Felkúsztak az árak az év végére

Szinte minden drágult novemberben. Az első tizenegy hónapban az árak átlagosan 8 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbi szintet.

A fogyasztói árak novemberben 0,6 százalékkal nőttek októberhez képest, és 7,1 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbi szintet - közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) kedden. Novemberben a havi maginfláció 0,5 százalék, az éves 4,6 százalék volt. A piaci elemzők a hónapra 7 százalékos éves inflációt vártak. (A pénzügyminiszter szerint ez jövőre, éves szinten 4,8 százalékra csökken. Igaz a tavalyi konvergenciaprogram még 3,3 százalékot rögzített.) Az első tizenegy hónapban az árak átlagosan 8 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbi szintet. A fogyasztói árak az idén októberben 0,8 százalékkal nőttek szeptemberben képest, és 6,7 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbi szintet. Tavaly novemberben a havi áremelkedés 0,2 százalék volt, az éves 6,4 százalékot tett ki. A nyugdíjas fogyasztóiár-index októberhez képest szintén 0,6 százalékkal emelkedett, tavaly novemberhez viszonyítva 9,3 százalékkal nőtt.

Mináry Borbála, a statisztikai hivatal munkatársa elmondta, hogy az árakat az élelmiszerek és az üzemanyagok drágulása húzta fel. Megjegyezte, hogy a sertéshúson kívül szinte mindennek emelkedett az ára egy hónap alatt. A KSH közlése szerint októberhez viszonyítva az élelmiszerek árai 1,4 százalékkal emelkedtek. Az idényáras élelmiszerek - burgonya, friss zöldség, gyümölcs - nélkül számítva az élelmiszerek az előző hónaphoz képest 1,5 százalékkal drágultak. Nőtt, 9,2 százalékkal az étolaj, 5,7 százalékkal a tej, 5,5 százalékkal a sajt, 5 százalékkal a liszt, 4,8 százalékkal a száraztészta, valamint 3,3 százalékkal a tojás ára. A sertéshús ára viszont 3,1 százalékkal csökkent.

Az átlagot meghaladó mértékben, 0,9 százalékkal emelkedtek az egyéb cikkek árai októberhez képest. Ezen belül a járműüzemanyag árak 3,3 százalékkal nőttek, miközben a gyógyszer, gyógyáruk esetében pedig 1,4 százalékos árcsökkenést mértek. Egy hónap alatt az átlagosnál kisebb mértékben, 0,3 százalékkal drágultak a szeszes italok, dohányáruk, szintén 0,3 százalékkal emelkedett az áruk a ruházkodási cikkeknek és ugyancsak 0,3 százalékkal drágult a háztartási energia, a szolgáltatások esetében 0,2 százalékos áremelkedést mértek. Ez utóbbin belül a szerencsejáték 13 százalékkal nőtt. A tartós fogyasztási cikkekért átlagosan 0,1 százalékkal kellett kevesebbet fizetni.

Tizenkét hónap alatt az élelmiszerek árai az átlagosnál nagyobb mértékben, 11,6 százalékkal emelkedtek. Ezen belül jelentősen, 58,4 százalékkal emelkedett a liszt, 30,1 százalékkal az étolaj, 24,7 százalékkal az idényáras élelmiszerek, 23,2 százalékkal a tojás, 21,8 százalékkal a száraztészta, 21,5 százalékkal a kenyér, 19,4 százalékkal a péksütemények, valamint 17,1 százalékkal a baromfihús ára.

A háztartási energia átlag feletti, 12,3 százalékos áremelkedésén belül, a távfűtés 31,3, a vezetékes gáz 17,8 százalékkal lett drágább. A szolgáltatások, valamint az egyéb cikkek árnövekedése átlag alatti volt, 6,9-6,9 százalékot tett ki. Ez utóbbin belül a gyógyszer, gyógyáru 17,6, a járműüzemanyag 9,5 százalékkal került többe, mint 2006 novemberében. Szintén átlag alatt, 5,1 százalékkal drágultak a szeszes italok, dohányáruk, valamint 0,3 százalékkal a ruházkodási cikkek. A tartós fogyasztási cikkek körében 1,5 százalékos árcsökkenés volt megfigyelhető.

Véleményvezér

Eszkalálódik az ukrajnai háború

Eszkalálódik az ukrajnai háború 

Immár akár Moszkvát is elérheti az ukrán hadsereg rakétákkal.
Jönnek az oroszok, nem állnak meg az ukrán határnál

Jönnek az oroszok, nem állnak meg az ukrán határnál 

Új keményvonalas katonai parancsnok irányítja az orosz szárazföldi erőket.
A Romániában élő magyarok által is támogatott új elnök teljesen szembe megy Orbán Viktorral

A Romániában élő magyarok által is támogatott új elnök teljesen szembe megy Orbán Viktorral 

Lengyel-magyar barátság helyébe, lengyel-román került.
Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó 

Az eladósodás rögös út, már sok ország megtapasztalhatta.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo