Schiffer Péter, a PSZÁF főigazgató-helyettese nemrég az Országgyűlés fogyasztóvédelmi eseti bizottságának ülésén úgy vélekedett, hogy a pénzügyi szolgáltatókra érkező panaszok száma a tavalyi mintegy 5.400 darab után az idén elérheti a 8 ezret.
A felügyelet hírlevelében publikált elemzés hangsúlyozza: a panaszok számának növekedése nem a pénzügyi szolgáltatások minőségromlásának következménye, hanem a pénzügyi piacok dinamikus bővülésének, a fogyasztói igényesség és érzékenység erősödésének köszönhető, továbbá annak, hogy javul a felügyelet ismertsége, és nő iránta a bizalom. Hozzáteszi ugyanakkor, hogy a fejlődéssel és a fogyasztók érdekérvényesítési helyzetével a felügyelet még nem elégedett.
Mire panaszkodunk?
Az elemzés kiemeli: kiugróan, több mint háromszorosára - 19-ről 61 darabra - nőtt a pénztárakra érkezett panaszok száma, amelyekből kettőt a Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH) továbbított a felügyelet, mert a bejelentők a fogyasztók megtévesztését sérelmezték. A panaszosok jellemzően a számlák késedelmes elszámolását, a tévesen elszámolt tételek késedelmes rendezését, az életmódjavító szolgáltatások adóvonzatát, az ahhoz kapcsolódó tájékoztatást, illetve a hozam mértékét, számítását kifogásolták.
A legtöbb panasz továbbra is a pénz- és tőkepiaci szektor szolgáltatóira érkezett, az első negyedévi 943 bejelentés 28,3 százalékkal több, mint az előző negyedévi. A panaszok 83,4 százaléka (787 darab) a bankok, 11,8 százaléka (111 darab) a pénzügyi vállalkozások tevékenységét kifogásolta. A takarékszövetkezetekre beadott kifogások száma (36 darab) a piaci szereplők számához viszonyítva elenyésző. A befektetési vállalkozásokra érkező bejelentések száma csökkent (9 darab).
Hitelezés, biztosítás
A szektorra vonatkozóan továbbra is a hitelezéssel kapcsolatos bejelentések dominálnak; az általános hitelezésre és a lakáshitelezésre több, a fogyasztási hitelezésre azonban kevesebb panasz volt, mint az előző negyedévben. A bankkártya műveletekkel kapcsolatos problémák száma 26,3 százalékkal emelkedett, és ezzel a negyedik legtöbbször bepanaszolt szolgáltatásterületté vált. A legtöbb esetben az elszámolások, megbízások teljesítését (300 darab) és a szolgáltatások minőségét (162 darab) érte kifogás, az ügynöki tevékenységre és az egyoldalú szerződésmódosításra csak 13, illetve 12 panaszt nyújtottak be.
A biztosítási szektor szolgáltatóira az első negyedévben 733 panasz érkezett, az előző negyedévinél 25,7 százalékkal több. A legnagyobb mértékben (34,8 százalékkal) a biztosító egyesületek tevékenységével kapcsolatos kifogások száma nőtt. A bejelentések több mint kétharmada a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításokra vonatkozott, a panasztípusokat illetően pedig az ügyviteli kérdések és a kárügyintézés elhúzódása vezet.
Az első negyedévben a pénz- és tőkepiaci szektor szolgáltatóira leadott panaszokból 344 ügyet zárt le a felügyelet, ezek 16 százaléka (55 darab) bizonyult jogosnak. A 297 lezárt biztosítási panaszból 51,9 százalék (154 darab) volt megalapozott, a pénztári területen lezárult 32 ügyből pedig mindössze 13,1 százalékot (8 darab) bíráltak el a panasztevő számára előnyösen.