A cikk eredetileg laptársunk, az mfor.hu oldalán jelent meg.
Hosszú távú gázvásárlási megállapodás született a Shellel, lekötötték a visszagázosításhoz szükséges kapacitásokat, ezzel mindkét feltétel teljesült a cseppfolyósított gáz (LNG) érkezéséhez a krk-i LNG terminálról. A megállapodást Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter jelentette be pénteken, és azt is jelezte, hogy az MVM Magyar Villamos Művek Zrt. földgázkereskedő vállalata 2021. január elsejétől 2027. október 1-jéig éves szinten egymilliárd köbméteres kapacitást foglalt le a horvátországi Krk LNG-termináljában, amely jövő év januárjában kezdi meg működését - idézi laptársunk, az mfor.hu.
A magyar fogyasztásban jelentős tétel lesz
Hogy a mennyiséget el tudjuk helyezni, ez az 1 milliárd köbméter nagyságrendileg az ország éves gázfogyasztásának a 10 százaléka (az elmúlt években az időjárási körülmények függvényében 9 és 10,4 milliárd köbméter között volt a felhasználás). A megállapodás tehát, mindenképpen stratégiai jelentőségű. A miniszter történelminek is nevezte az üzletet, azzal magyarázva, hogy az ország kilépett az LNG piacra. Azt már mi tesszük hozzá, hogy erre elvileg eddig is megvolt a lehetőség, de korábban hazánk jellemzően Oroszországból vezetéken érkező gázt vásárolt.
Érdekesség, hogy tavaly december elején úgy tűnt, hogy az LNG vásárlás teljesen lekerült a napirendről, hiszen Szijjártó Péter belebegtette, hogy hosszú távú gázszállítási szerződést kötünk Oroszországgal. A megállapodásra végül akkor nem került sor, az év elején pedig a járvány hatására alapos fordulat állt be a piacon.
Korábban az egyik probléma a szakértők szerint az volt, hogy az LNG gáz ára túl magas volt, és emiatt nem érte meg importálni. Ez már csak azért is érdekes, mert, a kikötőkbe ugyan cseppfolyós állapotba érkezik, az ott található terminálokban azonban a visszagázosítás után csővezetékbe kerül, így például a most lekötött kapacitások is a magyar-horvát gázvezetéken keresztül érkeznek, állapotát és tárolhatóságát tekintve tehát olyan lesz, mint az a földgáz, ami Oroszországból jön.
Sokat esett az LNG ára
A 2019 végén rendezett LNG Summit című szakkonferencián Ságvári Pál, a nemzetközi energetikai kapcsolatokért felelős miniszteri biztos azt emelte ki, hogy folyamatosan vizsgálják az LNG gáz beszerzését, amelyet jelenleg görög, horvát, olasz, lengyel és holland kikötőkön és terminálokon keresztül lehetne elérni. A szakember szerint a gáz és a tranzit árát is figyelembe véve az előzetes adatok alapján a horvát, az olasz és a holland LNG-terminálokon érkező energia tűnik árban kedvezőbbnek (innen 2,55-2,65 EUR/MWh ársávban érkezhetne gáz), míg a lengyel és a görög lehetőség ennél magasabb (3,31, és 5,19 EUR/MWh). Az eseményen előadó FGSZ vezető, Ferencz I. Szabolcs pedig azt mondta, hogy az LNG egyelőre számunkra másfélszer drágább, mint a vezetékes gáz.Az elmúlt hónapokban komoly árfolyammozgások voltak a szénhidrogének piacán. A médiában elsősorban az olajár összeomlásáról, majd a nyár folyamán az árak emelkedéséről számoltak be. De hasonló pályát járt be a földgáz ára is, amely a járvány miatti gazdasági visszaesésre reagálva a tavasz során számottevően gyengült, majd a nyár végén – részben az általános piaci optimizmus, részben a tározók téli feltöltése miatt - ismét erősödött.
A miniszter tájékoztatóján is elhangzott, hogy részben a járvány, részben az azt megelőző komoly túltermelési válság miatt az LNG ára a vezetékes gázé alá esett. Ezért úgy döntöttek, hogy az LNG szerepét megnövelik az ország gázellátásában. Szijjártó Péter jelezte, ennek két előfeltétele van: az egyik a kapacitásfoglalás azokban a visszagázosítással foglalkozó kikötőkben, ahová a gáz megérkezhet, a másik pedig, hogy vásárolni kell forrást.
LNG terminált is vettünk volna korábban
A mostani bejelentés – amely szerint kapacitásokat foglalt Magyarország - egyébként azt is jelzi, hogy vélhetőleg egy időre lekerült a napirendről egy másik kérdés. Tavaly több alkalommal is felmerült, egy ideje tárgyalásokat folytatunk Horvátországgal, hogy az ott épülő cseppfolyósított gáz fogadására alkalmas kikötői terminálban tulajdonrészt szerezzen Magyarország.Hogy ez nem csak a magyar fél álma, azt jelzi, hogy Horvátország budapesti nagykövete is jelezte egy interjúban, hogy jól haladnak a tárgyalások. Ahogy a fent említett szakkonferencián Barbara Doric, LNG Croatia vezérigazgatója és Ferencz I. Szabolcs, az FGSZ elnök-vezérigazgatója is szólt arról, hogy egyeztetések folynak a jövőbeni együttműködésről.
Akkor a tárgyalások végére nem került pont, később pedig a koronavírus-járvány miatt a nemzeti kormányoknak voltak ennél sokkal súlyosabb problémái, így a magyar tulajdonszerzés lekerült a napirendről (hivatalos bejelentés legalábbis nem történt). Ebben a ráció elsősorban az lett volna, hogy ezáltal a magyar fél kapacitásokhoz jutott volna a terminálban, ami megnyitja a lehetőséget az LNG importjára.
Végül nem kikötői részt, hanem kapacitást szerzett a magyar fél. Ez azt sejteti, hogy a felek nem tudtak megállapodni, igaz, így a kikötői tulajdonrész megszerzése már Magyarország számára nem olyan sürgető. Persze hosszú távon továbbra is lenne ráció jó ár-értékarány mellett a tulajdonszerzésben, hiszen az előrejelzések szerint az EU karbonsemleges törekvései és a folyamatosan növekvő energiaigény miatt a következő évtizedekben egyre több földgáz kell majd Európában. Ez pedig az LNG-terminálok jelentőségét is növelheti.
Mit jelent mindez a fogyasztók szemszögéből?
A hazai nagyfogyasztók esetében a gáz ára a piaci (tőzsdei) árfolyamokhoz kapcsolódóan alakul, így esetükben a mostani szerződés kisebb jelentőségű. Esetükben ugyanis a szolgáltatók az aktuális kurzushoz igazítják az általuk fizetendő díjakat.Más a helyzet a lakossággal, illetve azokkal a vállalkozásokkal, amelyek kisebb mennyiségű gázt fogyasztanak, ők ugyanis rögzített áron kapják az energiahordozót. Ez 2013-ban (a 14-es parlamenti választások kampányaként), amikor a kormány a rezsicsökkentés jelszavával mérsékelte a fizetendő díjakat, kedvező volt, azt követően viszont a piaci árak csökkenése nem érvényesült.
Nem véletlen, hogy egy ellenzéki képviselő, az MSZP-s Tóth Bertalan 2018-ban azzal vádolta a kormányt, hogy a megelőző öt évben a gázárak rögzítésével összességében 70 ezer forintot vett ki a családok zsebéből.
Ha megnézzük a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) által irányadónak tartott TTF gáz árfolyamát akkor azt láthatjuk, hogy 2013-ban 20-25 euró között mozgott az árfolyam, most pedig ennél jóval alacsonyabb szinten kereskednek vele. A nyáron több évtizedes mélypontra került a gáz tőzsdei árfolyama, amelynek hátterében a nyári ciklikus visszaesés mellett közrejátszott a koronavírus-járvány miatti gazdasági hanyatlás is.
A tározókat kora ősszel kezdik feltölteni a téli időszakra, ami hagyományosan az árak emelkedésével jár. Így az utóbbi napokban 12 euró környékére kúszott vissza a TTF kurzusa. Ez azonban még a forint elmúlt években látott 20 százalékos gyengülése (a 300 forintos euró árfolyama napjainkra 360-ra emelkedett) mellett is komoly diszkontot jelent. A pénteken bejelentett hosszútávú szerződés révén lekötött olcsó forrás így adu ász lehet a kormány kezében. Könnyen lehet ugyanis, hogy ha az idei gazdasági visszaesés után a fellendülés a vártnál lassabb, akkor egy újabb rezsicsökkentéssel próbál majd a kormány a választókra hatni.