Nem drágább a bio repülés, mégse használják

A légitársaságok legnagyobb költségtétele az üzemanyag, mégis üzemanyagigényüknek csak töredékét szerzik be megújuló forrásokból. Pedig a bioüzemanyag ára versenyképes és ráadásul 80 %-kal kevesebb emisszióval jár.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az USA-ban idén nyáron indul el az első teljes mértékben bioüzemanyaggal működő járat. A szóban forgó járatot Los Angeles és San Francisco között fogja üzemeltetni alternatív üzemanyaggal, számolt be a projektről a The New York Times.

Kép: Freeimages.com

Javuló üzemanyag-hatékonyság
2014-ben az amerikai légitársaságok 8 %-kal kevesebb üzemanyagot égettek el, mint 2000-ben, miközben 20 %-kal több utast szállítottak.
Az elmúlt 50 évben 70 %-kal nőtt a légitársaságok üzemanyag-hatékonysága.
Csak 30 %-os keverési arány

A United már 2013-ban bejelentette, hogy a kaliforniai AltAir Fuels-től 3 év alatt 15 millió gallon üzemanyagot szerez be, melyet emberi fogyasztásra nem alkalmas növényi olajokból és mezőgazdasági hulladékból gyártanak.

Az első 5 millió gallonnyi adagból indul útjára a Hollywood és Szilícium-völgy közötti, naponta ötször üzemeltetett járat. A tervek szerint 30-70 %-os arányban keverik a megújuló és a nem megújuló üzemanyagot, vagyis zömében hagyományos fosszilis üzemanyagot éget majd a repülőgép.

A United -mely évente 11,6 milliárd dollárt költ üzemanyagra- ezen túlmenően 30 millió dollárt fektet a légi bioüzemanyagot gyártó Fulcrum BioEnergybe.

A Fulcrum egyébként olyan technológiát fejlesztett ki, mely a háztartási szemetet is feldolgozza, biogázt állítva elő belőle. A cég 20 éves futamidejű szerződéseket kötött több várossal, s ezek szeméttelepeinek anyagát dolgozza fel.

Kép:Freeimages.com

Az Obama-adminisztráció új szabályokat dolgozott ki a légitársaságok emissziójának mérséklésére, ezek életbe lépésére -ahogy a Fehér Ház is elismerte- még éveket kell várni. A javaslatot várhatóan 2016 februárjáig hasonló szabályozás követi nemzetközileg az ENSZ égisze alá tartozó ICAO által.

Versenyképes áron

Mivel a repülőgépeknél -az autóktól eltérően- nem lehetséges az elektromos meghajtás (a napelemes repülőgép egyelőre egy pilótát bír csak el), a légi szállítás zöldülése csak bioüzemanyaggal lehetséges.

A Fulcrum eközben bioüzemanyag-finomító üzemegységét építi Nevada államban. A létesítményt 2017-ben adják át. Ezt 5 másik finomítótelep építése követi majd.

A Fulcrum állítása szerint gallononként 1 dollárnál "jóval kevesebb" összegből tudják kigazdálkodni a bioüzemanyag gyártását. Mivel 1 gallon = 3,785 liter, az 1 dollárt ennyivel kell elosztani, vagyis legfeljebb 0,26 dollárcentbe kerül egy liter. A jelenlegi árfolyamon ez 75 forintot jelent literenként. De mint a Fulcrum vezetőjének meglepő beismerése sugallja, a cég ennél jóval olcsóbban (vélhetően akár az 1 dollár háromnegyedéből vagy feléből) képes gyártani.

Persze nekik is céljuk profitra szert tenni. A Unitednek ezért 2,11 dollár/gallon áron adta el a vállalkozás az üzemanyagot. A United képviselői a The New York Times-nak azt nyilatkozták, a Fulcrum biójának ára (még így is) "versenyképes" a hagyományos üzemanyaggal.

Kondenzcsíkok

  • A légiközlekedés a globális emisszió 2 %-áért felel.
  • Ugyanakkor pont ez az a szektor, mely a leggyorsabban növekvő ÜHG-kibocsátók közé tartozik: 2020-ra az emissziója 70 %-kal is meghaladhatja a 2005-ös szintet.
  • A légitársaságok önként vállalták ÜHG-kibocsátásuk növekedésének 2 %-kal történő csökkentését 2020-ra. Ez azonban nem a jelenlegi emisszió csökkentése, hanem csupán az exponenciális növekedés lassítása.
  • 2050-re a légitársaságok 50 %-kal kívánják csökkenteni kibocsátásukat a 2005. évi kibocsátási szinthez képest.
(Forrás: ITA, NYT)
A konkurencia is bióra vált
  • A United Airlineshoz képest kisebb összeggel ugyan, de a hongkongi székhelyű Cathay Pacific is beszállt a Fulcrumba.
  • A British Airways bioüzemanyagfinomító üzemet épít a Solen Fuels-szel együttműködésben a Heathtrow repülőtér mellett. A létesítményt 2017-ben adják át. 
  • A Southwest Airlines évi 3 millió gallon üzemanyagot fog beszerezni megújuló forrásból, amit a Red Rock Biofuels állít elő fatörmelékből - de csak 2016-tól. (Hogy ez milyen kis mennyiség - összehasonlításképpen álljon itt a United éves üzemanyagfogyasztása: 3,9 milliárd gallon.) 
  • Az Alaska Airlines 2020-ra legalább egyik repülőterén csakis bioüzemanyaggal fogja feltankolni a gépeket. Forrás: The New York Times

Véleményvezér

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.
Budapesten van a legtöbb orosz kém

Budapesten van a legtöbb orosz kém 

Több mint félszáz orosz kém dolgozik Magyarországon.
Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo