A tradicionális játékok reneszánszát hozza az idei karácsony?

A hazai játékpiac változóban van: a játékokra költött összegek csökkentek, a vásárlási időszak lerövidült. A tradicionális játékok szerepe viszont újra felértékelődik, az idényjellegű játékokkal szemben.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A játékpiac sem tudja magát függetleníteni a világban általában jellemző gazdasági hatásoktól. Magyarországon a játékpiac forgalomcsökkenése 15-25%-osra becsülhető. Piaci szereplőnként eltérő mértékben, de mindenképpen csökkentek az eladások az elmúlt két évben. Borhi János, Formatex Kft. a tulajdonosa szerint csak a karácsonyi vásárlások után kapunk választ arra, hogy megáll-e idén a játékpiac zsugorodásának folyamata.

A kiskereskedelmi forgalom visszaesése a játékpiacot sem kímélte - Kép: SXC

A tapasztalatok szerint a családok karácsonykor az utóbbi években évről évre kevesebbet költenek játékra. A válság előtti időszakhoz képest az árpontok megfeleződtek: míg korábban a 20 ezer forint fölötti játék számított drágának, ma már a 10-12 ezer forint feletti játékot is annak tekintik a vásárlók.  Jelenleg az 5-7 ezer forint közötti játékok a legkelendőbbek.

Borhi János szerint ugyanakkor a magyar szülők számára továbbra is fontos, hogy gyerekeiknek megvehessék a kívánt játékot, ebből a szempontból a játékszektor a válság ellenére is talán szerencsésebb helyzetben van más ágazatokhoz képest.  További sajátosság, hogy márkahűek maradtak a vásárlók. A bizonytalan gazdasági környezetben a szülők sokkal szívesebben nyúlnak olyan játékhoz, ahol a márkanév és a minőség biztosan jó választást jelent. A vásárlók próbálnak olyan játékokat vásárolni a gyerekeiknek, amelyek időtállóak, segítik a készségfejlesztést,  és összességében értéket közvetítenek.

Az egyik legnagyobb hazai játékforgalmazó cégnél úgy látják, hogy a hagyományos játékok piacán kétféle sikertermék van. Egyrészt, népszerűek az aktuálisan divatos, gyűjthető-cserélhető játéktípusok, vagy az egy konkrét sorozathoz illetve mesehőshöz/akcióhőshöz kapcsolódó játékok. Ezek rövidebb ideig tartják ébren a gyerekek érdeklődését, de egy adott időszakban nagy forgalmat biztosítanak. Kelendőek továbbá azok az „örökzöld“ játékok is, amelyek valódi játékélményt jelentenek, fejlesztik a gyerekek képességeit, vagy közös játékra adnak lehetőséget a családban. Ezeket a szülők is nagyon szeretik, és előszeretettel vásárolják. Ilyenek az építőjátékok, szerepjátékra alkalmas babák illetve babaházak és a társasjátékok.

Van olyan szegmens, ami a válságban is megy
Az általános gazdasági regresszió látszólag homogén masszájában igen kevés szó esik azokról a piaci szereplőkről, akik a válság ellenére is prosperálnak, sőt – jelentős növekedést tudhatnak maguk mögött. Az egyik ilyen a hazai játékpiaci szereplők sikersztorija – érdemes közelebbről is megszemlélni a miérteket.
Borhi János szerint a vásárlások időzítése is megváltozott.  Az éves forgalom közel 70%-át változatlanul a szeptember-december közötti időszakban érik el a forgalmazók. Ugyanakkor korábban szeptembertől novemberig fokozatosan nőttek az eladások, a csúcs pedig a karácsony előtti négy hétben volt tapasztalható. Az idei évben ehhez képest meglepődve tapasztalta a cég, hogy az októberi eladások a vártnál magasabbak lettek. Ez azt mutatja, hogy a tudatosabb szülők egy csoportja előre kigondolja és bebiztosítja a karácsonyi ajándékot, és erre a kiskereskedők is felkészülnek. Az idei, novemberi eladások pedig a vártnál alacsonyabbak voltak, így az elmaradt forgalmat a decemberi két-három hétvége alatt lehet pótolni, és a játékboltokban illetve a webáruházakban az utolsó napokban nagy dömpingre lehet számítani. A családok egy jó része tehát kivár, hátha az akciós ajánlatok között talál megfelelőt, és így jelentős összeget spórolhat meg a család számára.

Véleményvezér

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.
Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát

Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát 

Nagyot lehet külföldön nyerni, ha jól figyeljük az árakat.
A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek

A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek 

Újabb fekélyes terület az egészségügy területén.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo