Valentin-napon most inkább a Földet szeressük

Nyakunkon a Valentin-nap, az üzletek és a virágboltok már felkészültek a rohamra. Február 14-én és az azt megelőző napokban csak az Egyesült Államokban mintegy 400 millió szál rózsát és 25 millió tonna csokoládét vásárolnak, majd adnak át kedvesüknek az emberek. Ennek az egyetlen ünnepnapnak az ökológiai lábnyoma felmérhetetlen, különösen, ha beleszámítjuk azt a hulladékmennyiséget, amely az ajándékozás kapcsán keletkezik.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Valentin-nap angolszász eredetű ünnep, az Egyesült Államokban és Angliában ünneplik a legtöbben, de az egész világon, így Magyarországon is egyre nő a népszerűsége. Február 14. közeledtével többszörösére növekszik a kereslet a virágok, bonbonok és üdvözlőkártyák iránt, sokan ékszert, ruhákat vagy parfümöt vásárolnak szerelmüknek. Ezeknek az ajándékoknak szinte egyből a kukában landol a csomagolása, sőt, sokszor maguk a termékek is a szemetesbe kerülnek pár nap vagy hét után – gondoljunk csak a képeslapokra vagy a vágott virágokra.

A csokoládé és más édességek különösen népszerűek Valentin-napi ajándékként: csak az Egyesült Államokban 25 millió tonna fogy belőlük évente. Főleg a bonbonok közkedveltek, amelyeket gyakran többrétegnyi csomagolóanyagba burkolva árulnak – van olyan, amelynek össztömegéből több mint 40 százalék a csomagolás –, így miután kiürülnek, felesleges műanyag, papír, celofán és alufólia kerül a szemetesekbe, majd a természetbe. A gyönyörű csomagolás árát így nemcsak az fizeti meg, aki pénzt ad érte, hanem mindannyian. Megoldás lehet, ha nem választunk túlcsomagolt terméket, de a legjobb módszer kétségkívül az, ha felkeresünk egy csomagolásmentes boltot, és ott vásárolunk.

Küldjünk online kártyát! - Kép: Pixabay

Szinte minden ünnepkor sláger üdvözlőlapot, képeslapot küldeni szeretteinknek, csak az Egyesült Államokban 180 millió, míg Angliában 24 millió fogy belőlük Valentin-nap alkalmával. Ezek viszont sokszor műanyagot és alumíniumot is tartalmaznak, így újrahasznosításuk nehézkes. Manapság már rengeteg online képeslap létezik, de ha mindenképp valami kézzelfoghatóval szeretnénk köszönteni a másikat, válasszunk olyan kártyát, ami egyetlen egy réteg papírból készült.

A legnépszerűbb Valentin-napi ajándék nem más, mint a virág, így nem is meglepő, hogy csak erre a napra több száz millió szál rózsát termesztenek világszerte. A csokrokat azonban az árusok előszeretettel csomagolják celofánba, ami szintén lassan lebomló műanyag. Ha viszont megkérjük őket, hogy inkább csak egy szalagot vagy papírt használjanak a csomagoláshoz, nem keletkezik műanyagszemét.

A nap, amikor a szív győz az ész felett
A virágárusok a Valentin-nap nagy nyertesei, de az éttermek, az ajándékboltok, a mozik és az ékszerészek sem panaszkodhatnak – pedig Magyarországon ez a legkevésbé elfogadott ünnep, csak a lakosság 40 százaléka lepi meg párját ezen a napon, és még az ukránok is többet költenek ajándékra.
A Valentin-napi hulladékért nem lehet kizárólag az üzleteket és vállalatokat hibáztatni, mi is hajlamosak vagyunk környezetszennyező anyagokat használni. Mielőtt tehát megvennénk az újabb tekercs díszcsomagolást vagy műanyag masnit, gondoljuk végig, nincs-e otthon egy kartondoboz, egy darab szalag, egy újságpapír vagy kendő, amivel hangulatos, környezetkímélő csomagolást varázsolhatunk az ajándék köré.

„A legtöbb pazarló ajándékra létezik alternatíva. A csomagolóipar folyamatosan keresi és használja a fenntartható megoldásokat, így, ha mi is odafigyelünk, szinte bármit tudunk úgy ajándékozni, hogy az ne járjon felesleges hulladékkal. Csak egy kis odafigyelésre és körültekintésre van szükség – jegyezte meg Miklós Zsolt, a Rondo Hullámkartongyártó Kft. ügyvezető igazgatója. – Az is megoldás lehet, ha tárgyak helyett utazást, vacsorát, belépőjegyet adunk szerelmünknek, hiszen egy élmény örök elmék marad.”

Bea Johnson: a vásárlásunkkal szavazunk
Bea Johnson, az extrém módon minimalista fogyasztói magatartás szószólója 2008-ban kötelezte el magát a környezetbarát életvitel mellett. Könyve, a Zero Waste otthon magyarul is megjelent, a bemutatón beszélgettünk a fenntartható háztartás gurujával.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo