A GfK Hungária évente vizsgálja a hazai vállalkozások bankolási szokásait. A legutóbb 2007 novemberében készített 2000 interjú tapasztalatai arra engednek következtetni, hogy a magyarországi társas vállalkozások vezetői kifejezetten jó véleménnyel vannak a velük kapcsolatban álló bankok teljesítményéről.
Egy legalább nettó 20 millió forint éves árbevétellel rendelkező magyar vállalkozás átlagosan két bankkal áll üzleti kapcsolatban, de a legnagyobb cégek körében akár 6-7 különböző bankkal való együttműködés sem kizárt. "Az, hogy egy-egy vállalat több bankkal is kapcsolatban áll, nem a szolgáltatás minősége miatt alakult így, hiszen a pénzügyi döntéshozók minden korábbinál elégedettebbnek tűnnek főbankjukkal" - állapítja meg Bacher János, a GfK Hungária kutatási cégvezetője, a Corporate Banking Monitor szakértője. A felmérés során megkérdezett 2000 vezető 96 százaléka vallotta magát elégedettnek az általa legfontosabbnak tartott bank teljesítményét értékelve. Ráadásul 68 százalékuk nem csak pusztán elégedettnek, hanem nagyon elégedettnek tartja magát.
A kicsik és a nagyok is elégedettek
A felmérés eredményei arra is rámutatnak, hogy a bankok és pénzintézetek által nyújtott szolgáltatás és kapcsolattartás színvonalában számottevő különbség nincsen a vállalatméret tekintetében - a kis cégek a nagy vállalatokhoz hasonlóan vélekednek bankjukról. Mára tehát a vállalati szektorban szolgáltatásokat kínáló bankok számára valóban minden ügyfél fontos ügyfél.
A vállalatok és fő bankjuk között kialakult kapcsolatok erőssége egyelőre azonban az elégedettséget is felülírja néha. Annak ellenére, hogy a vállalatok 4 százaléka nem elégedett a bankjával, csak 3 százalék nyilatkozott úgy, hogy a jövőben valószínűleg nem tartja fenn kapcsolatát legfontosabb bankjával, megválik attól.
Hitelezés miatt váltanak bankot
A bankváltással kapcsolatos legfőbb indokok között első helyen a hitelezéssel kapcsolatos problémák állnak. Vállalatmérettől függetlenül azok a cégek hajlamosabbak leginkább a váltásra, akik a jelenlegi bankjuknál egyáltalán nem, vagy csak árbevételükhöz képest alacsony arányban hitelképesek. Ugyanakkor az is tisztán látható, hogy még a fő bankjuktól hitelt egyáltalán nem kapó cégek körében sem túl magas a bankváltást tervezők aránya - alig több mint 6 százalék. Ez azt jelenti, hogy a bankok hitelezési gyakorlata ma Magyarországon meglehetősen hasonló, azaz aki az egyik helyen banki hitel formájában nem jut forráshoz, az egy másik pénzintézetnél sem számíthat sok jóra.
A magyar vállalkozások számára a banki hitel a legfontosabb finanszírozási forma. A cégek 63 százaléka belföldi pénzintézettől venne fel hitelt pénzügyi szükségleteinek fedezésére. Ezzel az aránnyal ez a finanszírozási forma minden más lehetséges forrást megelőz.