A csomagolóanyagok praktikussága és megjelenése mára a vevői elégedettséget befolyásoló egyik legfontosabb szemponttá nőtte ki magát. Így alig pár év leforgása alatt a 18-ról 26 százalékra nőtt azoknak a vásárlóknak száma, akik szerint a csomagolás szerepe nagyon vagy rendkívül fontos egy adott termékkel kapcsolatos elégedettségükben – derül ki egy az Egyesült Államokban elvégzett fogyasztói elégedettséget vizsgáló felmérésből. Az amerikai WestRock által 2000 fős mintán elvégzett kutatás szerint, az olyan tényezők, mint az ár, a termék minősége, a márka szerepe nem változott, vagy némiképp csökkent. Eközben a termékek csomagolása egyre nagyobb mértékben befolyásolja a fogyasztókat a vásárlási döntések meghozatalában. Olyannyira, hogy a megkérdezettek 35 százalékuknál fordult már elő, hogy új csomagolás miatt váltott egyik márkáról a másikra.
Szép is legyen, ne csak hasznos
A csomagolás megítélésével kapcsolatban a legfontosabb szempont továbbra is a funkcionalitás, amely mellett fokozatosan egyre fontosabbá válik a külső megjelenés is. A kutatás azt mutatja ugyanis, hogy míg a fogyasztók 60 százaléka döntött egy termék újbóli megvétele mellett a csomagolás funkcionalitása miatt, addig 38 százalék döntését inkább a csomagolóeszköz esztétikussága befolyásolta. A felmérés készítői szerint mindebből az következik, hogy egyre népszerűbbé válnak az egyedi vevői igényekre szabott megoldások.
Folyamatos újítás
Részben erre vezethető vissza, hogy a csomagolóanyagok piacán a papír csomagolószerek nyernek egyre inkább teret. A világ hullámkartongyártó vállalatai a növekvő keresletnek megfelelően mára már éves szinten 43,4 milliárd négyzetméternyi hullámkartont termelnek.
„Ugyanakkor a hasonló alapanyagokkal dolgozó csomagolóanyag-gyártók között folyó versenyben már az az elsődleges, hogy ki-milyen nyitott az újításokra. A folyamatos megújulásra való készség elengedhetetlen. Egyszerre van szükség a különböző technikai innovációk gyors meghonosítására, valamint a vásárlói igényekre való gyors reagálásra” – mondta Miklós Zsolt, a Rondo Hullámkartongyártó Kft. ügyvezetője.
Bár hazánkban a fogyasztói döntést leginkább meghatározó tényező továbbra is az ár, itthon is megfigyelhető a csomagolóeszközök külső megjelenésének növekvő szerepe. Az egyedi grafikai megoldások és a különböző fejlesztések lehetővé teszik, hogy a vizualitás és a funkcionalitás egyaránt megjelenjen a csomagolásoknál. A dizájn, a praktikum és a minőség mellett elengedhetetlen, hogy a csomagolóanyagok illeszkedjenek a fenntartható fejlődés által diktált elvárásokhoz.