Az Európai Bizottság január 23-án készül közzétenni a bioüzemanyagok előállításának ösztönzésére kialakított javaslatát - írja az EUvonal. A tagállamok még tavaly márciusban állapodtak meg arról, hogy 2020-ra a szállításban használt üzemanyagok tíz százalékának bioüzemanyagból kell származnia, a Bizottság erre vonatkozó szabályozástervezetének megjelenése előtt azonban, számos zöld szervezet és szakértő arra mutatott rá, hogy a célok megvalósítása megannyi negatív következménnyel járhat. (Az Európai Bizottság nyilvánosságra hozta a gépjárművek széndioxid-kibocsátásának korlátozásáról szóló javaslatát, amely 2012-re kilométerenként 120 grammban maximalizálná az EU-n belül gyártott gépjárművek széndioxid-kibocsátását, és ezt a szintet túllépő gyártókat 2015-től kilométerenként 95 euró büntetés fizetésére kötelezné.)
A múlt héten 17 civil szervezet - köztük az Oxfam és a Friends of the Earth - levélben kérték Andris Piebalgs energiaügyi biztost, hogy a Bizottság vezessen be jóval szigorúbb normákat a bioüzemanyagok termelésére vagy mondjon le a kijelölt célokról. A szervezetek szerint ugyanis a jogszabálytervezet nem biztosít elegendő védelmet például a szavannáknak vagy a füves területeknek, amelyeket nagyban veszélyeztetne a mezőgazdasági termelés kiterjesztése. (Norvég tudósok összeállítottak egy alternatív gépjármű-üzemanyagokat összehasonlító listát. Elemzésük olyan kúttól-kerékig módszeren alapszik, amely figyelembe veszi a gyártás, az energiafelhasználás, az üvegházhatású gázok kibocsátását, valamint a helyi és regionális szennyező anyagokat.)
"Nagyon óvatosnak kell lenni"
Az indoklás szerint ugyanis amennyiben e széndioxid elnyelő területek csökkennének, nőne az üvegházhatású gázok az atmoszférába történő bekerülése, s így a bioüzemanyagok használata semmilyen előnnyel nem járna. A civilek szerint a javaslat nem védi meg a víz- és talajkészleteket sem és a nagymértékű bioüzemanyag előállítás negatív hatással lehet az élelmiszer- valamint takarmányárakra, és növelheti a vízhiányt is, ami elsősorban a szegényebb rétegeket sújtaná. (Míg az EU tagállamai közül többen előrehaladottak a bioetanol használatával kapcsolatban, addig Magyarországon összesen négy darab ilyen kút nyílt.)
Stavros Dimas környezetvédelmi biztos szerint a kijelölt célokat meg kellene változtatni, mert még mindig jobb, ha az EU nem teljesíti a bioüzemanyagok előállítására kitűzött célokat, mint, hogy környezeti károkat okoz és a szegényebb rétegeket veszélybe sodorja. Dimas a BBC-nek adott interjújában úgy fogalmazott, hogy "látjuk, hogy a bioüzemanyagok által okozott környezeti és szociális problémák nagyobbak, mint gondoltuk. Ezért nagyon óvatosnak kell lennünk.". (A Magyar Bioetanol Szövetség szerint a bioetanolt mintha csak Magyarországra találták volna ki, a természetvédők szerint az öngyilkosságba rohannánk.)