Fagyiban is kell a trend

A trendek követése minden iparágban elengedhetetlen, de még jobb, ha követés helyett diktálja egy cég a divatot. Nincs ez másképp a legnépszerűbb nyári termék, a fagylaltok esetében sem. Hogy mekkora lesz a siker, az az ismertségen is múlik.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A jó cukrászok elsősorban saját kreativitásukat igyekeznek felhasználni, hogy új ízeket kreáljanak. Kiszámíthatatlan, hogy melyik ötlet válik hosszú távon sikeressé – mondta Horváth Ferenc, a Magyar Cukrász Iparosok Országos Ipartestülete alelnöke a Piac & Profitnak

- Találkoztam már egészen extrém készítményekkel is. A lecsófagylalton még én is csodálkoztam, nem is hódította meg a piacot. A lime-os viszont kifejezetten kellemes ízű, ráadásul mentással is jól kombinálható. A szakma természetesen fejlődik, és az igényesebb cukrászdák időről időre a pultra tesznek valami újdonságot.

Bagaméri babérjai
Vannak, akik a kultikus Bagaméri babérjaira törnek. A legmodernebb technológiákkal, legmagasabb minőségben, de más-más stílusban. Három jól menő fagyis sikerének titkát firtattuk.

A Levendula Kézműves Fagylaltozó későbbi tulajdonosai sikeres vállalkozóként valami újra vágytak. Az olasz utakon tudatosult bennük, hogy mennyire mást jelent ott a fagylalt ízben, minőségben és kultúrában is. Azt gondolták, érdemes lenne ezt itthon is megmutatni.

Szintén fagyi, de szintén elhivatottság, de más megközelítés: csaknem negyed százada működik az egyik legjobb hírű budapesti fagylaltozó, a Csaba utcai Artigiana Gelati. A siker titkáról faggattuk a tulajdonost. 
A fagyi igazi szerelem Szökrön Niki a Gelarto Rosa fagylaltmestere számára. Már óvodás korában gombócokat adagolt a homokozóban, merőkanállal. Hiába próbálta távol tartani a vendéglátós család, néhány kanyar után mégis itt kötött ki. Sikeréről itt olvashat.
Persze a vásárlóréteg nem egységes. Az újdonságokra inkább a fiatalok a vevők, az idősebbek inkább a hagyományos ízeket, a puncsot, a csokoládét és vaníliát keresik.

- A szokatlan, vagy inkább abszurd kombinációkkal is érdemes próbálkozni, de nem feltétlenül kell ezeket hosszú távon a kínálatban tartani. Lehet, hogy egy új ötlet csak egyetlen szezont ér meg, aztán le kell cserélni egy másikra.

Az újító trend első generációs terméke a velencei álom nevű, narancssziruppal megbolondított vaníliafagylalt. Néhány évvel ezelőtt jelent meg a fagyizók hűtőpultján, és igen gyorsan el is terjedt. Mára visszaszorult, amiből az következik, hogy nem lesz maradandó. Egy-két évvel ezelőtt a "történelmi fagylaltok" kezdtek terjedni, főleg a kézműves fagylaltozókban. A leírásokból tudhatjuk, hogy Sissi leginkább az ibolyafagyiért rajongott (jó marketingérzékkel egykori kastélya közelében természetesen ma is kapható), míg korában sok helyen árusítottak levendula ízűt. Ezek újra terjedni kezdtek, de több mint túlzás lenne azt állítani, hogy minden cukrászda ezekkel kedveskedik a vendégeknek. Egyre több helyen tűnik fel viszont a bazsalikom fagylalt, vagy más, ezzel a fűszerrel ízesített gyümölcs íz.

Ismertség és másolás

Hogy min múlik, hogy egy-egy kombináció meghódítja-e az országot, esetleg a világot? Horváth szerint elsősorban az elsőként előállító üzlet ismertségén, illetve a szájhagyományokon.

- A nevesebb cukrászdák kínálatát a szakmabeliek és az édességeket kedvelő civilek is folyamatosan figyelik. Ha a cukrász előrukkol valami újjal, ami aztán elnyeri a közönség tetszését, a konkurencia –több-kevesebb sikerrel- igyekszik azt lemásolni – magyarázta a szakember, aki kérdésünkre kifejtette, ugyan a jogi lehetőség elvben adott volna, nem jellemző, hogy az üzletek levédessenek bizonyos specialitásokat. Túl nagy lenne a költségvonzata az eredetiség vizsgálatának és a hosszas procedúra egyéb részeinek.

Kép:Fotolia

Magyarországon egy hónappal ezelőtt tartották meg az évenként szokásos fagylaltversenyt. Idén 82 résztvevő közül a pátyi Caffe Trevi bizonyult a legjobbnak az Opera Royal fagyival.

Mohácsy Tünde, a cukrászda tulajdonosa elárulta: a győzelemmel járó hírnévnek köszönhetően érezhetően fellendült a forgalmuk.

- A törzsvendégeink mellett az ország különböző pontjairól is érkeztek érdeklődők, akik megkóstolták a fagylaltot. Ez komoly feladatot jelent, mert helyt kell állnunk, meg kell őriznünk a minőséget.

Az Opera Royal egy belga csokoládéból készített, mogyorós pralinéval és ostyával rétegezett fagylalt.

- Fagylalt elődje egy sütemény, amit üzletünk hét évvel ezelőtti megnyitása óta kínálunk. Fehér- és barna csokis változatban is nagy sikerrel készítjük. Innen jött az ötlet, hogy utóbbiból fagylaltot készítsünk – árulta el a vállalkozó. A fagylalt mostani állapota egy kétéves folyamat eredménye. Próbálkoztunk, és rendszeresen kóstoltattunk családon belül és a vendégekkel. Sok építő jellegű kritikát kaptunk, mire a receptet tökéletesre fejlesztettük.

Könnyen lehet, hogy az új fagyalt hamarosan megjelenik más cukrászdákban is, de a kitaláló számára mindenképpen növekvő forgalmat ígér.

- Amikor a versenyre jelentkeztünk, leadtuk a receptúrát, ami elérhető az ipartestületi tagok számára. De a közönség szereti a díjnyertes fagylaltokat az előállító helyen megkóstolni. Az, hogy a többi cukrászdában ismerik a receptet, még nem jelenti azt, hogy pontosan ugyanazt a hatást képesek elérni, mint mi.

K.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo