A tradicionális játékok reneszánszát hozza az idei karácsony?

A hazai játékpiac változóban van: a játékokra költött összegek csökkentek, a vásárlási időszak lerövidült. A tradicionális játékok szerepe viszont újra felértékelődik, az idényjellegű játékokkal szemben.

A játékpiac sem tudja magát függetleníteni a világban általában jellemző gazdasági hatásoktól. Magyarországon a játékpiac forgalomcsökkenése 15-25%-osra becsülhető. Piaci szereplőnként eltérő mértékben, de mindenképpen csökkentek az eladások az elmúlt két évben. Borhi János, Formatex Kft. a tulajdonosa szerint csak a karácsonyi vásárlások után kapunk választ arra, hogy megáll-e idén a játékpiac zsugorodásának folyamata.

A kiskereskedelmi forgalom visszaesése a játékpiacot sem kímélte - Kép: SXC

A tapasztalatok szerint a családok karácsonykor az utóbbi években évről évre kevesebbet költenek játékra. A válság előtti időszakhoz képest az árpontok megfeleződtek: míg korábban a 20 ezer forint fölötti játék számított drágának, ma már a 10-12 ezer forint feletti játékot is annak tekintik a vásárlók.  Jelenleg az 5-7 ezer forint közötti játékok a legkelendőbbek.

Borhi János szerint ugyanakkor a magyar szülők számára továbbra is fontos, hogy gyerekeiknek megvehessék a kívánt játékot, ebből a szempontból a játékszektor a válság ellenére is talán szerencsésebb helyzetben van más ágazatokhoz képest.  További sajátosság, hogy márkahűek maradtak a vásárlók. A bizonytalan gazdasági környezetben a szülők sokkal szívesebben nyúlnak olyan játékhoz, ahol a márkanév és a minőség biztosan jó választást jelent. A vásárlók próbálnak olyan játékokat vásárolni a gyerekeiknek, amelyek időtállóak, segítik a készségfejlesztést,  és összességében értéket közvetítenek.

Az egyik legnagyobb hazai játékforgalmazó cégnél úgy látják, hogy a hagyományos játékok piacán kétféle sikertermék van. Egyrészt, népszerűek az aktuálisan divatos, gyűjthető-cserélhető játéktípusok, vagy az egy konkrét sorozathoz illetve mesehőshöz/akcióhőshöz kapcsolódó játékok. Ezek rövidebb ideig tartják ébren a gyerekek érdeklődését, de egy adott időszakban nagy forgalmat biztosítanak. Kelendőek továbbá azok az „örökzöld“ játékok is, amelyek valódi játékélményt jelentenek, fejlesztik a gyerekek képességeit, vagy közös játékra adnak lehetőséget a családban. Ezeket a szülők is nagyon szeretik, és előszeretettel vásárolják. Ilyenek az építőjátékok, szerepjátékra alkalmas babák illetve babaházak és a társasjátékok.

Van olyan szegmens, ami a válságban is megy
Az általános gazdasági regresszió látszólag homogén masszájában igen kevés szó esik azokról a piaci szereplőkről, akik a válság ellenére is prosperálnak, sőt – jelentős növekedést tudhatnak maguk mögött. Az egyik ilyen a hazai játékpiaci szereplők sikersztorija – érdemes közelebbről is megszemlélni a miérteket.
Borhi János szerint a vásárlások időzítése is megváltozott.  Az éves forgalom közel 70%-át változatlanul a szeptember-december közötti időszakban érik el a forgalmazók. Ugyanakkor korábban szeptembertől novemberig fokozatosan nőttek az eladások, a csúcs pedig a karácsony előtti négy hétben volt tapasztalható. Az idei évben ehhez képest meglepődve tapasztalta a cég, hogy az októberi eladások a vártnál magasabbak lettek. Ez azt mutatja, hogy a tudatosabb szülők egy csoportja előre kigondolja és bebiztosítja a karácsonyi ajándékot, és erre a kiskereskedők is felkészülnek. Az idei, novemberi eladások pedig a vártnál alacsonyabbak voltak, így az elmaradt forgalmat a decemberi két-három hétvége alatt lehet pótolni, és a játékboltokban illetve a webáruházakban az utolsó napokban nagy dömpingre lehet számítani. A családok egy jó része tehát kivár, hátha az akciós ajánlatok között talál megfelelőt, és így jelentős összeget spórolhat meg a család számára.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo