"Magyarország az Európai Unióhoz újonnan csatlakozott országokkal együtt jelentős erőfeszítéseket tett és tesz, hogy lehetőleg minél nagyobb szeletet ragadjon ki az idegenforgalmi tortából. A magyarok felismerték lehetőségeiket, jó úton haladnak, de az igazi siker még nélkülöz néhány fontos feltételt" - mondta Arthur Oberascher. Az Európai Turisztikai Bizottság (ETC) elnöke a Magyar Turizmus Zrt. vendégeként két napot töltött a Dél-Dunántúlon.
Az európai államok nemzeti turisztikai hivatalait tömörítő szervezet osztrák elnöke szerint a magyarok eddig elsősorban a város- és fürdőturizmusukról voltak ismertek. A szolgáltatásokkal kapcsolatos igények növekedése és a jobb eladhatóságuk érdekében azonban egyre fontosabbá válik, hogy régiós, illetve országos szinten is egyre több integrált termékkel jelentkezzenek a turizmus piacán.
Meg kell érteni, hogy egy turisztikai termék nem a hotelben kezdődik és ott is fejeződik be. Mellé számos más saját, egyedi programot lehet kínálni. (Így leszünk versenyben a környező országokkal.) Például horgászati lehetőségeket a pecásoknak, természeti környezetet a természetfotózást kedvelőknek - mondta.
Búcsút kell intenie a tömeges marketingnek
Ehhez olyan "professzionális célállomás menedzsmentek" létrehozására lenne szükség, amelyek összefogják az ágazatban tevékenykedő vállalkozókat, szakmai szervezeteket, és részt vesznek a programcsomagok összeállításában. Arthur Oberascher úgy vélte, fontos az is, hogy az integrált termékek minden létező csatornán a megfelelő célközönséghez jussanak.
Magyarországnak ehhez búcsút kell intenie a tömeges marketingnek, az általános reklámoknak, amik arról szólnak, hogy tetszetősek a városok, jó a gyógyvíz és szépek a nők. Ehelyett közvetlenül a konkrét célcsoportra kell fókuszálni. Nincs szükség rá, hogy az egész világnak elmondják például, milyen jók a magyar gyógyfürdők. Elég annak a rétegnek, amelynek olyan betegségei vannak, amiket ezekben az intézményekben lehet eredményesen gyógyítani.
Kevesek vagyunk on-line
Az ETC elnöke rámutatott, hogy komoly lehetőségek vannak az internetes reklámozásban, továbbá az egyre népszerűbb on-line foglalások kiterjesztésében. Utóbbi tekintetében Magyarországnak vannak elmaradásai. Arthur Oberascher példaként hozta fel, hogy az Európába készülő kanadaiak már nyolcvan százaléka on-line intézi szállását, programjait és ez az európai utazók körében is egyre népszerűbb lesz. A magyar szállásadók közül viszont még viszonylag kevesen élnek vele.
A turisztikai szakember határozottan cáfolta azokat a sajtóban időről-időre megjelenő véleményeket, amelyek szerint a magyarok nem elég vendégszeretők, és rosszul bánnak a turistákkal. Az ő tapasztalata az, hogy "a magyarok a legvidámabb és legsármosabb emberek közé tartoznak", bár igaz, hogy itt-ott lehetne javítani a vendéglátók hozzáállásán, és az eddiginél nagyobb hangsúlyt fektetni az alkalmazottak képzésére, továbbképzésére.