Merkel menti az autógyárakat

A Merkel-kormány 5000 dollár támogatást adna minden egyes elektromos autóra. Heteken belül kormánystratégiával állnak elő a gyártásuk fellendítésére, holott 2012-ben e célról már lemondott a kabinet. Valószínűsíthető, hogy a Volkswagen-botrány a fordulat oka: a perek miatt bajba került szektornak politikailag korrekt siker-termékre van szüksége. Az államnak pedig egy életképes húzóágazatra.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Németország olyan nagy kerekes világmárkák szülőhelye és otthona, mint a Volkswagen, az Opel, a Porsche, a Daimler-Mercedes és a BMW. A február elején Sigmar Gabriel alkancellár, gazdasági miniszter jelentette be a stratégia készültének hírét, derült ki az MTI beszámolójából - ám a hírügynökség jelentésében már nem mutatott rá, hogy milyen kontextusban kell értelmezni ezt a fejleményt.

Íme:

  • 2009 augusztusában a német kormány eldöntötte, hogy célirányozott programmal segíti annak megvalósulását, hogy 2020-ra egymillió elektromos autó cirkáljon az ország útjain, jelentette annak idején az Associated Press. Akkor 705 millió dolláros (500 millió eurós) támogatást irányozott elő Berlin 3 éves távon. Ebből 242 millió dollárt akku-fejlesztésre szántak, vagyis K+F-re.
  • 2012 szeptemberében már arról szóltak a híradások, hogy a német kormány hivatalosan felhagyott ezzel a céllal. Elemzők a fosszilis üzemanyagú járművekre fókuszáló nagy németaugyórak keze nyomát látták a váltásban.
Angela Merkel helyettese, Sigmar Gabriel a német autóipar nagyjai, a BMW, a Daimler és a Volkswagen vezetőivel folytatott eszmecseréje után jelentette be az új kezdeményezést, és kiemelte, "az elektromobilitás a legnagyobb jelentőségű iparpolitikai ügyek közé tartozik, a digitalizáció mellett a másik fő tényező, amely meghatározza a német gépjárműipar jövőjét." A kormány és az iparági szereplők azt szeretnék, ha átfogó, az "elektromobilitás" minden szegmensére kiterjedő kormánystratégia készülne, vagyis az akkumulátorgyártásra és az akku-töltőállomások létesítésére is.

A stratégia megalkotására vonatkozó döntés egyébként megosztja a koalíciót. Wolfgang Schäuble pénzügyminiszter például ellene foglalt állást. Schäuble a közvetlen kifizetést ellenzi: szerinte a direkt dotálás helyett más eszközökkel kellene segíteni az új generációs járművek piacának fellendítését, ilyen például a közlekedési szabályok módosítása, valamint az állami és önkormányzati intézmények kötelezése arra, hogy autóflottájuk egy részét elektromos autók tegyék ki. Így lenne garantált a felvásárlóerő. Magyarán: Schäuble szívja a fogát, mert baromira nem akar állami pénzt költeni az autógyárakra.

A kicsi szép. De a nagy is, mert elektromos autó.
(fotó: wikipedia)

Ha Berlin tartja magát az egymillió eladott példányhoz, mint célhoz, sokat kell még tenni: jelenleg mindössze 31 000 elektromos autó van német tulajdonban. (Ezen felül 140 000 a hibrid autók száma.)

Dieter Zetsche, a Daimler isztambuli születésű vezére már 2010-ban azzal fordult Berlinhez és Brüsszelhez, pénzzel támogassák az elektromos gépjárművek gyártását. 2012-ben éppen a német Oktatási és Kutatási Minisztérium egyik dolgozata mutatott rá, hogy az elektromos autók gyártása a várakozásokhoz képest "csalódást keltő" szinten és mértékben folyik, elsősorban azért, mert fejlesztésre van még szükség az akkumulátorok hatékonyságának és teljesítményének javítása terén. Magyarán a járművek nem bírnak elég kilométert megtenni (2009-ben 60-200 kilométer volt a táv, ameddig egy feltöltéssel képesek voltak elmenni), kevés az akku-töltő állomás az országban, vagyis megoldhatatlan a kocsik használata vidéken. És drága is. Akkoriban csak az akku 21 000 dollárt kóstált. Így nem piacképes az autó. A gyártók akkor azt állították, állami segítség nélkül legfeljebb 600 000 elektromos autó lesz a német utakon 2020-ra.

Annette Schavan oktatási és kutatási miniszter a 2012-es dolgozatban úgy fogalmazott, az iparági szintű probléma megoldására legalább két év szükséges. De 2014-ben sem jött el a fordulat.

Így most, 2016-ban jutottak el oda az érintettek, a kormány és a magánszektor -nem kis részben a Volkswagen-botrány kellemetlen mellékhatásaitól motiválva, mondhatni kényszerítve-, hogy újra elővegyék az elektromos autókat.

Összesen mennyi?
  • 2009: 41 millió tulajdonú német autó, ebből 1452 elektromos autó
  • 2015 január 1: 44,4 millió német tulajdonú autó, ebből 18 948 elektromos. A hibridautók száma 170 000.
  • Ha a német kormány bejelentése igaz, 2015 során közel 19 000-ről 31 000-re nőtt az elektromos autók száma, vagyis mintegy 12 000 példányt adtak el belőlük a hazai fogyasztóknak.
Forrás: AP, www.best-selling-cars.com

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo