Idén is lesz karácsony; a Deloitte nyolcadik éve megjelenő, karácsonyi bevásárlást vizsgáló fogyasztói felmérése ezúttal több országot foglal magába: Belgium, Ciprus, Franciaország, Németország, Görögország, Írország, Olaszország, Hollandia, Portugália, Oroszország, Dél-Afrika, Spanyolország és az Egyesült Királyság; bizonyos fokig az Egyesült Államok és Skandinávia is szerepel az összehasonlításokban.
Optimistábban
Noha nem létezik egységes vélemény az európai gazdasági helyzetről, de általánosságban elmondható, hogy az európai vásárlók nagy része pesszimista nézeteket vallott a gazdaságról, illetve saját vásárlóerejéről. Ennek ellenére az idei felmérésből úgy tűnik, hogy Európában változás állt be a vásárlói vélemények tekintetében: 2006-ban kevésbé látják borúsan a helyzetet, mint tavaly. Hollandiában és Franciaországban is komoly változás következett be: radikálisan optimistábbak a fogyasztói vélemények; csaknem 20%-kal csökkent azok a száma, akik sötéten látják a gazdaság helyzetét. Ez a pozitív hozzáállás kedvez az év végi költekezésnek: az európai vásárlók mintegy 86%-a nagy ünneplést tervez karácsonyra, illetve az adott ország hagyományos év végi ünnepére.
A felmérés azonban erőteljes szegmentációt mutat és 3, jól elkülöníthető ország-csoportot rajzol ki:
- A virágzó európai gazdaságok (Írország, a skandináv országok, Spanyolország és az Egyesült Királyság) fogyasztói, illetve a feltörekvő országok (Oroszország, Ciprus és Dél-Afrika) új középosztálybeli fogyasztói mind a vásárlás fokozását tervezik +6 és +18% közötti mértékben.
- A német és olasz vásárlók egyértelműen a legpesszimistábbak, és lényegesen kevesebbet terveznek költeni: -6%.
- Az utolsó csoportba tartozik minden olyan ország, ahol a tétovázás és bizonytalanság a domináns vásárlói hozzáállás, ennek eredménye a -1% és +2% közötti óvatos tervezett költekezés.
A felmérésben, szereplő országokban karácsonyi ajándékokra szánt átlagos összegek a 2005-ös 650 euróról 2006-ra 662 euróra nőhetnek (+2%). Még mindig az írek a nagy költekezők a háztartásonkénti több mint 1300 euróval (ez +10%-kal előzi meg az Egyesült Államokban mért adatokat); a felmérésből az is kiderül, hogy kétszer annyit költenek az év végi ünnepekre, mint a franciák.
A legkevesebbet a hollandok
Idén az országmintát jelentősen kiterjesztettük, így először került bele a felmérésbe Skandinávia, Oroszország, Törökország, Görögország, Ciprus és Dél-Afrika. Mivel az Egyesült Államokban - ahol a Deloitte szintén elvégzett egy hasonló felmérést - tapasztalható új trendek gyakran közvetlenül is éreztetik hatásukat Európában, ezért a felmérést kibővítettük az amerikai tapasztalatokkal való összehasonlítással is.
Az ünnepek alatt elköltött pénzösszeg jelentős eltéréseket mutat az országok között. A feltörekvő országok fogyasztói (Oroszország, Törökország, Dél-Afrika és Ciprus) a háztartások jövedelmének arányában nagyon sokat költenek (általában 6-13%-ot). Európában a holland fogyasztók költik a legkevesebbet abszolút értékben és jövedelmük arányában is (1,6%-ot).
Az EMEA (Európa, Közel-Kelet, Afrika) régióban az egy háztartásra jutó ajándékok száma 9 (Németország) és 18 (Írország, Ciprus) között alakul. Európában az alacsony születésszám nem kedvez a gyermekeknek szánt ajándékok számának: a legtöbb ajándékot a rokonsághoz tartozó felnőtteknek vásárolják. Kivétel ez alól Hollandia, ahol még mindig a gyerekeknek jut a legtöbb ajándék. #page#
Már novemberben
Európában mindenütt a tömött bevásárlóközpont a karácsonyi ünnepek legfrusztrálóbb jellegzetessége. A csak erős könyökmunkával áthatolható tömegben történő ajándékvásárlás helyett a fogyasztók idén nem vártak az utolsó pillanatig, hanem már novemberben elkezdték a bevásárlást. A fogyasztók már novemberben is kihasználták a kiskereskedők által nyújtott korai karácsonyi kedvezményeket is. Ez nagyszerű lehetőség az olyan üzleteknek, amelyek olyan hűségprogramokkal csalogatják a vásárlókat, ahol az összegyűjtött pontok ajándékokra válthatók. Ugyanakkor a kiskereskedők közti verseny is erősebb lesz az idén, különösen az alacsony vagy nulla növekedést produkáló országok vagy piacok körében.
Idén a fogyasztók várhatóan az Internetet is felhasználják majd ünnepi bevásárlásaik során; a világháló mára a fogyasztók mintegy 38%-a számára kínál, nem csak szörfölési és keresési, hanem beszerzési lehetőséget is. Franciaországban, Németországban és Írországban ez az arány akár a 60%-ot is elérheti. A leggyakrabban on-line vásárolt termékek a CD-k, a DVD-k és a könyvek. A divat is feljövőben lévő kategória, csakúgy, mint az ajándékutalványok, amelyek jelenleg az ötödik legkedveltebb ajándéknak számítanak Európában.
Testreszabott ajánlatok
Ami egész Európában egységes az az év végi ünnepek tiszteletben tartása és a fogyasztási célú költekezés. "Az év vége különleges a kiskereskedők számára, nem csak azért, mert sokkal nagyobb forgalmat bonyolítanak, mint az év többi részében, hanem azért is, mert a fogyasztók ebben az időszakban el is várják a megkülönböztetett bánásmódot: sokkal több tanácsra van szükségük, hogy átsegítsék őket az ajándékok kiválasztásának nehézségein. Az egyre fokozódó verseny miatt a karácsonyi ünnepi időszak a "precíziós" kiskereskedelem szükségességéről szól. A kiskereskedők sikerének kulcsa a pontosság és az agilitás" - mondta el Gilles Goldenberg, a Deloitte európai Fogyasztói üzletágának vezető partnere.