, hogy a biztosítók – a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításnál korábban tapasztaltakkal ellentétben – elsősorban nem a díjversenyre, inkább egyes egyedi szolgáltatásokra hegyezik ki a lakásbiztosítási kampányaikat. Másrészt ez az a terület, ahol az ügyfelek az átlagosnál elégedettebben nyilatkoznak meglévő biztosítójukról. A kárrendezési tapasztalatok is igen pozitívak a körükben. Valamilyen lakáshoz kötődő káreseménye a megkérdezettek 51 százalékának volt. Csaknem a felük (48%) ötös osztályzattal értékelte a kárrendezés folyamatát, és további 30 százalék adott arra négyes osztályzatot, a teljes piaci átlag is elérte a 4,1-et.
Még mindig erősek a személyközpontú csatornák
A tájékozódás folyamatában az internet ma már vezető szerepet játszik: a válaszadók 59 százaléka jelezte, hogy ezen a csatornán keresztül (is) gyűjt információkat. Az internetes szerződéskötés támogatottsága is sokat nőtt: immár a megkérdezettek 36 százaléka támogatja. Ugyanakkor ebben a folyamatban még mindig fontos szerep jut a személyes kapcsolatoknak: összességében a biztosításközvetítőkhöz 28 százalék, a biztosítók ügyfélszolgálati munkatársaihoz, illetve a bankfiókok munkatársaihoz 34 százalék fordul. További preferált lehetőségként a telefonos és egyéb közvetítést (2%) jelölték meg az ügyfelek.
Az ideális lakásbiztosítás fontos ismérve az is, hogy az ügyfelek sokféle díjfizetési mód közül választhassanak. A felmérés tanúsága szerint ugyanis egy olyan fizetési megoldást sem lehet kiemelni, amely egyértelműen kiemelkedne a többi közül. A legtöbben a csoportos beszedési megbízással szimpatizálnak (34%), de még mindig sokan ragaszkodnak a postai csekkes befizetéshez is (29%). Van, aki a számla ellenőrzése után minden alkalommal maga szeretné indítani a banki átutalást (25%), és már ezen a területen is jelentős (12%) az internetes felületen (a biztosító vagy a közvetítő honlapján) bankkártyás fizetést preferáló réteg.