Bioüzemanyag: inkább van, mint lesz?

Több a kérdés mint a válasz ma még a bioüzemanyagok második generációjának előállítását illetően.A gazdaságosság mellett etikai feleletek is kellenek.

Az Európa Tanácsban 2007 márciusában az állam- és kormányfők megígérték a közösségnek, hogy 2020-ig a közlekedési szektorban a bioüzemanyagok hányadát a jelenlegi körülbelül  4%-os szintről 10 %-ra emelik teszi közzé honlapján a Servian Consulting. Majd nyomban megjegyzik az írásban, hogy ez a feltétel viszont csak akkor teljesül, hogyha előállításuk tartóssá válik, és hogyha a bioüzemanyagok úgynevezett "második generációja" gazdaságilag jövedelmező lesz.

Élelmeink drágulnak?

A bioüzemanyagok e második generációja, amelyet ligno-cellulóz tartalmú vagy fa-alapú forrásokból tudnak majd kinyerni, például szalmából, fából, faforgácsból vagy trágyából, más, mint az etanollal rokon első generációs üzemanyagok, melyek előállítása bizonyos takarmányoktól függ, mint a kukorica, cukorrépa, barkaolaj és repce.

A technikai folyamatok - ballasztanyagban gazdag nyersanyagok átalakítása folyékony bioüzemanyaggá - még a fejlődés fázisában vannak, habár a bioüzemanyagok második generációja ígéretesnek mutatkozik az ökológiai fenntarthatóság tekintetében: már nem használ el megművelhető földterületet és takarmánynövényeket az elsődleges agrártermelés elől. Márpedig a bioetanolnak ez még olyan tulajdonsága, amellyel kapcsolatban sokan attól tartanak, hogy az élelmiszerárak növekedéséhez vezet, veszélyezteti a biológiai sokféleséget, és nagyarányú erdőirtás következik majd belőle. Az viszont egyelőre bizonytalan, hogy az ilyen szempontból aggálytalan üzemanyagok mikor lesznek majd kaphatók - összegzi a Servian Consulting.  

AZ UOP vezető vállalat a kőolaj végtermékké finomításával kapcsolatos eljárások és technológiák engedélyeztetésében és fejlesztésében. A vállalat elnökét Carlos Cabrerát idézi a Servian Consulting, miszerint.a bioüzemanyagok második generációja a közlekedés területén fontos szerepet játszhat a szén-dioxid kibocsátás csökkentésében. Azt is részletezi az elnök, hogy míg az első generációs üzemanyagok kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki, mint a hagyományos dízel és benzin üzemanyagok, befolyásuk a teljes üzemanyagszektorra a közlekedésben elhanyagolható marad.

Befektetés a tudásba

 Carlos Cabrera indokoltnak látja a második generációs bioüzemanyagok lassú fejlődését: "Azért gondolom, hogy a folyamat sokáig fog tartani, mert őszintén szólva nincsen benne csáberő, nincs gazdasági nyereség. Máshonnan származó forrásokat kellene felhasználnunk, hogy ezekbe a technológiákba invesztáljunk, miközben az eredmények jelenleg még bizonytalanok. És a szükséges befektetések tetemesek. Ez komoly probléma... Nem szerezhetünk tudást anélkül, hogy ne fektetnénk be megfelelő mértékű erőforrásokat. Szükség van a kritikus tömegre a változáshoz, s azt hiszem, ez a kritikus tömeg el is kezdett létrejönni. Ha a kormányok azt akarják, hogy a változás megtörténjen, akkor kétszer-háromszor több beruházásra van szükség, mint amennyi ma megvalósul."

 A második generációs bioüzemanyagok üzleti alapokra helyezéséhez nem csak technológiai áttörésre, hanem teljesen új infrastruktúra kifejlesztésére is szükség lenne. Carlos Cabrerát így idézi a Servian Consulting.:"A technológia és a megfelelő logisztika is korai fázisukban vannak még. A ligno-cellulóz tartalmú hulladék esetében például falevelek millióit kellene összegyűjtenünk; ehhez viszont megfelelő infrastruktúrára lenne szükség, hogy az összes mezőgazdasági hulladékot össze lehessen gyűjteni, minden lehullott faágat, füvet, amit másra már nem használnak, és azt egy központba szállítani, ahol feldolgozzák. Már dolgoztunk rajta, de egyelőre még messze vagyunk egy gazdaságos megoldástól."

Talán a biotechnológia

Cabrera azon a véleményen van, hogy a biotechnológia döntő szerepet tudna játszani abban, hogy áttörést érjünk el a bioüzemanyagok fejlődésének területén. "Nem kérdés, hogy a biotechnológia - ha jól teljesít -, nagy befolyásra tehet szert a területen, hiszen segítségével megváltoztathatjuk a termék karakterét, amelyből kiindulunk". Mindazonáltal hangsúlyozta, hogy "mindez alapvető morális és etikai kérdéseket vet fel, s olyan kihatásai vannak, melyek előre nehezen meghatározhatók. Mert ha elkezdjük megváltoztatni annak a módját, ahogy a dolgok növekednek, vagy ahogy szaporítják őket, a tudósok hamar azt gondolják, hogy ellenőrzést gyakorolnak a dolgok felett, de egy életciklus ennél bonyolultabb."

Véleményvezér

Fülön csapták Orbán Viktor barátját

Fülön csapták Orbán Viktor barátját 

Az ellenzék ezúttal ártatlan.
Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában 

Az ukránok állnak győzelemre, legalábbis Európában.
Amerika ellen konspiráló kommunista diktátorokkal menetelt együtt a magyar külügyminiszter

Amerika ellen konspiráló kommunista diktátorokkal menetelt együtt a magyar külügyminiszter 

1956 népének külügyminisztere együtt ünnepelt egy volt KGB ügynökkel.
Ötödik helyen a magyar eladósodás

Ötödik helyen a magyar eladósodás 

A lengyelek jobban sáfárkodtak a hiteleikkel.
A szegénység mércén hetedik helyen Magyarország

A szegénység mércén hetedik helyen Magyarország 

Mennyit kell dolgozni egy lakásért?
Szijjártó Péter fia sem veti meg a luxust

Szijjártó Péter fia sem veti meg a luxust  

Magánrepülővel utazott, amelyről Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő osztott meg képeket. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo