Valentin-napon most inkább a Földet szeressük

Nyakunkon a Valentin-nap, az üzletek és a virágboltok már felkészültek a rohamra. Február 14-én és az azt megelőző napokban csak az Egyesült Államokban mintegy 400 millió szál rózsát és 25 millió tonna csokoládét vásárolnak, majd adnak át kedvesüknek az emberek. Ennek az egyetlen ünnepnapnak az ökológiai lábnyoma felmérhetetlen, különösen, ha beleszámítjuk azt a hulladékmennyiséget, amely az ajándékozás kapcsán keletkezik.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Valentin-nap angolszász eredetű ünnep, az Egyesült Államokban és Angliában ünneplik a legtöbben, de az egész világon, így Magyarországon is egyre nő a népszerűsége. Február 14. közeledtével többszörösére növekszik a kereslet a virágok, bonbonok és üdvözlőkártyák iránt, sokan ékszert, ruhákat vagy parfümöt vásárolnak szerelmüknek. Ezeknek az ajándékoknak szinte egyből a kukában landol a csomagolása, sőt, sokszor maguk a termékek is a szemetesbe kerülnek pár nap vagy hét után – gondoljunk csak a képeslapokra vagy a vágott virágokra.

A csokoládé és más édességek különösen népszerűek Valentin-napi ajándékként: csak az Egyesült Államokban 25 millió tonna fogy belőlük évente. Főleg a bonbonok közkedveltek, amelyeket gyakran többrétegnyi csomagolóanyagba burkolva árulnak – van olyan, amelynek össztömegéből több mint 40 százalék a csomagolás –, így miután kiürülnek, felesleges műanyag, papír, celofán és alufólia kerül a szemetesekbe, majd a természetbe. A gyönyörű csomagolás árát így nemcsak az fizeti meg, aki pénzt ad érte, hanem mindannyian. Megoldás lehet, ha nem választunk túlcsomagolt terméket, de a legjobb módszer kétségkívül az, ha felkeresünk egy csomagolásmentes boltot, és ott vásárolunk.

Küldjünk online kártyát! - Kép: Pixabay

Szinte minden ünnepkor sláger üdvözlőlapot, képeslapot küldeni szeretteinknek, csak az Egyesült Államokban 180 millió, míg Angliában 24 millió fogy belőlük Valentin-nap alkalmával. Ezek viszont sokszor műanyagot és alumíniumot is tartalmaznak, így újrahasznosításuk nehézkes. Manapság már rengeteg online képeslap létezik, de ha mindenképp valami kézzelfoghatóval szeretnénk köszönteni a másikat, válasszunk olyan kártyát, ami egyetlen egy réteg papírból készült.

A legnépszerűbb Valentin-napi ajándék nem más, mint a virág, így nem is meglepő, hogy csak erre a napra több száz millió szál rózsát termesztenek világszerte. A csokrokat azonban az árusok előszeretettel csomagolják celofánba, ami szintén lassan lebomló műanyag. Ha viszont megkérjük őket, hogy inkább csak egy szalagot vagy papírt használjanak a csomagoláshoz, nem keletkezik műanyagszemét.

A nap, amikor a szív győz az ész felett
A virágárusok a Valentin-nap nagy nyertesei, de az éttermek, az ajándékboltok, a mozik és az ékszerészek sem panaszkodhatnak – pedig Magyarországon ez a legkevésbé elfogadott ünnep, csak a lakosság 40 százaléka lepi meg párját ezen a napon, és még az ukránok is többet költenek ajándékra.
A Valentin-napi hulladékért nem lehet kizárólag az üzleteket és vállalatokat hibáztatni, mi is hajlamosak vagyunk környezetszennyező anyagokat használni. Mielőtt tehát megvennénk az újabb tekercs díszcsomagolást vagy műanyag masnit, gondoljuk végig, nincs-e otthon egy kartondoboz, egy darab szalag, egy újságpapír vagy kendő, amivel hangulatos, környezetkímélő csomagolást varázsolhatunk az ajándék köré.

„A legtöbb pazarló ajándékra létezik alternatíva. A csomagolóipar folyamatosan keresi és használja a fenntartható megoldásokat, így, ha mi is odafigyelünk, szinte bármit tudunk úgy ajándékozni, hogy az ne járjon felesleges hulladékkal. Csak egy kis odafigyelésre és körültekintésre van szükség – jegyezte meg Miklós Zsolt, a Rondo Hullámkartongyártó Kft. ügyvezető igazgatója. – Az is megoldás lehet, ha tárgyak helyett utazást, vacsorát, belépőjegyet adunk szerelmünknek, hiszen egy élmény örök elmék marad.”

Bea Johnson: a vásárlásunkkal szavazunk
Bea Johnson, az extrém módon minimalista fogyasztói magatartás szószólója 2008-ban kötelezte el magát a környezetbarát életvitel mellett. Könyve, a Zero Waste otthon magyarul is megjelent, a bemutatón beszélgettünk a fenntartható háztartás gurujával.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo