Melyik utat újítják fel?

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szerint a közlekedés fejlesztésére az Új Magyarország Fejlesztési Tervben 2007 és 2013 között 2.000 milliárd forint áll rendelkezésre.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

szaktárca honlapjára frissen felkerült Közlekedési Operatív Program (Közop) projektlistája 50 közúti és 7 vasúti fejlesztést tartalmaz. A Közop több mint 1.700 milliárd forint fejlesztési forrást tartalmaz, a többi pénz a regionális operatív programokban áll rendelkezésre. Ez utóbbiból a közlekedés területén elsősorban a helyi érdekeket szolgáló 8 út fejlesztése valósulhat meg.

A társadalmi vitára bocsátott projektlista a kormányszervek szakmai munkája, illetve az eddigi egyeztetéseken elhangzott javaslatok vagy azok kapcsán beérkezett észrevételek alapján készült, ami az egyeztetések során még változhat. A listán szereplő projektek megvalósításához - a fenti összegen túl -hozzájárul a mintegy 500 milliárd forintnyi magánszférától származó (PPP) forrás is. Ez az összeg elsődlegesen a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésére szolgál.

A GKM elképzelése szerint a következő hét évben a közlekedés területén megkülönböztetett figyelmet élvez az ország nemzetközi összeköttetésének, valamint a régiók egymás közötti kapcsolatának fejlesztése, illetve a környezetkímélő és az elővárosi közösségi közlekedési módok támogatása. A Közop-ból rendelkezésre álló összeg mintegy 50 százaléka a közúthálózat, alapvetően a gyorsforgalmi úthálózat, valamint az egy és két számjegyű utak fejlesztésére fordítható majd. Az összeg másik fele főleg a vasúti és közösségi közlekedés fejlesztését szolgálja.  A listán szereplő, az EU által társfinanszírozott beruházások mindegyikéről a kormány határoz majd, többek esetében az Európai Bizottság jóváhagyása is szükséges. A végleges listáról a kormány döntése november végén, december elején várható.

A kiválasztásra kerülő, és a hét éves időszak elején indítható projektek részletes megvalósítási ütemtervét és költségigényét a decemberben kialakítandó akciótervek tartalmazzák majd. A Közop keretösszegből 850 milliárd fordítható a közúti közlekedés fejlesztésére. Kiemelt helyet kap a gyorsforgalmi autóutak és autópályák építése. Így például az M43-as gyorsforgalmi út Szeged-országhatár közötti 62 kilométeres szakaszának 2009 végére történő megépítése, amely az egyik legforgalmasabb tranzitút. Kiemelkedik még a 8-as főút fejlesztése, az M7-es továbbépítése, és az M3-as kiépítése az ukrán határig.

A vasútfejlesztések közül kiemelkedik a Budapest-Szolnok-Debrecen-Záhony, valamint a Budapest-Lökösháza vonal fejlesztése, melyeknek célja, hogy a pályákat alkalmassá tegyék az óránkénti 160 kilométeres sebességű közlekedésre. A projektlista pénteken került fel a GKM honlapjára, három nap áll rendelkezésére, hogy az érintett szakemberek eljuttassák a szaktárcához véleményeiket, hozzászólásaikat.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo