Mire figyeljünk lakásvásárláskor?

Sok probléma van a lakosság számára nyújtott építőipari szolgáltatások területén, a megoldásukhoz a szolgáltatásnyújtók magatartásának megváltozása mellett a fogyasztók felelős hozzáállása is elengedhetetlen - fogalmazták meg a felügyeleti és szakmai szervezetek képviselői szerdán, az Országgyűlés fogyasztóvédelmi eseti bizottságának ülésén.

Fegyverneki Sándor főépítész hangsúlyozta: fontos volna a fogyasztók figyelmét felhívni arra, hogy amikor életük legértékesebb vagyontárgyát, a lakást megvásárolják, járjanak el a legnagyobb gondossággal, hívjanak szakembert, kérjenek garanciákat. Kathy Attila, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) főosztályvezetője elmondta: számos panasz érkezik hozzájuk kivitelezési problémák miatt, a hatóság beavatkozási lehetősége azonban csekély, mivel magánjogi szerződésekről van szó. Sokszor csak a hosszadalmas bírósági eljárás segíthet, ha a kivitelező nem hajlandó eleget tenni a szavatossági követelményeknek. A főosztályvezető szerint jó volna, ha az ilyen ügyeket peren kívül, rövidebb eljárással meg lehetne oldani.     

Az építőanyag-kereskedelemben  alapvető problémák vannak, a közelmúltban például a parketták vizsgálata 79 százalékban kifogással zárult - mondta Kathy Attila.

A fő hiányosságok között említette, hogy gyakran hiányzik a megfelelőségi nyilatkozat, a beépítési útmutató. A jótállási szabályokat a kereskedők nagy része nem ismeri vagy nem akarja ismerni. Az NFH korábbi tapasztalatai alapján úgy vélekedett, a problémákat leginkább az információk hiánya okozza; felhívta a figyelmet a szerződések alapos áttanulmányozásának fontosságára. Figyelmeztetett arra is: nyugta és vállalkozói szerződés hiányában a bíróságra is fölösleges menni. (Sok a panasz a pénzügyi szervezetekre, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) méretükhöz képest a legnagyobb bírságokat rájuk szabta ki.)

Mit lehetne tenni?

A Magyar Lakásépítők Országos Szövetségének (MLOSZ) elnöke, Gajdos Éva szerint célszerű volna összehangolni az építőipari szolgáltatásokra és termékekre vonatkozó jogszabályokat. A legnagyobb gondot az okozza, hogy a lakásokra vonatkozó hároméves jótállás a tartós fogyasztási cikkekre nem vonatkozik, utóbbiak jótállása 1 év, 10 ezer forint felett. Az MLOSZ elnöke szerint a vásárlók felelőtlenségére való hivatkozás helyett (megveszik a rossz és környezetszennyező termékeket) meg kell követelni a termékfelelősséget.

A Lakásszövetkezetek és Társasházak Szövetségének képviselője szerint változtatni kell azon a gyakorlaton, hogy a fővállalkozó lebontja több - akár tíz - alvállalkozóra a garanciát, s így évekig elhúzódnak a perek.

A Magyar Építőanyagipari Szövetség képviselője hangsúlyozta: a gyártóknak is elemi érdekük, hogy a piacot megtisztítsák a kontároktól. Az Ipartestületek Országos Szövetségének képviselője javasolta: csak az kapjon engedélyt, aki megfelelő szakmai végzettséggel rendelkezik, s mielőtt valaki kiváltja a vállalkozói igazolványt, kötelezően vegyen részt felkészülési tanfolyamon. (30 százalékkal csökkent a lakásépítésre kiadott engedélyek száma Budapesten. Nyáron kedvezményekkel csábítanak.)

Véleményvezér

A magyar vállalkozók által fizetett áramár a negyedik helyen Európában

A magyar vállalkozók által fizetett áramár a negyedik helyen Európában 

A magyar vállalkozók horroráron kapják az áramot.
Az orosz felszabadító erők nyomában teljes pusztulás, kihalt települések

Az orosz felszabadító erők nyomában teljes pusztulás, kihalt települések 

Halott vidék a felszabadító orosz seregek mögött.
Putyin összes terve romokban

Putyin összes terve romokban 

Putyin nem így tervezte.
Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat

Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat 

Folyik a politikai iszapbirkózás.
Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás

Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás 

A magyarok szerint mi kamuzunk a legtöbbet Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo