A tradicionális játékok reneszánszát hozza az idei karácsony?

A hazai játékpiac változóban van: a játékokra költött összegek csökkentek, a vásárlási időszak lerövidült. A tradicionális játékok szerepe viszont újra felértékelődik, az idényjellegű játékokkal szemben.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A játékpiac sem tudja magát függetleníteni a világban általában jellemző gazdasági hatásoktól. Magyarországon a játékpiac forgalomcsökkenése 15-25%-osra becsülhető. Piaci szereplőnként eltérő mértékben, de mindenképpen csökkentek az eladások az elmúlt két évben. Borhi János, Formatex Kft. a tulajdonosa szerint csak a karácsonyi vásárlások után kapunk választ arra, hogy megáll-e idén a játékpiac zsugorodásának folyamata.

A kiskereskedelmi forgalom visszaesése a játékpiacot sem kímélte - Kép: SXC

A tapasztalatok szerint a családok karácsonykor az utóbbi években évről évre kevesebbet költenek játékra. A válság előtti időszakhoz képest az árpontok megfeleződtek: míg korábban a 20 ezer forint fölötti játék számított drágának, ma már a 10-12 ezer forint feletti játékot is annak tekintik a vásárlók.  Jelenleg az 5-7 ezer forint közötti játékok a legkelendőbbek.

Borhi János szerint ugyanakkor a magyar szülők számára továbbra is fontos, hogy gyerekeiknek megvehessék a kívánt játékot, ebből a szempontból a játékszektor a válság ellenére is talán szerencsésebb helyzetben van más ágazatokhoz képest.  További sajátosság, hogy márkahűek maradtak a vásárlók. A bizonytalan gazdasági környezetben a szülők sokkal szívesebben nyúlnak olyan játékhoz, ahol a márkanév és a minőség biztosan jó választást jelent. A vásárlók próbálnak olyan játékokat vásárolni a gyerekeiknek, amelyek időtállóak, segítik a készségfejlesztést,  és összességében értéket közvetítenek.

Az egyik legnagyobb hazai játékforgalmazó cégnél úgy látják, hogy a hagyományos játékok piacán kétféle sikertermék van. Egyrészt, népszerűek az aktuálisan divatos, gyűjthető-cserélhető játéktípusok, vagy az egy konkrét sorozathoz illetve mesehőshöz/akcióhőshöz kapcsolódó játékok. Ezek rövidebb ideig tartják ébren a gyerekek érdeklődését, de egy adott időszakban nagy forgalmat biztosítanak. Kelendőek továbbá azok az „örökzöld“ játékok is, amelyek valódi játékélményt jelentenek, fejlesztik a gyerekek képességeit, vagy közös játékra adnak lehetőséget a családban. Ezeket a szülők is nagyon szeretik, és előszeretettel vásárolják. Ilyenek az építőjátékok, szerepjátékra alkalmas babák illetve babaházak és a társasjátékok.

Van olyan szegmens, ami a válságban is megy
Az általános gazdasági regresszió látszólag homogén masszájában igen kevés szó esik azokról a piaci szereplőkről, akik a válság ellenére is prosperálnak, sőt – jelentős növekedést tudhatnak maguk mögött. Az egyik ilyen a hazai játékpiaci szereplők sikersztorija – érdemes közelebbről is megszemlélni a miérteket.
Borhi János szerint a vásárlások időzítése is megváltozott.  Az éves forgalom közel 70%-át változatlanul a szeptember-december közötti időszakban érik el a forgalmazók. Ugyanakkor korábban szeptembertől novemberig fokozatosan nőttek az eladások, a csúcs pedig a karácsony előtti négy hétben volt tapasztalható. Az idei évben ehhez képest meglepődve tapasztalta a cég, hogy az októberi eladások a vártnál magasabbak lettek. Ez azt mutatja, hogy a tudatosabb szülők egy csoportja előre kigondolja és bebiztosítja a karácsonyi ajándékot, és erre a kiskereskedők is felkészülnek. Az idei, novemberi eladások pedig a vártnál alacsonyabbak voltak, így az elmaradt forgalmat a decemberi két-három hétvége alatt lehet pótolni, és a játékboltokban illetve a webáruházakban az utolsó napokban nagy dömpingre lehet számítani. A családok egy jó része tehát kivár, hátha az akciós ajánlatok között talál megfelelőt, és így jelentős összeget spórolhat meg a család számára.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo