A sok turista is tehet róla...

A turizmus maga is jelentős mértékben hozzájárul a klímaváltozás negatív hatásaihoz, ezért ajánlásokat fogalmaztak meg a turizmusban érintett valamennyi szereplő számára.

Az ENSZ Turisztikai Világszervezet (UNWTO) Közgyűlésének 17. ülésszakára és a szervezet Végrehajtó Tanácsának ülésére 2007. november 22-30. között a kolumbiai Cartagena de Indiasban került sor.

Az UNWTO kormányszintű nemzetközi szervezet, amelynek jelenleg - a közgyűlésen felvételt nyert három új tagországgal együtt - 153 ország kormánya teljes jogú tagja és 350, a magánszférát képviselő társult tag. A Szervezet legfőbb döntéshozó testülete a közgyűlés, mely kétévenként tanácskozik, a köztes időben a szervezet irányító testülete a Végrehajtó Tanács, melynek Magyarország 2009-ig tagja. (Nemrég megállapodást kötött az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium és a Magyar Turizmus Zrt. arról, hogy költségvetési többletforrásként, 500 millió forintot kap a nemzeti turisztikai szervezet.)

Fel kell készülni a válsághelyzetre

A jelenlegi közgyűlési ülésszakon a szervezet működésével kapcsolatos kérdések mellett a tagországok megvitatták a szektor előtt álló legfontosabb kihívásokat, valamint a jövő turizmusának várható tendenciáit. A szervezet főtitkára, Francesco Frangialli kiemelte, hogy a különféle válsághelyzetek (terrorcselekmények, háborús konfliktusok, természeti és egészségügyi katasztrófák) komoly megpróbáltatást jelentenek az ágazat számára, ugyanakkor a turizmus szereplői mára képesek felkészülni a váratlan helyzetekre, és hatékonyan kezelni a kialakult krízisszituációkat.

Ennek megfelelően az elkövetkező időszakot egy visszafogottabb, ám állandóbb, négy százalék körüli növekedés fogja jellemezni. 2007-re a turista érkezések száma várhatóan eléri a 880 milliót. A kiegyensúlyozott növekedés eredményeként 2020-ra a jelenlegi turisztikai célú utazások száma megduplázódik, ugyanakkor a fejlődésben nagyobb szerepet kapnak a felelősségi szempontok, a desztinációk túlzsúfoltságának csökkentése és a gazdasági, társadalmi és környezeti fenntarthatósági szempontok érvényesülése. (Az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az utazási szokások, mára az üdülők nagy része már az interneten foglalja le szállását.)

Kiemelt szerep jut a klímaváltozásnak

A turizmus és az éghajlatváltozás kölcsön hatásának vizsgálata a szervezet egyik új feladata. Tekintettel arra, hogy a turizmus erősen függ az éghajlati viszonyoktól, az ágazat elszenvedője a klímaváltozás negatív hatásainak (tengerszint-emelkedés miatt eltűnő szigetvilág, elsivatagosodás, erdővel borított területek visszaszorulása, állat- és növényfajok, korallok eltűnése, téli sportok űzésére alkalmas területek csökkenése stb.), mindazonáltal a turizmus maga is jelentős mértékben hozzájárul a kedvezőtlen folyamatokhoz.

A közgyűlési résztvevők megvitatták a 2007 októberében, Davosban elfogadott Nyilatkozatot, mely ajánlásokat fogalmaz meg a turizmusban érintett valamennyi szereplő számára a klímaváltozás hatásainak kezelésére, a károsanyag-kibocsátás csökkentésére. (Ösztönözni kell a környezetkímélőbb szállítási módokra - vasúti, vízi szállításra - történő áttérést, és csökkenteni az árufuvarozás által kibocsátott, üvegházhatást okozó gázok mennyiségét.)

A közgyűlés jóváhagyta montreali székhellyel a Kiváló Desztinációk Nemzetközi Központjának létrehozását, amelynek célja a desztináció menedzsment terén tudásközpont és szakmai információs hálózat létrehozása a desztinációk minőségi fejlesztése, minősítési rendszer kidolgozása érdekében, valamint egy olyan évenkénti, nemzetközi konferencia megszervezése, ahol a desztináció fejlesztés fő tendenciái és legjobb gyakorlatai bemutatásra kerülnek.

Sok feladat előtt a turisztika

A Közgyűlés kijelölte a 2008-as és 2009-es Turisztikai Világnap témaköreit: jövőre a "Turizmus - válaszok a globális felmelegedésre", míg 2009-ben a "Turizmus sokszínűségének megőrzése" témák köré épül a világnap programja.

A közgyűlés a szervezet és a turisztika ágazat előtt álló következő fő kihívásokat fogalmazta meg:  a turizmus gazdasági jelentőségének tudatosítása, gazdasági súlyának megfelelő mérése a turizmus szatellit számla tovább fejlesztésével, a turistaforgalom folyamatos növekedése által okozott túlterhelés kezelése, a turizmus kulturális és társadalmi hatásainak figyelemmel kísérése és a negatív hatások ellensúlyozása, a szolgáltatás-kereskedelem liberalizációjának ösztönzése a fenntartható fejlődés elveinek figyelembe vétele mellett, az új információs és kommunikációs technológiák globális alkalmazásának elősegítése.

Ugyancsak fontos feladat a turizmus szerepének erősítése a szegénység elleni küzdelemben és a munkahely-teremtésben, a magán- és a közszféra közötti harmonikus partnerség tovább fejlesztése, a kockázat elemzési és a válságkezelési képesség erősítése, illetve ehhez kapcsolódóan a biztonsági megfontolások turizmusra gyakorolt negatív hatásának enyhítése, valamint a klímaváltozás elemzése és a negatív hatások kezelése. (Október negyedikén jelentek meg az egész ország területén a turisztikai vonzerő fejlesztéseket támogató pályázatok. )

Véleményvezér

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.
Befellegzett a visegrádi négyeknek

Befellegzett a visegrádi négyeknek 

Mélyponton a magyar-lengyel kapcsolatok.
Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét

Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét 

Nem kívánatos a könyvelő a Harcosok Klubjában.
Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő

Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő 

Oksabb lett volna, ha Hoppál Péter csendben marad.
Magyarország költi a legkevesebbet az egészségügyre az unióban

Magyarország költi a legkevesebbet az egészségügyre az unióban 

Hová tűnik az adófizetők rengeteg pénze?

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo