A jó cukrászok elsősorban saját kreativitásukat igyekeznek felhasználni, hogy új ízeket kreáljanak. Kiszámíthatatlan, hogy melyik ötlet válik hosszú távon sikeressé – mondta Horváth Ferenc, a Magyar Cukrász Iparosok Országos Ipartestülete alelnöke a Piac & Profitnak
- Találkoztam már egészen extrém készítményekkel is. A lecsófagylalton még én is csodálkoztam, nem is hódította meg a piacot. A lime-os viszont kifejezetten kellemes ízű, ráadásul mentással is jól kombinálható. A szakma természetesen fejlődik, és az igényesebb cukrászdák időről időre a pultra tesznek valami újdonságot.
A Levendula Kézműves Fagylaltozó későbbi tulajdonosai sikeres vállalkozóként valami újra vágytak. Az olasz utakon tudatosult bennük, hogy mennyire mást jelent ott a fagylalt ízben, minőségben és kultúrában is. Azt gondolták, érdemes lenne ezt itthon is megmutatni.
- A szokatlan, vagy inkább abszurd kombinációkkal is érdemes próbálkozni, de nem feltétlenül kell ezeket hosszú távon a kínálatban tartani. Lehet, hogy egy új ötlet csak egyetlen szezont ér meg, aztán le kell cserélni egy másikra.
Az újító trend első generációs terméke a velencei álom nevű, narancssziruppal megbolondított vaníliafagylalt. Néhány évvel ezelőtt jelent meg a fagyizók hűtőpultján, és igen gyorsan el is terjedt. Mára visszaszorult, amiből az következik, hogy nem lesz maradandó. Egy-két évvel ezelőtt a "történelmi fagylaltok" kezdtek terjedni, főleg a kézműves fagylaltozókban. A leírásokból tudhatjuk, hogy Sissi leginkább az ibolyafagyiért rajongott (jó marketingérzékkel egykori kastélya közelében természetesen ma is kapható), míg korában sok helyen árusítottak levendula ízűt. Ezek újra terjedni kezdtek, de több mint túlzás lenne azt állítani, hogy minden cukrászda ezekkel kedveskedik a vendégeknek. Egyre több helyen tűnik fel viszont a bazsalikom fagylalt, vagy más, ezzel a fűszerrel ízesített gyümölcs íz.
Ismertség és másolás
Hogy min múlik, hogy egy-egy kombináció meghódítja-e az országot, esetleg a világot? Horváth szerint elsősorban az elsőként előállító üzlet ismertségén, illetve a szájhagyományokon.
- A nevesebb cukrászdák kínálatát a szakmabeliek és az édességeket kedvelő civilek is folyamatosan figyelik. Ha a cukrász előrukkol valami újjal, ami aztán elnyeri a közönség tetszését, a konkurencia –több-kevesebb sikerrel- igyekszik azt lemásolni – magyarázta a szakember, aki kérdésünkre kifejtette, ugyan a jogi lehetőség elvben adott volna, nem jellemző, hogy az üzletek levédessenek bizonyos specialitásokat. Túl nagy lenne a költségvonzata az eredetiség vizsgálatának és a hosszas procedúra egyéb részeinek.
Magyarországon egy hónappal ezelőtt tartották meg az évenként szokásos fagylaltversenyt. Idén 82 résztvevő közül a pátyi Caffe Trevi bizonyult a legjobbnak az Opera Royal fagyival.
Mohácsy Tünde, a cukrászda tulajdonosa elárulta: a győzelemmel járó hírnévnek köszönhetően érezhetően fellendült a forgalmuk.
- A törzsvendégeink mellett az ország különböző pontjairól is érkeztek érdeklődők, akik megkóstolták a fagylaltot. Ez komoly feladatot jelent, mert helyt kell állnunk, meg kell őriznünk a minőséget.
Az Opera Royal egy belga csokoládéból készített, mogyorós pralinéval és ostyával rétegezett fagylalt.
- Fagylalt elődje egy sütemény, amit üzletünk hét évvel ezelőtti megnyitása óta kínálunk. Fehér- és barna csokis változatban is nagy sikerrel készítjük. Innen jött az ötlet, hogy utóbbiból fagylaltot készítsünk – árulta el a vállalkozó. A fagylalt mostani állapota egy kétéves folyamat eredménye. Próbálkoztunk, és rendszeresen kóstoltattunk családon belül és a vendégekkel. Sok építő jellegű kritikát kaptunk, mire a receptet tökéletesre fejlesztettük.
Könnyen lehet, hogy az új fagyalt hamarosan megjelenik más cukrászdákban is, de a kitaláló számára mindenképpen növekvő forgalmat ígér.
- Amikor a versenyre jelentkeztünk, leadtuk a receptúrát, ami elérhető az ipartestületi tagok számára. De a közönség szereti a díjnyertes fagylaltokat az előállító helyen megkóstolni. Az, hogy a többi cukrászdában ismerik a receptet, még nem jelenti azt, hogy pontosan ugyanazt a hatást képesek elérni, mint mi.
K.