A vagyoni biztosíték elsősorban a balesetek során az utasokat, harmadik személyeket ért károk rendezésére szolgál, de kiterjed a vasúti pályában, létesítményekben, járművekben keletkezett károk fedezetére is. A biztosíték lehet bankgarancia, felelősségbiztosítás, vagy a kettő ötvözete is.
A biztosíték nagysága attól függ, hogy a vasúti társaság mekkora körben és milyen szolgáltatást nyújt. A rendelet melléklete képleteket közöl a biztosíték kiszámítására, de meghatározza annak minimális nagyságát. Például az országos és elővárosi személyszállítást végző társaságnál a minimális fedezet százmillió forint, de annak a társaságnak, amely ugyanezen a területen vasúti pályát működtet, legalább kétszázmillió forint biztosítékot kell letennie.
A biztosítónak vállalnia kell, hogy az önrésztől függetlenül - a biztosítási összeg erejéig - a teljes kárt megtéríti. A bank - az általa vállalt garancia alapján - akkor köteles fizetni, ha a károsult a vasúti társaság felelősségét annak elismerő nyilatkozatával, vagy pedig bírósági határozattal igazolja.
A rendelet jövő év első napján lép hatályba, akkortól csak az a társaság kaphat működési engedélyt, amely igazolja a baleseti kárfedezet meglétét. A működő cégeknek 2008. július 1-jéig kell az igazolást bemutatniuk a vasúti igazgatási szervnek. Azt követően május 31. lesz minden évben a határidő. (Jövőre kevesebb dolguk lesz a vasúti biztosítóknak, hiszen kevesebb vonat fog utasokat szállítani.)